Magazín

Austrálska firma predstavila revolúciu v bezpečnosti na cestách. Podobné riešenie by sme potrebovali aj u nás.

čiary na ceste austrália
Svietiace čiary na ceste majú zachraňovať životy hlavne na neosvetlených úsekoch ciest. Takto vyzerajú v noci.

Bezpečnosť na cestách je hlavnou témou naprieč drvivou väčšinou krajín na svete. Niektoré štáty sa snažia znižovať riziko ťažkých dopravných nehôd znižovaním maximálnej povolenej rýchlosti, iné zase pracujú na predpisoch prikazujúcich výrobcom áut implementovať do svojich modelov pokročilé bezpečnostné prvky. Austrália však na to ide po svojom. Tamojšia firma totiž predstavila revolúciu v značení jazdných pruhov.

Svietiace pruhy bez elektriny

Za technológiou Glow-in-the-dark stojí austrálska spoločnosť Tramac Linemarking v spolupráci s firmou OmniGrip a štátnou spoločnosťou VicRoads patriacou pod štát Victioria. Ide o revolučnú metódu v kreslení vodorovných čiar. Jej hlavná myšlienka je pritom pomerne jednoduchá a pozná ju takmer každý z nás z typických detských svietiacich nálepiek alebo hračiek.

Glow-in-th-dark čiary na ceste totiž využívajú jednoduchú vlastnosť špeciálneho náteru, ktorým je fluorescencia. Ide o fyzikálny jav, kedy molekulárny systém danej látky dokáže absorbovať a neskôr aj emitovať svetlo. Čiary na svoje „dobitie“ pritom nepotrebujú žiadny eklektický zdroj. Stačí im denné svetlo a slnečné žiarenie. Následne v tme dokážu svietiť a vyznačovať tak jednotlivé pruhy na ceste, a čo je dôležitejšie, aj okraj vozovky.

čiary na ceste austrália
Náter je možné aplikovať už na existujúce vodorovné značenia. K jeho inštalácii nie je potrebná žiadna dodatočná úprava vozovky.

Až 10 hodín svietenia

Na sociálnej sieti YouTube sa tomuto bezpečnostnému prvku venuje účet s názvom Gripzz Eight, podľa ktorého je za ideálnych podmienok možné čiastočné osvetlenie vozovky až po dobu 10 hodín. Pri zhoršených svetelných a atmosférických podmienkach v priebehu dňa dochádza poklesu času svietenia, no aj tak ide o výrazný krok vpred. Takéto čiary by si podľa zástupcov firmy našli uplatnenie predovšetkým na neosvetlených úsekoch ciest a taktiež na krajniciach. Práve neosvetlené alebo nedostatočne označené krajnice sú totiž jedným z faktorov častých dopravných nehôd v nočných hodinách.

čiary na ceste austrália
V tme vytvárajú tieto čiary zaujímavý efekt. Ich nespornou výhodou je dobré vyznačenie jazdných pruhov a okaju vozovky.

Samotná firma Tramac Linemarking uviedla, že nasadenie bolo pôvodne plánované len na kilometrovom testovacom úseku miestnych komunikácií. Avšak, krátko po aplikovaní náteru na cestu došlo k zvýšenému záujmu o túto technológiu zo strany jednotlivých samospráv. Viaceré úrady a firmy po praktickej ukáže prejavili záujem o inštalovanie revolučného náteru na komunikácie v ich správe.

Prvé objednávky sú na ceste

Podobný krok už pred časom skúšali napríklad aj v Holandsku. Tu však miesto svetielkujúceho náteru použili na osvetlenie čiar na ceste LED diódy. Tým pádom je potreba zabezpečiť nejakým spôsobom prívod elektrickej energie a celá inštalácia sa môže predražiť. Výhodou riešenia z Austrálie je, že náter je možné aplikovať už na existujúce čiary a tým pádom nemusia byť robené ďalšie dodatočné zásahy.

čiary na ceste austrália
Aplikovanie je možné za použitia klasickej techniky.

Spoločnosť Tramac Linemarking už získala niekoľko objednávok, ktoré sa týkajú 70 úsekov ciest v celkovej sume prevyšujúcej 4 milióny dolárov. Obdobné riešenie by si určite našlo fanúšikov aj na našich cestách. A to najmä na úsekoch, ktoré nemajú spevnenú krajnicu v dôsledku čoho tam, predovšetkým v noci, dochádza k častým dopravným nehodám.

Prečítajte si aj:


Dvojitá plná čiara ako ju poznáme skončila, čoskoro sa zmení aj význam jednej plnej čiary / Aký bol rozdiel medzi jednou a dvojitou plnou čiarou?

ERIK STRÍŽ


Sporná križovatka v Bratislave má nové čiary, no vodiči naďalej zabúdajú na prednosť pre cyklistov

Redakcia (s)


Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?