Magazín

SLOVNÍK ELEKTROMOBILISTU: Prečo nemôžeme porovnávať batériu elektromobilu s palivovou nádržou?

Volkswagen ID.4 GTX
Zvonku vynikne aerodynamický vzhľad s pomerne nízkou siluetou, do očí hneď udrú aj obrovské disky kolies

V princípe porovnanie s palivovou nádržou nie je celkom nesprávne – čím je akumulátorová batéria väčšia, teda čím viac energie môže akumulovať, tým má elektromobil dlhší dojazd. Benzínovému motoru s výkonom 74 kW (100 k) je jedno, či sa mu palivo privádza z nádrže s objemom 30 alebo 80 litrov. Vždy dosahuje svoj výkon 74 kW (100 k).

Pri elektromobile je to inak. Tu systémový výkon vzniká zo súhry elektromotora, výkonovej elektroniky a batérie. A batéria je často tým kritickým prvkom, ktorý limituje výkonnosť elektromobilu. Tu platí, že čím je väčšia batéria, tým väčší elektrický prúd dokáže dodávať.

Akumulátor dvojnásobnej veľkosti poskytuje aj dvojnásobný prúd. To vidno napríklad na elektromobiloch, ktoré dosahujú podľa kapacity batérie rozličné jazdné výkony, hoci majú rovnaký elektromotor.

Ďalším faktorom je aj to, že spaľovací motor je vlastne menič energie, ktorý chemickú energiu obsiahnutú v benzíne alebo motorovej nafte spaľovaním najprv premieňa na tepelnú energiu. Vývoj tepla vedie k zväčšeniu objemu a tlaku vo valcoch, čím sa uvádzajú do pohybu piesty a kľukový hriadeľ. Naproti tomu elektromotor dostáva svoju energiu z akumulátorovej batérie v priamo využiteľnej forme. Skutočnosť, že nedochádza k ďalšej premene energie je dôvodom výrazne lepšej účinnosti elektromotora oproti spaľovaciemu motoru.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?