Magazín

Neštartuje vám auto? Toto je najčastejších 5 dôvodov a riešení

Jazdená Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Sol (2013) | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport 2020

Typická situácia najmä v zime

Keď sa v týchto dňoch pozriete z okna, rozkvinuté stromy a kvety sú prísľubom začínajúcej jari a postupne sa zvyšujúcich teplôt. V takomto období sa, zdanlivo, vyskytuje menej porúch, ktoré vyústia do neschopnosti auta naštartovať motor, pretože vo väčšine prípadov je na vine slabá autobatéria - a tá väčšinou definitívne vypovedá službu pri nízkych teplotách. Lenže nešťastie chodí po ľuďoch bez ohľadu na ročné obdobie a z praxe vyplýva skúsenosť, že otočiť kľúčikom bez reakcie motora je úplne bežné aj počas jari, leta i jesene.

Zhrnuli sme pre vás 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré motor neštartuje a ich riešenia.

1) Uvoľnené alebo poškodené káble v motorovom priestore

Pomerne častý, ale veľmi ľahko riešiteľný problém. Niekedy sa stáva, a to najmä na starších vozidlách, že kontakty na kábloch batérie povolia či skorodujú. Vtedy dochádza k strate napájania elektrickou energiou, čo vyúsťuje do úplného znefunkčnenia elektrických funkcií auta. Nefunguje ani diaľkové odomykanie či vôbec zapnutie elektrického okruhu stlačením tlačidla, respektíve pootočením kľúča v spínacej skrinke pod volantom.

Riešenie: V takomto prípade jednoducho otvorte kapotu (resp. priestor s autobatériou) a skontrolujte, či sú káble na autobatérii riadne upevnené. Prípadne ich odmontujte a manuálne očistite. Je možné, že po tejto krátkej procedúre auto normálne naštartujete, možno budete musieť znova nastaviť rádio alebo čas na palubnom počítači.

2) Slabá alebo celkom vybitá autobatéria

Keď je slabá alebo vybitá batéria, spravidla funguje základný elektrický okruh po stlačení štartovacieho tlačidla alebo pootočení kľúča. To sa prejaví tak, že sa rozsvieti prístrojový panel alebo vôbec viete auto odomknúť na diaľku. Ak je batéria slabá, obyčajne je počuť krátko alebo pomaly sa točiaci štartér, ktorý nemá dosť energie, aby roztočil motor. V horšom prípade budete počuť iba cvaknutie, ktoré spustí magnetický spínač na štartéri.

Riešenie: V prípade vybitej batérie máte možnosť naštartovať auto štartovacími káblami s pomocou druhého auta, prípadne pomocou štartovacej powerbanky. K druhému autu zapojte káble a vyveďte ich do svojho vozidla so zachovaním správnej polarity. Naštartujte druhé auto, potom svoje a nechajte ich takto naštartované niekoľko minút. Následne odpojte štartovacie káble, vypnite si funkciu Auto Štart-Stop (ak ju máte) a jazdite niekoľko kilometrov bez vypnutia motora. Batéria sa už nabije alternátorom. Batériu, ktorá je iba vybitá, nie je potrebné vymieňať za novú, zvažujte to však vtedy, ak má batéria viac ako päť rokov.

Staršie automobily s manuálnou prevodovkou je často možné naštartovať aj roztlačením alebo ťahaním.

3) Chybný generátor (alternátor)

Táto porucha sa prejavuje v podstate vybitou batériou. Ak dôjde k poruche alternátora, batéria sa už totiž počas jazdy nenabíja. Zvyčajne je to zrejmé podľa trvalo rozsvieteného symbolu batérie na palubnej doske. Za normálnych okolností toto zobrazenie zmizne ihneď po spustení motora. V správne fungujúcom aute sa elektrická energia tvorí (generuje) v alternátore počas jazdy, dočasne sa ukladá v batérii a potom je k dispozícii na naštartovanie a prevádzku vozidla.

Riešenie? V danej chvíli poruchu neopravíte a budete sa musieť spoľahnúť na odťah, respektíve na asistenčnú službu. Obyčajne je súčasťou vášho PZP, informujte sa preto vo svojej poisťovni. Dobrá správa je, že niekedy je problém relatívne malý a je potrebné vymeniť iba hnací remeň alternátora. V horšom prípade budete musieť meniť celý alternátor v servise, čo však tiež nemusí byť finančne nákladné.

4) Chybné sviečky alebo žhaviče

Benzínové motory používajú na vytvorenie zážihu sviečky, ktoré vyrábajú elektrickú iskru, zatiaľ čo naftové autá potrebujú žhaviče. Ide o podobné súčiastky, aj keď koncepčne celkom odlišné. V prípade naftového motora je výhodou, že žhaviče odchádzajú zvyčajne s plynutím času, takže keď vaše auto aj napriek dobrej batérii pri studenom štarte chytá čoraz dlhšie a spotreba motora v poslednom období stúpla, je to pre vás avízo skorých problémov so štartom.

Zapaľovanie je jedným z hlavných systémov potrebných pre správnu funkciu motora - keď sviečka vypovedá činnosť, prejavuje sa to stratou výkonu motora, nefunkčnosťou niektorého valca alebo aj úplným vypnutím benzínového motora.

Riešenie: Sviečku možno z benzínového motora vymontovať a drôtenou kefou očistiť, častokrát ešte bude fungovať. Nie je to však univerzálne ani dlhodobé riešenie, v každom prípade bude potrebné sviečku vymeniť za novú. Pri naftovom motore môže teoreticky pomôcť vyhrievanie motora, avšak návšteve servisu a výmene žhavičov sa nevyhnete.

5) Porucha v palivovom systéme alebo nedostatok AdBlue v naftových motoroch

V zhone každodenného života sa môže stať, že vám jednoducho dôjde palivo. Teoreticky môže palubný počítač avizovať ešte zopár kilometrov dojazdu, ale palivové čerpadlo už jednoducho nemá čo čerpať. V prípade moderných naftových motorov môže byť problém aj nedostatok syntetickej močoviny AdBlue, o takejto skutočnosti vás však palubný počítať informuje s veľkým predstihom.

Riešenie: V prípade benzínových motorov väčšinou stačí natankovať. Pri starších naftových motoroch môže byť potrebné predtým odvzdušniť palivový systém, pretože nasávaním vzduchu môže dôjsť k poškodeniu palivového čerpadla.

Ak je nádrž prázdna a pod autom je kaluž, treba ihneď skontrolovať palivový systém, pretože môže byť poškodený z rôznych príčin, napríklad aj hlodavcami (toto býva aj príčina problémov s káblami).

Ak je v nádrži ešte dostatok paliva a iné príčiny neprichádzajú do úvahy, nasledujúce faktory v palivovom systéme môžu tiež brániť naštartovaniu: Upchanie palivového filtra alebo palivového potrubia, porucha vstrekovacieho čerpadla a poruchy rôznych snímačov. Vtedy však tiež pomôže len autoservis a vy sa musíte obrátiť na vyššie zmienenú asistenčnú službu, respektíve odťah na bezpečné miesto.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?