Ako sa štartuje auto pri -71 stupňoch Celzia? Vďaka jednému triku motor nezamrzne
To, ako sa štartuje auto v teplote –71 °C, nie je iba otázkou z vymysleného pekla, ale každodenná realita vodičov v Jakutsku – regióne, kde aj mobilný telefón zmrzne rýchlejšie, než vám stihne naskočiť navigácia. Pre miestnych je auto viac než dopravný prostriedok. Je to nástroj na prežitie, často jediný spôsob, ako sa dostať do práce, k lekárovi alebo medzi ľudí. A áno, naučili sa triky, ktoré nám Európanom pripadajú ako šialené, ale fungujú.
Kým v strednej Európe riešime, či auto naštartuje pri –10 či –15 °C a či sa oplatí mať doma štartovacie káble, v Jakutsku sa hrá trochu iná extrém liga. Tam nejde o komfort, tam ide o to, či sa motor nerozpadne na malé kocky ľadu. A napriek tomu sa tam autá každé ráno uvádzajú do pohybu. Väčšina obyvateľov štartuje auto často úplne iným spôsobom než sme zvyknutí u nás.
-10 °C nie je žiadna zima
Európske zimy pôsobia v porovnaní s Jakutskom ako príjemná jar. Pri –10 °C stráca batéria polovicu kapacity, olej hustne a dieselové palivá menia svoju konzistenciu. A to hovoríme o teplotách, pri ktorých sa ešte stále tvárime, že je to „normálna zima“. Keď však teplomer v Jakutsku ukazuje –50 °C ako bežnú pracovnú hodnotu a rekord padá na –71,2 °C, človek zistí, že tam ľudí nezaujímajú až tak zimné pneumatiky alebo to, či si ráno nemajú radšej obliecť druhé ponožky.
Tam človek rieši to, ako naštartuje auto, keď aj vzduch okolo praská od mrazu. Zaujímavé je, že tamojšiemu trhu, alebo skôr regiónu, dominujú japonské benzínové SUV – Toyota Land Cruiser, Nissan X-Trail, pravdepodobne aj modely, ktoré už v Európe dávno odišli do dôchodku. Dôvod je, že benzín nemá tendenciu meniť sa na parafínový kryštálový šalát a neupcháva palivový filter. Diesel tam funguje len v prípade, že má prídavné ohrievače, no aj tie majú svoje limity. Na Sibíri sa štartuje auto za úplne iných podmienok. A miestne „triky“ vyzerajú ako kombinácia survival manuálu a domáceho garážového génia.
Najčastejšie používané techniky:
-
izolačná prikrývka motora – pripomína to paplón, len tento nezohrieva vás, ale motor, aby nevychladol na kosť
-
dodatočné vnútorné okná – aby interiér nebol pokrytý polmetrovou vrstvou ľadu
-
utesnenie prívodu vzduchu – rizikové, ale funguje; extrémne studený vzduch môže doslova „zabiť“ motor
-
špeciálne tepelné nátery karosérie – auto potom vyzerá ako nejaký prototyp z roku 1990, ale udrží teplo
-
automatické štartéry – systém, ktorý sám štartuje auto vždy, keď teplota klesne pod –10 °C
Už je vám zrejme jasné, že motor tam nesmie nikdy úplne vychladnúť. Keď raz vychladne, už ho nezobudíte ani dvoma akumulátormi s očenášom. A keď auto zamrzne tak, že už nenaštartuje? Prichádzajú na rad špecialisti, odborní rozmrazovači, ktorí pomocou tepelných čerpadiel zohrievajú celé auto. Je to približne hodinový proces.
Bojíte sa, že ráno nenaštartujete? Stačí 1 chyba, ale máme tipy, čo funguje
Naštartuje auto pri – 5 °C?
Naša stredoeurópska zima je oproti tej sibírskej prechádzka zasneženým parkom. Ale aj tu sa štartuje auto niekedy s istou dávkou napätia. Batéria si povie, že práve nie je jej deň, a už je problém na svete. Aby vás zima alebo vybitá baterka neprekvapila, máme zopár tipov aj pre vás.
- udržujte batériu nabitú – ak je staršia, je väčšia šanca, že vám ráno povie „nie“
-
tankujte zimnú naftu – a dôverujte, že čerpacie stanice používajú správne aditíva
-
pred štartovaním nechajte sytič robiť svoju prácu – pri staro naftiaku
-
nepreťažujte motor elektrinou hneď po naštartovaní – vyhrievané sklá, sedačky, volanty… veď to počká tých pár sekúnd
-
majte v kufri štartovacie káble – sú lacnejšie ako taxík
Aj v našich podmienkach sa štartuje auto nie vždy ideálne, ale v porovnaní s Jakutskom sme stále v miernom klimatickom pásme. Tam, kde im zamŕza aj brzdová kvapalina, by sa naše problémy považovali skôr za rannú nepríjemnosť. Hoci u nás nemusíme baliť motor do deky, ich postupy a skúsenosti ukazujú, že zima vie byť pre auto krutá a oplatí sa byť na ňu pripravený. A ak vám nabudúce pri –12 °C nenaskočí motor, spomeňte si na vodičov, ktorí denne bojujú s –50 °C. Aspoň sa nemusíte cítiť tak osamelo.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!












