Ako sa Tesla stala najhodnotnejšou automobilkou na svete

Stačil na to prudký nárast hodnoty akcií, ku ktorému došlo 1. júla 2020. V tento deň sa Tesla stala najhodnotnejšou automobilkou na svete. Jej hodnota stúpla na 209 miliárd dolárov – viac, než mali jej najbližší dvaja konkurenti dohromady. Dokonca aj Elon Musk sa na Twitteri vyjadril, že cena akcií Tesly je už príliš vysoká, čo… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Stačil na to prudký nárast hodnoty akcií, ku ktorému došlo 1. júla 2020. V tento deň sa Tesla stala najhodnotnejšou automobilkou na svete. Jej hodnota stúpla na 209 miliárd dolárov – viac, než mali jej najbližší dvaja konkurenti dohromady. Dokonca aj Elon Musk sa na Twitteri vyjadril, že cena akcií Tesly je už príliš vysoká, čo spôsobilo mierny pokles ich hodnoty. No ani nie o mesiac neskôr ceny opäť rástli až dosiahli hodnotu 279 miliárd dolárov. Od 4. štvrťroka 2021 je Tesla najhodnotnejšia automobilová značka na svete. Značka Tesla má hodnotou 42,62 miliardy dolárov, aj keď medzi desiatimi najlepšími podľa príjmov by ste ju hľadali márne. Ako teda 18-ročná Tesla predbehla Mercedes-Benz, Ford, BMW, Audi a ďalších, ktorí fungujú už celé storočie a vyrábajú oveľa viac kusov?

Nielen taká obyčajná automobilka

Niekto by možno povedal, že Tesla je viac energetická spoločnosť než automobilka a mal by veru pravdu. Značka buduje svoj úspech na modernom ekosystéme služieb, ktorý sa vyznačuje rozsiahlymi interakciami a využíva analýzu dát a pokročilú umelú inteligenciu. Spoločnosť pracuje na viacerých platformách a ekosystémoch, kľúčových pre budúcnosť elektromobilov. Tesla má, napríklad, kompletnú sieť nabíjacích staníc, ktorá jej generuje príjmy a je porovnateľná so sieťou čerpacích staníc. Stavili na elektrinu, pretože to bol odjakživa ich cieľ, alebo je to spôsob, ako podporiť rastúci počet vodičov? V podstate je to jedno, pretože výrobca je možno v konečnom dôsledku aj tak softvérovou spoločnosťou. Zatiaľ čo starí výrobcovia automobilov ako Ford, Volkswagen a ďalší môžu Tesle konkurovať pokiaľ ide o objemy a nákladovo efektívnu škálovateľnosť, spoločnosť Elona Muska je lídrom v softvéri. Odhaduje sa, že už majú najazdených vyše 5 miliárd km v autonómnom režime. Tesla sa okrem toho intenzívne venuje nielen vývoju batérií do svojich áut, ale preniká aj do solárnej energie a skladovania energie. Na jej cieľovom trhu sú aj domácnosti a firmy a tieto príjmy predstavujú vyše 800 miliónov dolárov štvrťročne. Prečo by sa tu mali zastaviť? Musk na Twitteri vyjadril záujem o zariadenia HVAC, čo vyvolalo typický rozruch. Stále čakáme, ako to dopadne.

Príťažlivá nielen pre ekologicky uvedomelých

Tesla ako prvá pozdvihla elektromobily na produkt, po ktorom túžia nielen ekologicky založení ľudia. Dá sa povedať, že väčšine ľudí, ktorí si kúpili Model S, ani tak nezáležalo na životnom prostredí ako na výkone Tesly, pretože ten ďaleko prevažoval všetkých konkurentov vo svojej triede. Srdce každého nadšenca určite poteší, že Model S dokáže na jedno nabitie prejsť takmer 650 km – viac než ktorékoľvek iné auto na trhu. Tesla sa umiestnila na troch z prvých piatich miest v rebríčku elektromobilov s najdlhším dojazdom. Model S dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za neuveriteľné 2,3 sekundy. A potichu! Racionálny rodinne založený muž ocení SUV Model X — pohodlne sa tam zmestí až sedem pasažierov. Dojazd má približne 560 km, takže tiež nezaostáva. Batožinový priestor vpredu aj vzadu je veľkorysý. A ak by ešte niekto váhal, isto ho presvedčí štýlový moderný vzhľad s bláznivými krídlovými dverami Falcon v zadnej časti. Aj hráči si prídu na svoje, modely X aj S disponujú rovnako veľkým výpočtovým výkonom ako PlayStation 5 od Sony. Pred aktualizáciou mali S, 3, X a Y celý rad arkádových hier a podporovali ovládanie hier. Navyše je tu webová aplikácia, ktorá poteší milovníka online hier a kasínových hier, pretože Tesla nedávno uzavrela partnerstvo so spoločnosťou Tencent a do sedadiel pre pasažierov chce zakomponovať online kasínové hry. Inovatívnosť spoločnosti Tesla v oblasti elektromobilov sa prejavuje aj v tom, že používa úplne novú hardvérovú a softvérovú architektúru. Okrem toho, že je v Tesle viac softvéru ako v priemernom aute, softvér je integrovaný do jednej centrálnej architektúry. Vďaka tomu vie spoločnosť lepšie aktualizovať svoj softvér a zdokonaľovať jeho výkon.

Technológia batérie

Jednou z najväčších nevýhod elektromobilov vždy boli drahé a objemné batérie, ktoré záviseli od množstva použitého kobaltu. Počas „Dňa batérie“ Tesla predstavila batériu „milión míľ“, ktorá vyvolala veľký záujem. Len dva týždne predtým Tesla získala tri patentové prihlášky od spoločnosti Springpower International. Tesla pôvodne uviedla, že plánuje používať v batérii v Modeli 3 v Číne lítium-iónovú fosfátovú katódu. Rovnakú stratégiu teraz uplatňuje aj na ostatné modely svojho štandardného radu elektromobilov. Tento typ akumulácie nepoužíva kobalt a možno ho dobiť až desaťkrát viac ako lítium-iónové batérie. Batérie LFP dokonca môžete nabiť na plnú kapacitu bez obáv z degradácie. Tieto batérie sú tiež lacnejšie a bezpečnejšie. Aj získavanie materiálov je etickejšie a ich recyklácia menej náročná. Dvaja najväčší výrobcovia týchto typov batérií sú spoločnosti BYD a CATL. Tesla už spolupracuje s firmou CATL.

Všetky oči upreté na Muska

V oblasti kryptomien sa už udomácnil výraz „Musk Effect“, a to vďaka nespornej schopnosti Elona Muska ovplyvňovať ceny svojimi komentármi a tweetmi. Rovnaký postup možno pozorovať aj v Tesle. Zdá sa, že napríklad ohlásenie Cybertrucku malo pritiahnuť pozornosť a naznačiť, že Tesla je v oblasti elektromobility najinovatívnejšia spoločnosť na svete. Musk okrem toho ťaží aj zo svojich minulých úspechov v SpaceX a PayPal. Svoj účet na Twitteri aktívne využíva, aby svojim 29 miliónom sledovateľov oznamoval vzrušujúce novinky, napríklad myšlienku integrovať do Roadsteru desať raketových pohonov. „Možno dokonca vďaka nim Tesla vzlietne,“ tvrdí.

ZÁVER

Úspech spoločnosti Tesla prišiel v čase, keď celý svet volal po obnoviteľných energiách. Spoločnosť však začala fungovať podstatne skôr, preto nemôže celý svoj úspech pripisovať iba zmene klímy. Elektromobily nepostačia na to, aby ste sa stali najhodnotnejšou automobilkou na svete. Tesla intenzívne investovala do vytvorenia celého ekosystému elektromobility, nielen do výrobných kapacít. Prináša inovatívne riešenia, ktoré oslovujú nielen ekologicky uvedomelých spotrebiteľov. A čerešničkou na torte je takzvaný „Muskov Efekt“, vďaka ktorému Tesla nemá problém, kedykoľvek získať pozornosť publika.




, ,




Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!