Pokuty za zimné pneumatiky až 5000 €? Aké povinnosti platia u našich susedov?
O chvíľu nastane ten čas roka, kedy sa cesty menia na lotériu a väčšina motoristov už začína premýšľať nad prehodení svojej letnej výbavy za zimné pneumatiky. To, čo je však pre nás rutinou, sa pri prekročení hraníc mení na komplexnú právnu hádanku, ktorú musíte vyriešiť predtým, ako sa vôbec dotknete hranice. Ak plánujete lyžovačku, mali by ste vedieť, že rôzne krajiny v Európe majú rôzne predpisy a ich nedodržanie sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru.
Právnici z ADAC-u dlhodobo varujú, že nevedomosť zákona neospravedlňuje, a pokuty za zimné pneumatiky sa môžu vyšplhať do závratných výšok. Celkovo v 20 európskych krajinách platí buď povinnosť zimných pneumatík, snehových reťazí, alebo ich kombinácia, pričom sankcie a pravidlá sa líšia niekedy až v absurdných výškach. Ponúkame vám preto veľký prehľad, aby vás nič nezaskočilo.
Prečo je 5 000 € reálna hrozba a kedy siahnuť po reťaziach
Ak sa chystáte do lyžiarskeho raja južných susedov, musíte si uvedomiť, že Rakúsko má jedno z najprísnejších, no zároveň najlogickejších pravidiel. Neexistuje tu síce všeobecná časová požiadavka na neustále používanie zimných pneumatík, no platí tu tzv. situatívna povinnosť. V období od 1. novembra do 15. apríla musíte mať namontované zimné pneumatiky (alebo snehové reťaze na hnacích kolesách), vždy, keď na cestách prevládajú zimné podmienky – teda sneh, kaša, alebo ľad. Je to jednoduché. Ak sú podmienky nepriaznivé, musíte mať adekvátnu výbavu.
Pokuty za zimné pneumatiky sa tu začínajú na pomerne miernej sume 35 € , avšak ak preukázateľne ohrozíte ostatných účastníkov cestnej premávky (napríklad zablokovaním cesty na letných gumách), hrozí vám sankcia až do výšky 5 000 eur. Okrem toho platí, že snehové reťaze môžete použiť namiesto zimných pneumatík na hnacích kolesách, ak je vozovka úplne alebo takmer úplne pokrytá snehom alebo ľadom. Rakúsko uznáva ako zimné pneumatiky tie s označením „M+S“, „MS“, „M&S“ alebo alpským symbolom (piktogram hôr so snehovou vločkou) , pričom minimálna hĺbka dezénu musí byť 4 mm pre radiálne a 5 mm pre diagonálne pneumatiky.
Rôzne talianske provincie, rôzne pokuty za zimné pneumatiky a zákaz letných/celoročných gúm
Cesta za slnkom a snehom na talianskej strane Álp sa často mení na administratívny nočný des. Taliansko totiž nemá jednotné predpisy pre zimné pneumatiky platné pre celú krajinu. Namiesto toho si každá provincia môže stanoviť vlastné pravidlá prostredníctvom zákonných nariadení. To znamená, že musíte byť mimoriadne obozretní a venovať pozornosť miestnemu značeniu. Napríklad, v Južnom Tirolsku platí všeobecná, na počasí nezávislá požiadavka od 15. novembra do 15. apríla na diaľnici A22 Brenner a v obci Bolzano. V údolí Aosta je dokonca táto požiadavka posunutá už od 15. októbra. Ak porušíte tieto požiadavky, pokuty za zimné pneumatiky sa pohybujú v rozmedzí od 42 do 345 eur.
Zvláštnu pozornosť si zaslúži jeden šokujúci, no dôležitý taliansky predpis. V lete sa už nesmú používať niektoré zimné alebo celoročné pneumatiky. Tento zákaz sa vzťahuje na pneumatiky, ktoré majú index rýchlosti nižší ako maximálna rýchlosť vozidla a je určený na zníženie rizika nehôd spôsobených prehrievaním mäkkej zmesi zimných pneumatík v horúčavách. Ak vás polícia prichytí, môže to viesť nielen k pokute, ale aj k zadržaniu vozidla.
Francúzsky strih a česká hĺbka dezénu
Vo Francúzsku je situácia prehľadnejšia, no stále vyžaduje pozornosť. Zimné pneumatiky sú povinné v horských oblastiach mnohých departementov od 1. novembra do 31. marca. Od 1. novembra 2024 však došlo k sprísneniu, ktoré praví, že za zimné pneumatiky („pneus neige“) budú uznávané iba pneumatiky s tzv. označením 3PMSF (alpský symbol) , a to s minimálnou hĺbkou dezénu 3,5 milimetra. Pokuty za zimné pneumatiky tu dosahujú výšku 135 eur , a čo je horšie, francúzska polícia vám môže zakázať ďalšiu jazdu. Francúzsko tiež umožňuje ako alternatívu snehové reťaze alebo snehové ponožky. Maximálna rýchlosť s reťazami je striktne stanovená na 50 km/h.
Naši českí susedia majú pravidlá veľmi podobné tým slovenským, no sú časovo ohraničené. Zimné pneumatiky sú povinné v zimných podmienkach od 1. novembra do 31. marca. Rozdiel je však v prístupe k dezénu. Zatiaľ čo osobné autá musia mať minimálnu hĺbku 4 milimetre , pre ťažké vozidlá (nad 3,5 tony) je povinných 6 milimetrov a sú povinné len na hnacej náprave.
Hrozba spoluzodpovednosti a jej dôsledky vo Švajčiarsku
Švajčiarsko nepatrí medzi krajiny, kde platí všeobecná povinnosť prezúvania. To však neznamená, že je to bezpečný prístav pre letné pneumatiky. Naopak, hrozí tu skrytá, no o to závažnejšia spoluzodpovednosť. Ak sa stanete účastníkom dopravnej nehody a vyšetrovanie preukáže, že nevhodné pneumatiky prispeli k nehode (alebo narušili plynulosť dopravy) , ponesiete značnú zodpovednosť. Hoci samotná pokuta za zimné pneumatiky za narušenie dopravy je len okolo 105 eur, skutočný problém nastáva v momente nehody. Poisťovňa môže výrazne krátiť poistné plnenie alebo dokonca odmietnuť platiť, argumentujúc zanedbaním povinnej zimnej výbavy, čo znamená, že budete musieť siahnuť hlboko do vrecka na úhradu škôd na cudzom vozidle či zdraví. Preto aj právnici ADAC jednoznačne odporúčajú prezutie.
Pobaltie, Škandinávia a Balkán
Pravidlá sa menia dramaticky aj v ďalších kútoch Európy, najmä tam, kde je zima obzvlášť neúprosná. Fínsko, Estónsko a Lotyšsko majú už dlhé roky svoje obdobia. Vo Fínsku platí povinnosť od 1. novembra do 31. marca v zimných podmienkach, pričom odporúčaná hĺbka dezénu je až 5 milimetrov. Lotyšsko a Estónsko striktne vyžadujú zimné pneumatiky od 1. decembra do 1. marca , pričom Estónsko od roku 2024 vyžaduje alpský symbol.
Na Balkáne je situácia rovnako striktná. V Srbsku vyžadujú zimnú výbavu od 1. novembra do 1. apríla s minimálnou hĺbkou 4 mm. Slovinsko (od 15. novembra do 15. marca) a Chorvátsko (situatívna povinnosť) tiež vyžadujú minimálnu hĺbku dezénu 3 mm, respektíve 4 mm. Slovinsko dokonca u ťažších vozidiel nad 3,5 tony vyžaduje lopatu vo vozidle ako súčasť zimnej výbavy v prípade použitia letných pneumatík so snehovými reťazami. Pokuty za zimné pneumatiky, pohybujú sa na hranici 40 – 50 eur, no ak napríklad v Slovinsku spôsobíte narušenie premávky (keď napríklad zapadnete), narastú na 500 eur.
Kde sa dá jazdiť bez zimných gúm?
Vo Veľkej Británii, Dánsku , Poľsku, Belgicku a Holandsku neexistuje všeobecná požiadavka na používanie zimných pneumatík. To však neznamená, že na zasnežené cesty môžete vyraziť na letných gumách. Napríklad v Nórsku, hoci tam neexistuje všeobecná povinnosť, musia byť vozidlá s letnými pneumatikami vybavené snehovými reťazami a pri nehode môžete niesť zodpovednosť. Navyše, v Nórsku platí prísna povinnosť zimných pneumatík pre ťažké vozidlá (nad 3,5 tony) od 15. novembra do 31. marca , pričom musia mať dezén 5 milimetrov a alpský symbol.
Pred každou zimnou cestou do zahraničia nestačí iba skontrolovať olej a natankovať. Musíte si urobiť domácu úlohu a zistiť, aké pravidlá platia v cieľovej krajine, alebo tých, ktorými iba prechádzate. A teraz už viete, aké pokuty za zimné pneumatiky vám hrozia. Najbezpečnejšie je vždy mať prezuté všetky štyri kolesá na pneumatiky s alpským symbolom (3PMSF) a v kufri pripravené homologované snehové reťaze. Inak sa vaša lyžovačka môže zmeniť na veľmi drahý prešľap.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!