PREHĽAD: Autá od začiatku roka extrémne zdraželi! Za niektoré modely si priplatíte až 6 000 eur

Autá pod hranicou 10 000 eur vymierajú rýchlym tempom.
Vydané  Text: 
Stále prebiehajúca pandémia a následná polovodičová kríza mali zvláštny dopad na automobilový priemysel. Zatiaľ čo mnohí predpokladali znižovanie cien nových automobilov s cieľom udržať predaje, kombinácia rôznych faktorov priniesla výrazné zdražovanie a akútny nedostatok áut na trhu nielen s novými, ale tiež jazdenými vozidlami. ### POROVNANIE CIEN
Model Cena od (3/2021) Cena od (11/2021) Rozdiel
Citroën C3 10 990 eur 12 490 eur + 1 500 eur
Renault Clio 10 650 eur 12 500 eur + 1 850 eur
Kia Ceed SW 16 890 eur 17 290 eur + 400 eur
Peugeot 2008 17 600 eur 19 400 eur + 1 800 eur
Hyundai i30 15 190 eur 16 490 eur + 1 000 eur
Škoda Octavia 18 050 eur 19 220 eur + 1 170 eur
Škoda Superb 26 130 eur 27 940 eur + 1 810 eur
Volkswagen Passat 25 750 eur 31 990 eur + 6 240 eur
Volkswagen Touran 23 290 eur 25 690 eur + 2 400 eur
Ford Focus 15 990 eur 17 990 eur + 2 000 eur
Ford S-Max 29 490 eur 35 990 eur + 6 500 eur
### PREČO CENY STÚPAJÚ? Pre nedostatok čipov však veľké koncerny už nemohli naďalej vyrábať rovnaký objem áut ako kedysi, a preto muselo dôjsť k zmene stratégie, ktorá by zabezpečila ziskovosť aj pri obmedzenej výrobe. Z dôvodu nedostatku súčiastok totiž museli výrobcovia viackrát pozastaviť výrobu, čo sa odzrkadlilo na zvýšení výrobných nákladov a samotných cien nových automobilov. Výrobu predražujú aj zvyšujúce sa ceny energií, inflácia alebo prísnejšie legislatívne požiadavky. **Európska únia neustále rozširuje zoznam povinných prvkov výbavy o bezpečnostné prvky** ako čierna skrinka zaznamenávajúca údaje o jazde, inteligentný obmedzovač rýchlosti, systém varovania vodiča pri opustení jazdného pruhu, príprava na alkohol tester alebo parkovacie senzory. Spomínané prvky výbavy budú povinné už v roku 2022, čo opäť navýši výrobné náklady, a teda aj koncovú cenu pre zákazníka. K zvyšovaniu cien pristupujú automobilky po svojom. Zatiaľ čo niektoré priamo navýšili katalógovú cenu, iné vyškrtli z modelovej ponuky tie najlacnejšie verzie. Týmto spôsobom prinútia zákazníkov zaobstarať si lepšie vybavené (a drahšie) auto, na ktorom majú výrobcovia obyčajne vyššiu maržu. **Fabriky zároveň uprednostňujú výrobu modelov, ktoré automobilkám prinášajú najväčšie zisky.** To môžeme sledovať aj v našom porovnaní cien, kde Volkswagen úplne vyškrtol základnú verziu modelu Passat a k dispozícii zostali už iba drahšie verzie. Rovnako pristupovali aj Ford pri modeli S-Max alebo Renault k svojmu obľúbenému modelu Clio. **Autá sú tak o niečo drahšie, no za svoje peniaze získa motorista lepšie vybavené auto.**
Výroba v spoločnosti Volkswagen Slovakia, ilustračná fotografia
### Z ÁUT SA STANE LUXUSNÝ TOVAR Otvorene o tejto problematike hovorí aj šéf značky Škoda, Thomas Schäfer, ktorý v rozhovore s britským magazínom Auto Express varuje pred negatívnymi dopadmi tejto agresívnej politiky na automobilový priemysel. Európska komisia v súčasnosti zvažuje rôzne návrhy svojich predpisov pre spaľovacie vozidlá, ktoré budú pravdepodobne povinné od roku 2025. Schäfer varuje, že **ak sa rozhodnú pre prísnejší súbor pravidiel, autá s cenovkou pod 20 000 eur prakticky zmiznú z trhu.** *„Ak príde Euro 7 v takej podobe, o akej sa dnes hovorí, môže to znamenať, že Fabia bude najmenej o 5 000 eur drahšia ako dnes,“* povedal pre Auto Express šéf značky Škoda, Thomas Schäfer. *„Dopad na malé autá by bol proporcionálne oveľa vyšší, ako by bol na väčšie modely. Je to šialené.“*
Schäfer si tiež myslí, že sprísnenie emisných noriem pre spaľovacie autá môže nepriamo skomplikovať a oddialiť vývoj dostupných elektromobilov. Časť rozpočtu, ktorý by totiž automobilky mohli dnes použiť na vývoj elektromobilov, tak budú musieť opäť presmerovať do vývoja spaľovacích motorov len kvôli tomu, aby spĺňali požiadavky normy Euro 7. *„Priniesť novú emisnú normu pár rokov pred úplným zákazom spaľovacích motorov je nezmysel, pretože teraz musíme investovať veľa peňazí do medzikroku, ktorý sme mohli rovno preskočiť. Naozaj nám to komplikuje prechod k elektromobilite,“* vysvetľuje Schäfer.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »