Ako Mercedes-Benz vyrobil nové najlepšie auto sveta: Prečo je EQS tak výnimočná a v čom prekonáva aj Triedu S?
V našom redakčnom špeciáli sa venujeme niektorým zaujímavostiam o modeli EQS od Mercedes-EQ, ktorý je považovaný za historický míľnik automobilky. Prvý elektromobil v luxusnej triede prekonal azda všetky štandardy.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
The Best or Nothing – Najlepšie alebo nič
Značke Mercedes-Benz sa opäť darí dokazovať, že dokáže predvídať trendy a prinášať riešenia, ktoré sú zdanlivo nové, no v skutočnosti za nimi stoja roky cielenej práce. Keď sme začiatkom roka 2017 testovali elektrický Mercedes-Benz B250e, vedeli sme oceniť jeho praktický potenciál i jazdné vlastnosti, zároveň sme konštatovali, že elektromobilita ešte potrebuje čas.Prešlo zopár rokov a Mercedes prišiel so značkou Mercedes-EQ, pod ktorú patria elektrické automobily s výrazným funkčným dizajnom a dojazdom. Už sa nie je na čo sťažovať, ide o najlepšie autá sveta. Prvá lastovička značky Mercedes-EQ, SUV EQC, bola veľmi dôstojnou ochutnávkou budúcnosti, ktorá napokon dosiahla vrchol v EQS. Model EQS od značky Mercedes-EQ je to najlepšie, čo dnes dokáže autopriemysel ponúknuť, a to nielen v segmente elektrických automobilov. Limuzína so zadnými partiami kupé, vyznačujúca sa dizajnom „One Bow“, je doslova elektrickou alternatívou k Triede S.
Nie sú to len marketingové slogany, ale všeobecný názor, ktorý vyslovil aj nemecký časopis auto motor und sport, dokonca celkom explicitne: „Naozaj najlepšie elektrické auto na svete!“
Reportér Alexander Bloch podrobil model EQS 450+ podrobnej kontrole, vtedy ešte exkluzívnej, výsledkom ktorej bolo zhodnotenie, že Mercedes-Benz jednoznačne porazil doterajšieho lídra globálneho trhu. A to ešte nemal model s technologickou lahôdkou v podobe združeného obrazového panela – Hyperobrazovky MBUX.
Technologický náskok
Prísne funkčný dizajn podriadený aerodynamike a bezpečnosti zraniteľných účastníkov cestnej premávky, to tvorí prvý dojem. Zapustené kľučky dverí sú elegantný detail, ktorý je v EQS prekonaný automatickým otváraním a zatváraním dverí (vo vybraných modeloch).Projekčný head-up displej takisto nie je novinkou, ale rozšírená realita v podaní Mercedesu nadobudla novú veľkosť a tretí rozmer – nechať sa navigovať je tak skoro sci-fi prevedené do reality. A keď sa na vozovku začnú premietať značky a upozornenia s použitím predných svetlometov DIGITAL LIGHT, riadenie auta sa dostáva na doteraz nevídanú úroveň.
Napokon pre tých predných je tu ešte jedna špecialita, až do príchodu EQE exkluzívna práve pre EQS: Združený obrazový panel Hyperobrazovka MBUX s tromi OLED obrazovkami pod tvrdeným zakriveným sklom. Ide o jednu z najväčších výhod modelu v porovnaní s Triedou S.
Nízka spotreba energie, rekordný dojazd a ultrarýchle nabíjanie
Spotreba: Prísny dôraz na funkčný dizajn priniesol svoje ovocie, EQS je sériovým vozidlom s najlepšou aerodynamikou na svete, súčiniteľ odporu vzduchu dosahuje rekordnú hodnotu cw 0,20. Aerodynamika zohráva kľúčovú úlohu v dosahovaní vysokej efektivity, a tak priemerná spotreba verzie EQS 450+ na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h je len 15,8 kWh/100 km. A priemerná spotreba energie podľa metodiky WLTP dosahuje 20,4 – 15,7 kWh/100 km. Výhodou tejto aerodynamiky je aj menej hluku v kabíne. A lokálne emisie? Presne nula. Žiadne oxidy dusíka, oxidy uhlíka, dokonca ani vodná para ako v prípade áut s vodíkovými palivovými článkami.Ovládanie na úrovni, ktorá presahuje každodennú skúsenosť
Mercedes-Benz venoval mimoriadnu pozornosť zvýšeniu komfortu vodiča i pasažierov, pripravil tak funkciu ovládania gestami, ku ktorej sa ťažko hľadá rovnocenný súper.Keď sa vodič s kľúčom vo vrecku priblíži k vozidlu, najprv sa vysunú kľučky dverí. Po ďalšom priblížení sa automaticky otvoria dvere vodiča. Predtým Mercedes senzormi skontroluje, koľko má priestoru. Keď sa posadíte do sedadla vodiča, dvere sa zatvoria opäť samočinne, a to stlačením brzdového pedála alebo gestom ruky „ku mne“. Keď si otočíte hlavu smerom dozadu, automaticky sa stiahne roletka na zadnom okne. A cez systém MBUX môže vodič otvoriť a zavrieť zadné dvere bez toho, aby sa ktokoľvek musel dotknúť kľučky.
Významné postavenie v systéme MBUX má ovládanie hlasom: „Hey Mercedes“ podporuje 27 jazykov s technológiou porozumenia prirodzenej reči (NLU), hlasom môžete ovládať navigáciu, multimédiá, komfortné funkcie alebo aj vyhľadávať obsah na internete.
Aj samotný infotainment je modernejší ako kedykoľvek predtým. Koncepcia Zero-Layer zobrazuje najdôležitejšie aplikácie celkom hore v zornom poli MBUX, vždy podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu, pre vodiča to znamená menej pozornosti venovanej displeju.
Filter vzduchu veľký ako 150 futbalových ihrísk
EQS má v rukáve niečo aj proti nepríjemným pachom: jeho veľký HEPA filter s certifikátom „OFI CERT“ ZG 250-1 mimoriadne efektívne čistí vonkajší vzduch od jemného prachu, drobných častíc a peľu. Špeciálne aktívne uhlie vo vnútri HEPA filtra a vo filtri vnútorného priestoru sa zároveň stará o filtráciu oxidu siričitého, oxidov dusíka a pachov. Vďaka svojej štruktúre pórov majú veľmi veľký vnútorný povrch. V HEPA filtri modelu EQS sa nachádza približne 600 gramov aktívneho uhlia. Adsorpčná oblasť zodpovedá asi 150 futbalovým ihriskám.Čuch oslovuje aj aktívny aromatizačný systém modelu EQS, ktorý je súčasťou balíka AIR-BALANCE. Pre nový, elektrický model vyššej triedy bola vyvinutá nová vôňa: No.6 MOOD Linen – nesie sa v duchu zeleného nádychu figy, ktorá leží na kuse plátna.
Stiera cenové rozdiely
EQS od Mercedes-EQ sa dá dnes na Slovensku zakúpiť ako EQS 350 (215 kW), EQS 450+ (245 kW), EQS 580 4MATIC (385 kW) a čoskoro bude k dispozícii aj športovo orientovaný Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (484 až 560 kW).Už základný variant tak ponúka výkon vyšší ako Trieda S vo verzii S 350 d sedan (210 kW), pričom z hľadiska cien sa tieto dve vozidlá pohybujú vo veľmi podobných reláciách. Pre zákazníka to znamená, že ak chce luxusný automobil, ale s perspektívnym pohonom bez lokálnych emisií, konečne mu trh ponúka riešenie bez kompromisu. Nebude pritom musieť doplácať desiatky tisíc eur za elektrický pohon, ako to býva u vozidiel nižších cenových kategórií – jednoducho povedané, luxusný elektromobil má v podstate rovnakú cenu ako jeho alternatíva so spaľovacím pohonom.
Ďalšie podrobnosti o cenách a ponuke výbav pre Mercedes-Benz EQS si môžete prečítať priamo na stránkach spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia www.mercedes-benz.sk/eqs
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.Spravodajstvo
Nový Renault Captur: Slovenské ceny, výbavy a podrobnosti o lacnom malom SUV
Renault Captur je šikovné nielen mestské vozidlo s dizajnom väčšieho SUV, hoci rozmerovo patrí k menším.
Nové MINI Aceman: premiéra značky výlučne na elektrický pohon
Úplne nové MINI Aceman ponúka dojazd až 406 kilometrov, pričom ceny začínajú od 37 115 EUR.
Čo nové výrobcovia do vozidla priniesli?Poradca
Agresívni policajti či konanie v medziach zákona?
Kedy vás policajti môžu zastaviť, aké sú ich kompetencie po zastavení a čo už je za hranou?
Nová CUPRA Formentor a CUPRA Leon oficiálne: Expresívnejší vzhľad v spojení s novým benzínovým motorom
CUPRA Formentor a CUPRA Leon dostali novší kabát. Teraz pôsobia ešte dynamickejšie a prinášajú väčšiu dávku emócií.
Pod kapotou nájdeme úplne nový plug-in hybridný systém, ale taktiež aj dvojlitrový benzín s výkonom 333 konských síl. Drobné zmeny nastali aj na palube oboch modelov.AKTUALITA
Nové radary vystrašili vodičov: takéto pokuty tu ešte neboli!
Na Slovensku za to môžete dostať pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania na 2 roky.
Prognózy ukazujú na rýchle šírenie v celej Európe.LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD
Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport
Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.
Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj HrivnákVýpadok Slovensko.sk
Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť
Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.
Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.