Magazín

Na Modrom Kameni sa stretli majitelia ikonických Citroënov 2CV

Miestom konania tohtoročného, v poradí už 22. medzinárodného zrazu slovenského Citroën 2CV klubu bol okres Veľký Krtíš. Hlavným miestom, kde sa mohli priatelia a sympatizanti značky stretnúť s kolónou týchto veselých a hravých áut bolo okolie hradu Modrý Kameň, ktorý sa stal na krátky čas „domovskou stanicou“ 25 exemplárov tohto ikonického modelu.

Stretnutie na nádvorí hradu bolo do určitej miery symbolické, pretože hrad je miestom stálej expozície Slovenského  národného múzea - Múzea bábkarských kultúr a hračiek, hrad Modrý Kameň.

A keďže Citroën 2CV je výrazný model - nie len vďaka svojej koncepcii a jednoduchým technickým riešeniam, ale aj vďaka hravosti a radosti, ktorú šíri všade tam, kde sa objaví.

Pri prejazde po slovenských cestách sa za pestrofarebnou kolónou kačíc otáčajú hlavne rodiny s deťmi, autá sa totiž pri jazde zábavne nakláňajú a sem-tam zatrúbia. Pozdravujú tak hlavne deti a ich rodičov, ale aj ostatných, ktorí poznajú tieto autá z francúzskych komédií a tešia sa zo stretnutia s nimi.

Aj preto bolo stretnutie kačičiek výbornou príležitosťou na symbolické obohatenie expozície Múzea hračiek aj o modely autíčiek s dvojitým šípom na kapote. Ikonické modely z produkcie francúzskej značky si iste nájdu svojich malých obdivovateľov pri návšteve múzea, či už to budú miniatúry tých starších modelov – 2CV, Mehari, DS, HY, .. alebo niektoré modely z aktuálnej ponuky značky – Citroën C4, C3 Aircross, C3, C5 Aircross,... prípadne model servisu Citroen pre tých najmenších návštevníkov. Zástupca značky Citroën odovzdal múzeu hračiek zaujímavú zbierku modelov, ktoré už onedlho spestria expozíciu hračiek pre tých najmladších návštevníkov, ale aj pre ich rodičov a starých rodičov, ktorí si môžu zaspomínať na autá svojho detstava, hoci aj prostredníctvom žandárskych komédií a filmov s Fantomasom.

Po návšteve múzea na hrade Modrý Kameň sa kolóna vydala na jazdu do okresného mesta Veľký Krtíš, odkiaľ sa po obede vybrali do vinice miestneho producenta, aby si pripomenuli svoj francúzsky pôvod symbolickou ochutnávkou kvalitných druhov vína, a tiež zaujímavými zábermi v „takmer domácom prostredí“.

Miestom stretnutia slovenského Citroën 2CV klubu bude v budúcom roku východné Slovensko, konkrétny región a miesto zrazu budú známe začiatkom budúceho roka. Pokiaľ to situácia budúci rok umožní, termín ostáva rovnaký – na prelome augusta a septembra, ako každý rok.

Legendárne vozidlá CITROËN 2CV na hrade Modrý Kameň (2021)

Zaujímavosti o Citroëne 2CV

Citroën 2CV je naozaj výnimočný automobil, ktorý sa nezmazateľne zapísal do automobilovej histórie.

Vedeli ste napríklad, že :

  • medzi rokmi 1948 až 1990 sa ich vyrobilo približne 3,8 milióna a vyrábali sa v deviatich krajinách, vrátane bývalej Juhoslávie a Iránu? Vo všetkých karosárskych verziách a odvodeninách sa ich vyrobilo dokonca vyše 7 miliónov.
  • jednou z požiadaviek pri jeho navrhovaní bolo, aby s ním farmári mohli odviezť aspoň 50 kg  nákladu rýchlosťou do 50 km/h a bolo schopné jazdiť aj po nespevných a nekvalitných poľných cestách – a na nich sa nesmeli rozbiť vajíčka, uložené v košíku?
  • celohliníkový dvojvalec s rozvodom OHV mal objem len375 kubických centimetrov a umožnil spaľovať aj nekvalitný benzín ? Výkon dvojvalca bol 9 koní (6,6 kW) približne pri 3500 otáčkach
  • auto si počas prvých rokov získalo takú obľubu, že čakacie doby naň sa postupne vyšplhali až na 6 rokov?
  • k najcennejším a v súčasnosti k najdrahším verziám patrí dvojmotorový 2CV 4x4 s označením Sahara (vyrábaný medzi rokmi 1958 až 1966), z ktorého vzniklo iba 694 kusov?
Legendárne vozidlá CITROËN 2CV na hrade Modrý Kameň (2021)

Príbeh modelu 2CV

Písal sa rok 1934, kedy sa prvýkrát zrodila myšlienka na všeľudové auto s francúzskym šarmom.

Nápad skrsol v hlave šéfa konzorcia Michelin Pierre-Jules Boulangera, ktorý sa dostal do vedenia automobilky potom, ako ju sám André Citroën počas finančných ťažkostí predal. Nebolo mu na to treba ani veľa tvorivej inšpirácie, stačilo, že sa počas svojich potuliek krajinou zasekol v zápche konských záprahov. Nedočkaví roľníci ponáhľajúci sa na trhy mu znemožnili pokračovať plynulo v jazde, no nevedomky zapríčinili, že vzniklo auto, na ktoré motoristický svet len tak nezabudne.

2CV znamená Deux Chevaux

Keď sa Boulangerovi podarilo vymaniť zo zovretia nemilosrdnej konskej spoločnosti, predstúpil pred svojich nových podriadených z automobilky a predniesol im svoj nápad. „Treba vyvinúť vozidlo prístupné pre nižšie vrstvy obyvateľstva. Malé a obratné a najmä lacné,“ a tak vznikol v roku 1936, rok po smrti Andrého Citroëna, projekt s názvom TPV – úplne malé vozidlo. Malo presne definovanú charakteristiku: schopnosť prepraviť aspoň dvoch roľníkov, či gazdov a minimálne 50 kilogramov zemiakov. Posádku muselo zvládnuť voziť maximálnou rýchlosťou 60 km/h a nemalo si za služby vypýtať viac ako 3 litre benzínu na 100 kilometrov. A samozrejmosťou bola priechodnosť terénom tak, aby sa v košíku s vajíčkami nerozbilo ani jedno z nich.

V roku 1939 sa podarilo konštruktérom postaviť prvú verziu Citroënu 2CV, ktorý si na cestu svietil len jedným svetlometom a mal hliníkovú karosériu. Až v roku 1949 sa začala výroba modelu 2CV v takej podobe, ako sa navždy zaryla do pamätí motoristov nielen vo francúzsku. Prezentácia modelu síce prebehla ešte v roku 1939 na Parížskom autosalóne, no druhá svetová vojna odsunula jeho výrobu o desať rokov.

Vozidlo poháňal dvojtaktný, vzduchom chladený motor s objemom 375 cm3 a dokázal auto zrýchliť na požadovanú maximálnu rýchlosť 60 km/h. Vodič, či skôr vtedajšia cieľová skupina roľníkov a gazdov, mali k dispozícii trojstupňovú prevodovku a poddajný podvozok. Spotreba sa síce od pôvodných požiadaviek líšila, no neprehupla sa cez hranicu 4 – 5 litrov na 100 kilometrov. Tieto parametre však úplne postačovali na to, aby sa „kačica“ stala ľudovým vozidlom s viac účelovým využitím. Neskoršie modifikácie, ako napríklad plátenná strecha, otvorila vodičove dvere aj ženám, čo bolo dovtedy skôr málo vídanou raritou. Počas 41 rokov výroby sa pod kapotou Citroënu vystriedalo niekoľko agregátov, až sa v nej nakoniec usadil motor s objemom 602 cm3.

Citroën 2CV rozpohyboval nemajetné davy francúzskych dedinčanov a stal sa fenoménom, ktorý sa právom porovnáva s autami ako Fiat Topolino, či neskôr vyrábaným Mini Austin Rover. Legendárne škaredé káčatko sa prestalo vyrábať 27. júla 1990. Za zvuku fanfár zišiel z výrobného pásu v portugalskej Mangualde posledný automobil Citroën 2CV, ktorý bol posledný z 5 114 968 vyrobených automobilov.

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.