Magazín

ADAC: Skutočný test emisií, ktorý by mal politikom otvoriť oči! Dvojtonové plug-in hybridy sú ekologickou katastrofou, CNG a benzín naopak príjemne prekvapili

BMW X5 xDrive45e

Elektrické autá, hybridizácia, viacnásobné čistenie výfukových plynov. Automobilový priemysel prišiel s mnohými technickými riešeniami, ktorých cieľom bolo zabezpečiť nižšiu spotrebu a čistejšiu prevádzku nových modelov. Ako však ukázal najnovší test nemeckého autoklubu ADAC, papierové údaje nemajú s realitou takmer nič spoločné.

Marketingové tvrdenia automobiliek o tom, ako sa s autom dobre jazdí alebo koľko miesta je na zadných sedadlách, si vieme všetci pomerne jednoducho overiť. Ale čo emisie? V tomto prípade sa musia zákazníci spoliehať na údaje, ktoré nám poskytne výrobca. Aj preto sa nemecký ADAC rozhodol vypočítať a v reálnej premávke odmerať skutočné emisie nových áut. Ako to dopadlo?

Hodnotenie testovaných vozidiel nájdete pod príspevkom

ĽAHKOSŤ VÍŤAZÍ

Elektromobily to v teste nemali také jednoduché, pretože ADAC neakceptuje tvrdenie automobiliek ani zákonodarcov o bezemisnej prevádzke týchto vozidiel. Okrem toho, že samotný proces výroby akumulátorov len ťažko nazvať ekologickým, pri jazde elektromobil spotrebúva elektrickú energiu, ktorá musela byť nejakým spôsobom vyrobená. Do hodnotenia preto zarátali množstvo vypúšťaných emisií pri výrobe elektrickej energie na základe aktuálneho energetického mixu v Nemecku. Zohľadnené boli tiež straty pri nabíjaní, o ktorých sa taktiež často nehovorí.

Z hodnotenia vyplýva, že elektromobily sú v prevádzke ekologickejšie než spaľovacie motory len vtedy, ak šetria energiou. V popredí sú preto predovšetkým malé a skromné elektrické vozidlá ako napríklad VW e-up! alebo elektrické Mini Cooper SE. Na prvých priečkach sa však nachádza aj mimoriadne efektívny Hyundai Ioniq Elektro s veľmi nízkou spotrebou elektrickej energie.

Volkswagen e Up

PAŽRAVÉ ELEKTROMOBILY

Čím sú elektromobily väčšie a ťažšie, tým viac elektrickej energie spotrebujú. S vysokou spotrebou klesá ich ekologické skóre. Pri výrobe elektrickej energie pre Audi e-tron 55 Sportback (24,4 kWh/100 km) a Mercedes EQC (27,3 kWh/100 km) tak nepriamo vypúšťajú viac emisií než malé benzínové automobily. Aj preto získali od autoklubu ADAC len tri hviezdy. Ešte horšie obstáli veľké plug-in hybridy, ktoré v teste dopadli suverénne najhoršie. S jedinou hviezdičkou obstáli BMW X5 xDrive 45e a Mercedes-Benz GLE 350 de z dôvodu vysokej spotreby paliva aj elektrickej energie.

BMW X5 xDrive45e

CNG MÁ ZMYSEL

Povzbudivé je, že auto na zemný plyn (CNG) sa dostalo do TOP 10 najekologickejších testovaných vozidiel v roku 2020. Tento druh pohonu sa umiestnil na 4. mieste hneď za malými elektromobilmi. Ukázalo sa, že vozidlá na CNG sú menej znečisťujúce a emitujú menej CO₂ ako ich benzínové náprotivky, a preto sú šetrnejšie k životnému prostrediu. Napriek tomu nemajú podporu štátu a zaberajú len minimálny podiel na trhu.

Škoda Octavia G-Tec (CNG)

ÚSPORNÝ BENZÍN

Veľmi slušné štvorhviezdičkové hodnotenie získali aj benzínové či mild-hybridné vozidlá ako napríklad Suzuki Swift. Perfektnou optimalizáciou pohonu sa môže pochváliť aj Toyota s modelmi Corolla či C-HR a vynechať nemôžeme ani Hondu Jazz. Všetky spomínané modely profitujú z nízkej spotreby paliva, a teda skromného množstva vypúšťaných emisií. Ak k tomu pripočítame príkladné čistenie výfukových plynov, môžeme malé hybridy označiť za najracionálnejšiu ekologickú alternatívu pre bežného motoristu.

HODNOTENIE

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!