Magazín

171 vedcov ostro kritizuje Brusel. Na toto podľa nich pri elektromobiloch zabudli

171 vedcov ostro kritizuje Brusel. Podľa nich totiž elektromobily nie sú tak čisté, ako to Európska rada prezentuje

Prečítajte si aj:


Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Zdá sa, že sa čoskoro dočkáme ďalšej obrovskej kauzy. Podobne ako pred rokmi „Dieselgate“ hodil negatívne svetlo na koncern Volkswagen, tak dnes „Elektrogate“ môže hodiť, celkom paradoxne, negatívne svetlo na Európsku úniu. V najnovšej štúdii, pod ktorou je momentálne podpísaných 171 vedcov, sa hovorí o tom, že elektrické autá nie sú ani zďaleka tak čisté, ako ich úrady propagujú.

Kritika vedcov podľa magazínu Focus nesmeruje priamo na elektromobily, ale skôr na úradníkov Európskej rady. Tí totiž pri výpočte celkovej spotreby elektromobilov mali zabnúť na základné kritérium. Ide o Leibnitzov diferenciálny a integrálny počet. Vedci zistili, že európske úrady pri výpočte emisií elektromobilov nebrali do úvahy základné aspekty výroby batérií a komponentov potrebných na ich zostavenie. Inými slovami, mali sa brať do úvahy len minimálne emisie vyprodukované výrobou čistej energie. Tým pádom sa zvyšuje celková chyba v konečnom odhade vyprodukovaných emisií za dobu životnosti elektromobilu.

V súčasnosti sa do elektrifikácie skôr nedobrovoľne zapájajú takmer všetky európske automobilky. Tie v posledných rokoch investovali do elektrifikovania svojej ponuky niekoľko desiatok miliárd eur. Ak by sa potvrdilo, že vedci z IASTEC (Medzinárodná asociácia pre výskum udržateľného hnacieho ústrojenstva a technológií vozidiel) majú pravdu, Európska únia by mohla mať pomerne veľký problém.

Neopierajú sa pritom len o prázdne reči. Celý svoj výskum podložili aj výpočtami, pri ktorých zistili, že elektromobil Volkswagen ID.3 za 15 rokov a 220 tisíc najazdených kilometrov vyprodukuje viac ako dvojnásobne väčšie množstvo emisií, ako úrady hovorili. Pôvodné výpočty ukázali, že ID.3 vyprodukuje „len“ 14 ton CO2. Pri zohľadnení diferenciálneho a integrálneho počtu sa však toto číslo zvýši až na 30 ton.

Volkswagen ID.3

Európske úrady sa podľa štúdie mali sústreďovať len na počítanie s emisiami pochádzajúcimi priamo z výroby elektrickej energie. Avšak, emisie z výroby batérií, auta a emisie z distribúcie energie im z výpočtov akosi vypadli. Pritom práve výroba batérií je pri elektromobiloch najväčším znečisťovateľom ovzdušia. Európska únia taktiež akosi pozabudla na to, že aktuálne je väčšina energie získavaná z neekologických zdrojov a nie z obnoviteľných zdrojov ako sú veterná, vodná a slnečná energia.

Na druhú stranu sa však nájdu aj odporcovia tejto štúdie. Jedným z nich je napríklad profesor Thomas Koch, ktorý je považovaný za jedného z najväčších expertov na vývoj dieselových motorov na svete. Ten údajne tvrdí, že snaha týchto vedcov je len akýmsi lobingom zo strany automobiliek, aby došlo v uvoľneniu reštrikcií a k oddialeniu prechodu na alternatívne spôsoby pohonu.

Nech je to ako chce, 171 vedcov, ktorí sa rozhodli podpísať pod štúdiu, si stojí za svojim tvrdením. Okrem iného musíme počítať aj s faktom, že aktuálne naftové motory sú v mnohých aspektoch omnoho čistejšie ako benzínové či dokonca elektrické. Na túto skutočnosť už v minulosti upozornilo viacero vedcov a štúdií. Najlepšou možnou kombináciou z hľadiska ekológie sa preto aktuálne javí byť spojenie naftového agregátu s plug-in hybridným ústrojenstvom.