Majú sa elektromobily zabiehať a čo sa na ich servisuje? Pýtali sme sa v Opli, niektoré odpovede prekvapujú aj nás
Hľadali sme odpovede na otázky, ktoré zaujímajú každého záujemcu o kúpu elektrického alebo plug-in hybridného auta.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
- musia aj elektromobily jazdiť na pravidelné servisné prehliadky?
- čo sa pri takejto prehliadke kontroluje a ako často?
- koľko vlastne stojí jazda na elektromobile?
- sú plug-in hybridy náročnejšie na servis a kontroly?
- s akými poruchami prichádzajú majitelia elektromobilov do servisov?
- naozaj sú akumulátory finančnou časovanou bombou?
Aktualizácia pôvodného príspevku z apríla 2021
Elektrické pohony v autách, či už primárne alebo doplnkové, prinášajú nielen odlišné jazdné vlastnosti v porovnaní so spaľovacími alternatívami, ale aj odlišné reálie vlastníctva samotného. Najmä čisto elektrické automobily, ako napríklad nový Opel Mokka-e, by mali v podstatnej miere redukovať bežné prevádzkové náklady, a to z princípu odlišného pohonu. Elektrické motory totiž nepotrebujú motorový olej, sviečky, tesnenia, filtre, dokonca ani remene a aj brzdy pracujú inak, v dôsledku čoho by sa mali opotrebovávať menej. Pri spomaľovaní a rekuperácii kinetickej energie na elektrickú sa totiž konvenčné brzdy vôbec nemusia aktivovať. Ako je to ale s vlastníctvom a údržbou elektromobilu naozaj? A ako je to s plug-in hybridmi – nepridávajú naopak viac starostí navyše, keďže okrem spaľovacieho motora majú ešte aj ďalší elektrický?
Na čom reálne ušetríte, keď vlastníte elektromobil?
Keď je reč o porovnávaní nákladov na prevádzku akéhokoľvek automobilu, do celej veci musí nutne vstupovať aj podstatný faktor – samotný vodič. To, ako sa vodič k autu správa a ako ho používa, v najväčšej miere vplýva na perspektívne náklady na údržbu. Kto jazdí na osobnom automobile ako závodnom špeciále a nerešpektuje žiadne odporúčania dané výrobcom, nedodržiava servisné intervaly, ten bude musieť v dohľadnej dobe investovať do auta nepomerne viac, ako jeho protiklad, zodpovedný majiteľ. Platí aj pre elektromobily, ale ak uvažujeme o zdravom priemere, elektromobily skutočne úplne rušia potrebu výmeny motorového oleja a s tým súvisiacich filtrov, čo býva najväčšia položka v cene servisnej prehliadky.Ak ale zvažujete kúpu hybridu alebo plug-in hybridu, pravidelnej výmene motorového oleja a filtrov sa nevyhnete, pretože hlavným motorom je vždy ten benzínový či naftový.
Čo sa pri pravidelnej servisnej kontrole kontroluje na elektromobile?
Zanedbávať pravidelný servis sa ale neoplatí ani pri elektromobile. Podmienkou továrenskej záruky je práve dodržiavanie servisných intervalov. Čo sa teda kontroluje na elektromobile? Elektromobily značky Opel majú ako štandard nasledovné kontroly:- funkcie stieračov,
- funkcie svetiel,
- zvukovej signalizácia,
- brzdového systému – opotrebovania brzdových platničiek, kontrola brzdových strmeňov, kotúčov a brzdových hadíc;
- systému autodiagnostiky;
- stav okien;
- stav svetiel a ich krytov;
- systému klimatizácie;
- stavu nabíjacích káblov;
- vôľa nábojov, guľových čapov a kĺbov, tesnosť tlmičov, manžiet,
- stavu a dohustenie pneumatík,
- potrubí chladiaceho systému,
- stavu pomocnej batérie,
- hladiny chladiacej a brzdovej kvapaliny a hladiny kvapaliny do ostrekovača,
- kontrola pH hodnoty chladiacej kvapaliny (po 4 rokoch alebo 125 000 km a potom každé 2 roky alebo 25 000 km – podľa toho čo nastane skôr);
- filter kabíny (= peľový filter) (každé 2 roky),
- výmena brzdovej kvapaliny (každé 2 roky).
A ak by vás zaujímalo, čo sa pri pravidelnej servisnej kontrole kontroluje na plug-in hybride, vedzte, že kontroly pohonu sa týkajú predovšetkým spaľovacieho motora. „Elektrická časť pohonu však nevyžaduje špecifické úkony pravidelnej údržby,“ upresňuje Opel.
Termíny pravidelných servisných prehliadok sa líšia aj pri elektromobiloch
Rovnako ako pri každom inom osobnom vozidle, aj pri elektromobile prvá prehliadka sa musí konať jednom roku, respektíve po nájazde už 12 500 kilometrov. Jedná sa o preventívne kontrolné úkony bez výmeny dielov. Druhá prehliadka je po dvoch rokoch od uvedenia vozidla do prevádzky alebo po 25 000 kilometroch. Potom už nasleduje servisný interval každé dva roky, respektíve pri dosiahnutí ďalších 25 000 kilometrov.Úžitkové verzie elektromobilov majú termíny odlišné. Prvá prehliadka je po roku alebo 20 000 km (preventívne kontroly bez výmeny dielov), druhá po dvoch rokoch alebo 40 000 km a potom každé dva roky alebo ďalších 40 000 km:
Akumulátor nie je strašiak čakajúci v skrini
Dnes sa ľudia obávajú kúpy elektromobilu aj pre nevedomosť, prípadne neistotu o budúcom servise a výmene súčiastok v budúcnosti po skončení záruky.Značky Opel sme sa pýtali aj na to, či je možné elektrické automobily servisovať len v autorizovaných servisoch, prípadne aj v iných. „V prípade elektromobilov odporúčame tieto vozidlá servisovať v autorizovaných servisoch, a to najmä z dôvodu vyškoleného personálu na vozidlách s trakčnými akumulátormi,“ upresňuje Opel a pokračuje: „Záruka na trakčný (VN) akumulátor je 160 000 km alebo 8 rokov – podľa toho čo nastane skôr. Navyše, servisná prehliadka elektromobilu obsahuje málo prác a hlavne žiadne oleje a teda niet na čom šetriť pri úvahe nad neautorizovaným servisom.“
Nižšie prevádzkové náklady vyvážené častejšími vadami? Zabudnite.
Kritické komentáre môžu správne uvažovať nad tým, že hoci sú predpísané servisné intervaly dané, reálna prevádzka elektromobilu predsa len prináša problémy. Táto domnienka ale nezodpovedá praxi. Keď sme sa v Opli dopytovali na najčastejšie vady, s ktorými chodia majitelia elektrických áut do servisov, dostali sme pre niekoho prekvapivú odpoveď: „Doposiaľ sme nezaznamenali žiadne vady.“ Znie až to príliš ideálne? Samozrejme, ani majitelia elektrických automobilov sa ale nevyhnú prípadným zvolávacím akciám za účelom aktualizácie softvéru v riadiacich jednotkách. Vykonanie týchto aktualizácií býva naozaj dôležité, pretože slúžia na lepšiu optimalizáciu elektromobilov, ktoré sú na vyladenom softvéri celkom závislé.Určite ale existujú odporúčania, ktorých by sa mal majiteľ elektromobilu držať, ak chce svoje auto využívať čo najdlhšie bez servisných problémov a kompromisov.
„Čo sa týka dojazdu, je to hlavne využívanie možností, ktoré elektromobily alebo plug-in hybridy poskytujú, napríklad brzdenie do križovatiek pomocou zvýšeného brzdenia elektromotorom, neextrémového využívania klimatizačného zariadenia, vystavovanie vozidlu extrémnym teplotám a podobne. O maximálnu životnosť sa stará riadiaci systém akumulátora spravujúci termoreguláciu aj nabíjacie procesy.
- Majiteľ podľa značky Opel môže čiastočne prispieť životnosti aj tak, že: nebude vozidlo dlhodobo vystavovať extrémnym výkyvom teplôt, veľkým mrazom a veľkým horúčavám. To sa dá dosiahnuť predovšetkým miestom parkovania, ideálna je zateplená garáž, ktorá si celý rok udržiava relatívne stabilnejšiu teplotu.
- dbať na nabíjacie návyky. Preferovať nabíjanie režimom 2 alebo 3, teda AC nabíjanie striedavým prúdom. Rýchlonabíjaciu stanicu na jednosmerný prúd (DC) Opel používať skôr len príležitostne.
- Nenechať dlhodobo odstavené vozidlo s plne nabitým akumulátorom ani s plne vybitým akumulátorom – tu už hrozí jeho poškodenie.
A čo taký zábeh nového auta? Je potrebné elektromobil alebo plug-in hybrid spočiatku šetriť? „Zábeh pri súčasných spaľovacích motoroch nie je potrebný a to isté platí aj pre elektromobily,“ upresňuje výrobca.
Elektromobily nie sú iba pre ekoaktivistov
Automobily s elektrickým pohonom sú celkom prirodzenou evolúciou v autopriemysle, tvrdia mnohí. V skutočnosti tu boli vozidlá s elektrickým pohonom ešte pred tými na spaľovací pohon, ale pre vtedajšiu úroveň technológií na skladovanie energie sa do popredia dostali práve benzínové a naftové motory s veľmi krátkou dobou načerpania nového paliva. Dnes sa elektromobily vracajú a stávajú preferovaným typom automobilov už aj pre bežnú motoristickú verejnosť.Je pochopiteľné, že sa radový motorista obáva špecifík, ktoré vlastníctvo elektrického auta obnáša, ale nemožno preto zatracovať ich potenciál a celkovú perspektívnosť. Stojíme si za tvrdením, že väčšina elektromobilov sú už dnes praktické aj zábavné autá. Ak váš aktuálny životný štýl umožňuje práve vlastníctvo elektromobilu, je správnym rozhodnutím zadovážiť si ho. Opel dnes predáva elektromobily pre osobné použitie, ako Corsa-e a Mokka-e, tak aj úžitkové elektromobily Vivaro-e kombi či 8-miestnu Zafiru-e Life.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Vieme prví
Audi práve odhalilo prelomové SUV Q6 e-tron s bankovým nabíjaním a platformou PPE. Zverejňujeme podrobnosti aj ceny
Nové AUDI Q6 e-tron ukazuje úplne nový dizajnový jazyk značky a je jej historicky prvým vozidlom na novej platforme PPE.
Vorsprung durch Technik platí aj v roku 2024: Q6 e-tron má ponúknuť celkom nový digitálny zážitok.PREDSTAVENIE
Predstavujeme nové MG4 XPower: SILA PREKVAPENIA!
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 4 sekundy? Zadržte dych, bude to riadna jazda plná adrenalínu a prekvapení.
Jedným z nich bude nepochybne fakt, že sedíte v elektrickom MG4, aj keď s provokatívnym prívlastkom: XPower.Elektromobilita so ZSE Drive
SHOP & CHARGE! Preťažená nabíjacia sieť v nákupných centrách? Pomôže load balancing!
Nabíjanie auta popri nakupovaní je veľmi praktické. Vybavíte dve veci jednou ranou. Ako je to s budúcnosťou nabíjania v nákupných centrách?
Malý lacný elektromobil
VW bude konkurovať Dacii a Citroënu. Jeho najlacnejšie nové auto bude stáť pár eur mesačne
Malé lacné elektromobily predsa len majú zmysel. Automobilky Dacia, Renault, Citroën a Škoda už predstavili nové lacné modely, VW ich však môže pomyslene položiť na lopatky.
Dáva si však na čas, otvorene hovorí o príchode až o tri roky.Servis
Prečo pneuservis nerešpektuje červené a žlté značky od výrobcu pneumatík? Má zmysel sa sťažovať?
Farebné značky od výrobcu pneumatiky sú dôležité, hoci sa zdá, že pri prezúvaní kolies sa na ne až tak nedbá.
Farebné značky od výrobcu pneumatiky sú dôležité, hoci sa zdá, že pri prezúvaní kolies sa na ne až tak nedbá. Pneuservisy na to majú svoje dôvody, ktoré nemožno bagatelizovať.auto motor a šport č. 4/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024
PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé
auto motor a šport č. 4/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024
PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé
Spravodajstvo
Európsky parlament schválil návrh normy EURO 7: Zavádza enviropas auta, brzdy aj povinné zvýšenie životnosti batérie!
Nová emisná norma napokon nebude tak prísna, ako sa pôvodne navrhovalo.
Euro 7 prinesie dôležité novinky, ako reguláciu emisní brzdových častíc, environmentálny pas vozidla či garancie životnosti batérií.Spustenie predaja
Máme slovenské ceny nových Volkswagenov: Passat Variant, nový Tiguan a vylepšený T-Cross
Kto sa rozhodne rýchlo, ten dostane nové modely s výraznejšou zľavu a vo výbave Limited s obohateným sériovým vybavením.
Passat Variant začína na cene už od 33 990 €, Tiguan od 29 990 €. Malé SUV T-Cross je po modernizácii ešte krajšie a dá sa kúpiť už od 19 390 €.Malá senzácia
Toto bude váš prvý elektromobil! Nová lacná Škoda Epiq: Cena, dostupnosť, fotky a všetky informácie o novinke
V predaji bude už budúci rok a očakáva sa, že základná cena bude iba 25-tisíc eur. Ide pritom o batériou poháňaná elektromobil veľkosti Škody Kamiq.
Kompaktné SUV bude silným hráčom na trhu, keďže veľkosťou prekoná aj Citroen e-C3 a Renault 5.