Majú sa elektromobily zabiehať a čo sa na ich servisuje? Pýtali sme sa v Opli, niektoré odpovede prekvapujú aj nás

Hľadali sme odpovede na otázky, ktoré zaujímajú každého záujemcu o kúpu elektrického alebo plug-in hybridného auta.
Vydané  Text: 

**V našom článku pripravenom v spolupráci so značkou Opel sa dozviete:**
  • musia aj elektromobily jazdiť na pravidelné servisné prehliadky?
  • čo sa pri takejto prehliadke kontroluje a ako často?
  • koľko vlastne stojí jazda na elektromobile?
  • sú plug-in hybridy náročnejšie na servis a kontroly?
  • s akými poruchami prichádzajú majitelia elektromobilov do servisov?
  • naozaj sú akumulátory finančnou časovanou bombou?

Aktualizácia pôvodného príspevku z apríla 2021

Elektrické pohony v autách, či už primárne alebo doplnkové, prinášajú nielen odlišné jazdné vlastnosti v porovnaní so spaľovacími alternatívami, ale aj odlišné reálie vlastníctva samotného. Najmä čisto elektrické automobily, ako napríklad nový Opel Mokka-e, by mali v podstatnej miere redukovať bežné prevádzkové náklady, a to z princípu odlišného pohonu. Elektrické motory totiž nepotrebujú motorový olej, sviečky, tesnenia, filtre, dokonca ani remene a aj brzdy pracujú inak, v dôsledku čoho by sa mali opotrebovávať menej. Pri spomaľovaní a rekuperácii kinetickej energie na elektrickú sa totiž konvenčné brzdy vôbec nemusia aktivovať. Ako je to ale s vlastníctvom a údržbou elektromobilu naozaj? A ako je to s plug-in hybridmi – nepridávajú naopak viac starostí navyše, keďže okrem spaľovacieho motora majú ešte aj ďalší elektrický?
Elektrické SUV OPEL MOKKA-E na prvý pohľad vyzerá ako jej benzínová či naftová alternatíva.
Odpovede na tieto otázky sme hľadali u špecialistov v automobilke Opel, ktorá má dnes v ponuke ako elektrické autá (Mokka-e, Corsa-e, Vivaro-e kombi, Zafira-e Life), tak tie plug-in hybridné (Grandland X Hybrid).

Na čom reálne ušetríte, keď vlastníte elektromobil?

Keď je reč o porovnávaní nákladov na prevádzku akéhokoľvek automobilu, do celej veci musí nutne vstupovať aj podstatný faktor – samotný vodič. To, ako sa vodič k autu správa a ako ho používa, v najväčšej miere vplýva na perspektívne náklady na údržbu. Kto jazdí na osobnom automobile ako závodnom špeciále a nerešpektuje žiadne odporúčania dané výrobcom, nedodržiava servisné intervaly, ten bude musieť v dohľadnej dobe investovať do auta nepomerne viac, ako jeho protiklad, zodpovedný majiteľ. Platí aj pre elektromobily, ale ak uvažujeme o zdravom priemere, elektromobily skutočne úplne rušia potrebu výmeny motorového oleja a s tým súvisiacich filtrov, čo býva najväčšia položka v cene servisnej prehliadky.

Ak ale zvažujete kúpu hybridu alebo plug-in hybridu, pravidelnej výmene motorového oleja a filtrov sa nevyhnete, pretože hlavným motorom je vždy ten benzínový či naftový.
Ak svoje auto máte kde nabíjať, môže byť vlastníctvo elektrického auta racionálnou voľbou. O možnosť jazdiť vyššími rýchlosťami po diaľniciach neprídete, moderné e-autá to zvládajú bez problémov.
Napokon podstatnú časť nákladov ušetríte na každodennej prevádzke – na palive. Elektrická energia síce nie je tak lacná, aby sa dala zanedbať, ale stále signifikantne lacnejšia ako ekvivalentné množstvo benzínu, nafty, LPG alebo CNG. Ak uvažujeme nad priemernou cenou 0,15 eur za 1 kWh energie, sto kilometrov jazdy vás bude stáť menej ako tri eurá (počítame s vysokou spotrebou 20 kWh/100 km). To je zlomok v porovnaní s takmer desiatimi eurami za stokilometrovú jazdu v benzínovom aute, ktoré má priemernú spotrebu 7 l/100 km.

Čo sa pri pravidelnej servisnej kontrole kontroluje na elektromobile?

Zanedbávať pravidelný servis sa ale neoplatí ani pri elektromobile. Podmienkou továrenskej záruky je práve dodržiavanie servisných intervalov. Čo sa teda kontroluje na elektromobile? Elektromobily značky Opel majú ako štandard nasledovné kontroly:
  • funkcie stieračov,
  • funkcie svetiel,
  • zvukovej signalizácia,
  • brzdového systému – opotrebovania brzdových platničiek, kontrola brzdových strmeňov, kotúčov a brzdových hadíc;
  • systému autodiagnostiky;
  • stav okien;
  • stav svetiel a ich krytov;
  • systému klimatizácie;
  • stavu nabíjacích káblov;
  • vôľa nábojov, guľových čapov a kĺbov, tesnosť tlmičov, manžiet,
  • stavu a dohustenie pneumatík,
  • potrubí chladiaceho systému,
  • stavu pomocnej batérie,
  • hladiny chladiacej a brzdovej kvapaliny a hladiny kvapaliny do ostrekovača,
  • kontrola pH hodnoty chladiacej kvapaliny (po 4 rokoch alebo 125 000 km a potom každé 2 roky alebo 25 000 km – podľa toho čo nastane skôr);
a menia nasledovné položky:
  • filter kabíny (= peľový filter) (každé 2 roky),
  • výmena brzdovej kvapaliny (každé 2 roky).
Nie je teda pravda, že by sa pri elektromobiloch brzdy nekontrolovali, ale výrobca pripomína, že sa skutočne opotrebúvajú menej: „Áno a je to z dôvodu rekuperácie brzdnej energie, teda premeny časti kinetickej energie elektromobilu alebo hybridu pri brzdení naspäť na využiteľnú energiu. Táto energia by bola inak stratená vo forme tepla na brzdových segmentoch vozidla.“

A ak by vás zaujímalo, čo sa pri pravidelnej servisnej kontrole kontroluje na plug-in hybride, vedzte, že kontroly pohonu sa týkajú predovšetkým spaľovacieho motora. „Elektrická časť pohonu však nevyžaduje špecifické úkony pravidelnej údržby,“ upresňuje Opel.

Termíny pravidelných servisných prehliadok sa líšia aj pri elektromobiloch

Rovnako ako pri každom inom osobnom vozidle, aj pri elektromobile prvá prehliadka sa musí konať jednom roku, respektíve po nájazde už 12 500 kilometrov. Jedná sa o preventívne kontrolné úkony bez výmeny dielov. Druhá prehliadka je po dvoch rokoch od uvedenia vozidla do prevádzky alebo po 25 000 kilometroch. Potom už nasleduje servisný interval každé dva roky, respektíve pri dosiahnutí ďalších 25 000 kilometrov.

Úžitkové verzie elektromobilov majú termíny odlišné. Prvá prehliadka je po roku alebo 20 000 km (preventívne kontroly bez výmeny dielov), druhá po dvoch rokoch alebo 40 000 km a potom každé dva roky alebo ďalších 40 000 km:

Akumulátor nie je strašiak čakajúci v skrini

Dnes sa ľudia obávajú kúpy elektromobilu aj pre nevedomosť, prípadne neistotu o budúcom servise a výmene súčiastok v budúcnosti po skončení záruky.

Značky Opel sme sa pýtali aj na to, či je možné elektrické automobily servisovať len v autorizovaných servisoch, prípadne aj v iných. „V prípade elektromobilov odporúčame tieto vozidlá servisovať v autorizovaných servisoch, a to najmä z dôvodu vyškoleného personálu na vozidlách s trakčnými akumulátormi,“ upresňuje Opel a pokračuje: „Záruka na trakčný (VN) akumulátor je 160 000 km alebo 8 rokov – podľa toho čo nastane skôr. Navyše, servisná prehliadka elektromobilu obsahuje málo prác a hlavne žiadne oleje a teda niet na čom šetriť pri úvahe nad neautorizovaným servisom.“
OPEL MOKKA-E: Elektrické vozidlá mávajú rozmerné a ťažké akumulátory umiestnené v podlahe. Zo spodnej strany preto bývajú vybavené ochrannými krytmi.
Najväčším strašiakom pre eventuálneho majiteľa nového elektromobilu je práve jeho **trakčný akumulátor**. Médiami kolujú prevažne špekulácie, čo vlastne s nimi bude, keď už nenávratne stratia podstatnú časť svojej kapacity, ako sa budú recyklovať a podobne. No a náklady na výmenu akumulátora sa pohybujú v cenách nového auta s benzínovým motorom. Naozaj má byť ale akumulátor práve tým, čoho sa treba obávať? Opel poskytuje na trakčný akumulátor záruku až 160 000 km alebo 8 rokov. Pritom minimálna energetická kapacita trakčného akumulátora nesmie klesnúť o 30%, tvrdí špecialista značky Opel a dodáva: „Pokiaľ bude aj starší akumulátor vykazovať veku primeraný pokles kapacity, výmena akumulátora nie je nevyhnutnosť. Treba len počítať so zníženým dojazdom na jedno nabitie.“ Trakčné akumulátory, ktoré používa Opel, však obsahujú vymeniteľné moduly, a tak majú možnosť „rozumného repasovania“. Rozmontovanie akumulátora a výmena samotných modulov bude prebiehať v špecializovaných strediskách výrobcu vozidla. Možnosť repasovania je predpoklad na lepšiu cenovú dostupnosť v budúcnosti, uzatvára výrobca.
OPEL ZAFIRA-E LIFE: 8-miestny mikrobus má luxusné sedenie a tichú plynulú jazdu práve vďaka elektrickému pohonu. Celý pohon je uložený nízko, čo prospieva jazdným vlastnostiam.
 

Nižšie prevádzkové náklady vyvážené častejšími vadami? Zabudnite.

Kritické komentáre môžu správne uvažovať nad tým, že hoci sú predpísané servisné intervaly dané, reálna prevádzka elektromobilu predsa len prináša problémy. Táto domnienka ale nezodpovedá praxi. Keď sme sa v Opli dopytovali na najčastejšie vady, s ktorými chodia majitelia elektrických áut do servisov, dostali sme pre niekoho prekvapivú odpoveď: „Doposiaľ sme nezaznamenali žiadne vady.“ Znie až to príliš ideálne? Samozrejme, ani majitelia elektrických automobilov sa ale nevyhnú prípadným zvolávacím akciám za účelom aktualizácie softvéru v riadiacich jednotkách. Vykonanie týchto aktualizácií býva naozaj dôležité, pretože slúžia na lepšiu optimalizáciu elektromobilov, ktoré sú na vyladenom softvéri celkom závislé.

Určite ale existujú odporúčania, ktorých by sa mal majiteľ elektromobilu držať, ak chce svoje auto využívať čo najdlhšie bez servisných problémov a kompromisov.

„Čo sa týka dojazdu, je to hlavne využívanie možností, ktoré elektromobily alebo plug-in hybridy poskytujú, napríklad brzdenie do križovatiek pomocou zvýšeného brzdenia elektromotorom, neextrémového využívania klimatizačného zariadenia, vystavovanie vozidlu extrémnym teplotám a podobne. O maximálnu životnosť sa stará riadiaci systém akumulátora spravujúci termoreguláciu aj nabíjacie procesy.
  • Majiteľ podľa značky Opel môže čiastočne prispieť životnosti aj tak, že: nebude vozidlo dlhodobo vystavovať extrémnym výkyvom teplôt, veľkým mrazom a veľkým horúčavám. To sa dá dosiahnuť predovšetkým miestom parkovania, ideálna je zateplená garáž, ktorá si celý rok udržiava relatívne stabilnejšiu teplotu.
  • dbať na nabíjacie návyky. Preferovať nabíjanie režimom 2 alebo 3, teda AC nabíjanie striedavým prúdom. Rýchlonabíjaciu stanicu na jednosmerný prúd (DC) Opel používať skôr len príležitostne.
  • Nenechať dlhodobo odstavené vozidlo s plne nabitým akumulátorom ani s plne vybitým akumulátorom – tu už hrozí jeho poškodenie.


A čo taký zábeh nového auta? Je potrebné elektromobil alebo plug-in hybrid spočiatku šetriť? „Zábeh pri súčasných spaľovacích motoroch nie je potrebný a to isté platí aj pre elektromobily,“ upresňuje výrobca.
Nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) je síce rýchlejšie, ale výrobca odporúča preferovať práve striedavý prúd a pomalšie nabíjania - akumulátor tak jednoducho vydrží dlhšie.
 

Elektromobily nie sú iba pre ekoaktivistov

Automobily s elektrickým pohonom sú celkom prirodzenou evolúciou v autopriemysle, tvrdia mnohí. V skutočnosti tu boli vozidlá s elektrickým pohonom ešte pred tými na spaľovací pohon, ale pre vtedajšiu úroveň technológií na skladovanie energie sa do popredia dostali práve benzínové a naftové motory s veľmi krátkou dobou načerpania nového paliva. Dnes sa elektromobily vracajú a stávajú preferovaným typom automobilov už aj pre bežnú motoristickú verejnosť.

Je pochopiteľné, že sa radový motorista obáva špecifík, ktoré vlastníctvo elektrického auta obnáša, ale nemožno preto zatracovať ich potenciál a celkovú perspektívnosť. Stojíme si za tvrdením, že väčšina elektromobilov sú už dnes praktické aj zábavné autá. Ak váš aktuálny životný štýl umožňuje práve vlastníctvo elektromobilu, je správnym rozhodnutím zadovážiť si ho. Opel dnes predáva elektromobily pre osobné použitie, ako Corsa-eMokka-e, tak aj úžitkové elektromobily Vivaro-e kombi či 8-miestnu Zafiru-e Life.

Opel Grandland X HYBRID a HYBRID4: Praktický kompromis medzi elektromobilitou a pohonom na benzín.
Racionálnym kompromisom ideálnym aj na dlhé trasy je plug-in hybridné SUV Grandland X HYBRID, ktorý dokáže prejsť na elektrinu až 69 kilometrov a mať pritom nestále pripravený benzínový motor 1.6 TURBO s výkonom 133 alebo až 147 kW vo verzii 4×4.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé