Už ste prezúvali na letné? Máme pre vás zlé správy

Slovenskí vodiči sú disciplinovaní. S prezúvaním sa nezvyknú uponáhľať a čakajú na dobré počasie. Je to správny prístup, pretože podľa zákona ešte stále nemožno prezúvať pneumatiky na letné.
Vydané  Text: 

Okolo prezúvania zimných pneumatík na letné sa na Slovensku každý rok vedú diskusie, pritom zákon je veľmi jednoznačný. **Podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 Z.z. paragrafu 38** platí, že na bežnom osobnom aute (M1)a na vozidle kategórie N1 (dodávka do 3,5 tony) musíte mať osadené zimné pneumatiky iba vtedy, „ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza“. Ale pozor, pre vozidlá kategórie M2, M3 a N2 zasa platí, že zimné pneumatiky musia byť obuté v čase od aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a tiež mimo tohto obdobia, ak je na ceste súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Obyčajne však ako termín 31. marca ako zrušenia povinnosti mať obuté zimné pneumatiky uznávajú aj majitelia osobných áut a ľahkých dodávok. Prieskumy však ukazujú, že vodiči na letné plášte neprezúvajú automaticky hneď po tomto dátume a zvyknú počkať na dobré počasie. Letné plášte má údajne ešte v polovici apríla prezutých len okolo 70 percent vodičov. Je to rozumné, pretože marcové a aprílové počasie býva rozmanité a ranné mrazy stále nie sú v týchto mesiacoch ojedinelé. A ak máte na aute letné pneumatiky v čase, keď ste ho ráno museli čistiť od námrazy, môže byť nebezpečné. Správny moment, kedy prezuť zimné pneumatiky na letné, je teda veľmi diskutovaná téma. Ako orientačné môžete brať „**pravidlo 7 ° C“**, teda prezúvať až vo chvíli, kedy teploty dlhodobo neklesajú pod 7 ° C. Letné a zimné pneumatiky sú totiž vyrobené z rozdielnych zmesí, líšia sa aj konštrukciou a reagujú inak na rôznych typoch povrchu. Ak ste teda prezuli zimné pneumatiky na letné v domnení, že už je ten správny čas a aspoň vás nebudú policajti karhať za neskoré prezutie, máme pre vás zlé správy. Denné teploty ešte aj dnes niekedy nedosahujú spomínaných sedem stupňov a nadránom môže bez problémov mrznúť. Takéto počasie môžeme očakávať počas celého marca a mali by sme sa pripraviť aj na výkyvy počasia v apríli.

Sú celoročné pneumatiky bezpečné? A prečo by ste ich mali vymeniť za sezónne?

Na celoročné pneumatiky sú kladené vyššie nároky ako na tie sezónne. Naozaj sa však oplatia viac?

### Neprezúvať vôbec tiež nie je riešenie **Až 11 % vodičov na letné pneumatiky pritom neprezúva vôbec, a to aj z dôvodu „dojazďovania“ zimných plášťov**, upozornila [pred dvomi rokmi značka Continental](https://www.autoviny.sk/reportaze/119497), ktorá ešte rok predtým realizovala prieskum medzi slovenskými motoristami. Toto riešenie však odborníci neodporúčajú. **Motoristi majú zámer totálne vyjazdiť pneumatiky**, ktoré majú hĺbku dezénu menšiu ako 3 milimetre a nemôžu ich tak použiť pri nadchádzajúcej zimnej sezóne. Podľa interných prieskumov spoločnosti **slovenský vodič v priemere najazdí 15 500 kilometrov za rok, a to na pneumatikách starých zhruba tri a pol roka.** Väčšia časť najazdených kilometrov pripadá na letnú sezónu, ktorá je dlhšia a pekné počasie láka viac vodičov na výlety. Na začiatku sme uviedli citáciu zo Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 Z.z., časti Osobitosti premávky na diaľnici a ceste pre motorové vozidlá, toto je plné znenie paragrafu č. 38: **§ 38 Osobitosti premávky v zimnom období** (1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označené horským symbolom alebo pneumatikami s označením „M+S“, „M.S“ alebo „M&S“;20b) motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

Nové značenie pneumatík neprinesie chaos, ale motoristi by sa mali naučiť pracovať s QR kódmi

Už v máji 2021 sa do platnosti zavedenie novinka, ktorú sme avizovali ešte minulý rok. Nové pneumatiky budú vybavené novými značeniami, ktoré budú ešte lepšie upresňovať ich vlastnosti.

Inzercia

Inzercia

Advertisement








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.