Čo hovorí zákon o autách bez kľučiek? Fungujú, aj keď sa vybije batéria?
Tlačidlá namiesto kľučiek sú čoraz častejším javom, no ich funkčnosť pri výpadku prúdu nie je samozrejmá. Zákony však žiadajú riešenie.
Vydané Text: Marek Lehmann
Elektrické ovládanie dverí je dnes čoraz bežnejšie – najmä v moderných elektromobiloch. Tlačidlá nahrádzajú klasické kľučky a pri prvom kontakte s takýmto autom môže človeku napadnúť veľmi praktická otázka: čo ak zlyhá batéria alebo elektronika? Ako sa z auta dostanem von? Hoci to znie ako katastrofický scenár, konštruktéri na túto možnosť mysleli. A nie len z opatrnosti – záložné riešenie vyžaduje aj legislatíva.
Tlačidlo namiesto kľučiek
Stačí sa pozrieť na bežné modely ako Tesla Model 3, Model Y, Ford Mustang Mach-E či dokonca malý FIAT 500e. Všetky tieto autá majú zvnútra iba tlačidlo – stačí ho stlačiť a dvere sa elektronicky odomknú. Funguje to výborne, kým je v systéme dostatok elektriny. Ak však dôjde k výpadku napájania – napríklad po nehode – elektronika už reagovať nemusí. A práve vtedy prichádza na rad záloha v podobe mechanickej kľučky.
Vo väčšine prípadov je táto páčka decentne schovaná. V Modeli 3 je manuálne otváranie predných dverí okamžite po ruke a dokonca jednoduchšie ako pri niektorých iných autách. Horšie je to so zadnými dverami – tam treba hľadať pozornejšie. V Mach-E je systém podobný, v prípade FIAT-u 500e je kľučka ukrytá pri reproduktore na dverách.
Zákon na strane zdravého rozumu
Aj keď sa legislatíva môže zdať zložito formulovaná, v princípe hovorí jasne: všetky dvere sa musia dať otvoriť zvnútra bez náradia, a to aj v prípade elektrického zlyhania. To vyplýva z predpisu č. 11 EHK OSN, ktorý je záväzný aj pre krajiny EÚ. Zjednodušene povedané – výrobca nesmie postaviť auto, z ktorého by sa cestujúci bez elektriny nedokázali dostať von. Páčka teda musí byť k dispozícii. Len ju niekedy treba trochu pohľadať. Podobné požiadavky platia aj v USA (nariadenie FMVSS 206) a v Číne. Tá navyše v roku 2021 prijala dodatočné pravidlo – núdzová kľučka musí byť viditeľná a jednoznačne označená, aby ju našli nielen pasažieri, ale aj záchranné zložky v prípade nehody.
Hoci mnohé nové autá sa snažia pôsobiť čo najčistejšie a najmodernejšie – často v štýle „čím menej rušivých prvkov, tým lepšie“ – bezpečnostné predpisy nepustia. Mechanické riešenie v zálohe stále musí existovať, aj keď je niekedy až príliš dobre ukryté pred zrakom. Ak teda budete sedieť v novom aute bez klasickej kľučky, nepanikárte. Nie ste uväznení. Páčku nájdete – možno bude skrytá pod čalúnením, vedľa reproduktora alebo za výklopným krytom. Ale existuje. A to je to najdôležitejšie.