Magazín

Elektromobily a PHEV: Je výhodnejšie nabíjanie doma alebo na verejnosti? A je to doma vôbec technicky možné?

Test Kia e-Soul Platinum 64 kWh (foto: PANER pre auto motor a šport č. 05-06/2020)

Ak ste sa pre elektromobil už rozhodli alebo jeho kúpu aktuálne zvažujete, mali by ste mať prehľad o možnostiach a spôsobe jeho nabíjania. Verejných nabíjacích staníc je pomerne veľké množstvo. Nachádzajú sa pri vyznačených stĺpoch verejného osvetlenia, na vonkajších parkoviskách či v podzemných garážach nákupných centier. Avšak...

Verejné nabíjanie má značné nevýhody

Problém je, že nabíjanie na verejnom priestranstve je drahšie ako nabíjanie doma a zároveň je aj z časového hľadiska najmenej praktické. Verejné nabíjacie stanice sú prevažne spoplatnené, pretože rátajú s tým, že motorista nemá inú možnosť.

Cena za takéto nabíjanie môže byť až 3x vyššia ako pri nabíjaní doma. Konkrétne, cena za 1 mw/h sa pohybuje na úrovni 450 eur.

V praxi to znamená, že nabíjanie najpredávanejšieho elektromobilu na Slovensku vychádza približne na 18 eur, pričom doma by vás toto nabíjanie stálo asi 6 eur.

Navyše, ak aj niektoré nákupné centrá ponúkajú verejnú nabíjačku zdarma, rýchlosť jej nabíjania je iba zopár kW, čo vám vo finále vystačí iba na cestu z nákupného centra. Rýchlonabíjačky bývajú väčšinou spoplatnené.

Prečítajte si aj:


Pri Senci otvorili prvú slovenskú rýchlonabíjačku IONITY. Je výkonnejšia ako dnešné najlepšie elektromobily

ERIK STRÍŽ


Plytvanie nielen peniazmi, ale i časom

Ďalším negatívom nabíjania auta na verejnosti je čas, ktorý si to vyžaduje. Ak natrafíte na slabšiu nabíjaciu stanicu, môže vaše nabíjanie trvať i niekoľko hodín.

Rýchlosť nabíjania ovplyvňuje viacero faktov, ako je výkon nabíjacieho zdroja, výkon palubnej nabíjačky, typ prúdu, nabíjacích schopností batérie a v neposlednom rade aj od jej kapacity. Ak využijete nabíjaciu stanicu s jednosmerným prúdom, batéria sa nabíja priamo s výkonom od 44 kW a viac. Tu už hovoríme o rýchlonabíjaní, kedy rýchlonabíjačka nabije od 100 do 500 km/h. Inými slovami, batériu dokážeme nabiť za približne 20 minút až na kapacitu 80 %. Takéto nabíjacie rýchlostanice, žiaľ, nie sú ešte samozrejmosťou.

Väčšinou totiž na verejnom priestranstve natrafíte na nabíjačku so striedavým prúdom, keď sa batéria nabíja cez palubnú nabíjačku elektromobilu. Striedavý prúd prechádza cez palubnú nabíjačku a tá sa mení na jednosmerný prúd. V tomto prípade hovoríme o rýchlosti nabíjania 50 až 100 km za hodinu, čo znamená, že v nákupnom centre budete musieť pobudnúť oveľa dlhšie, než ste pôvodne plánovali (ak chcete domov odísť s plnou batériou).

Na vybraných miestach Slovenska nájdete už aj ultravýkonné nabíjacie stanice s kapacitou 350 kW. Jedna takáto stanica dokáže automobil nabiť na dojazd 400 km už za pätnásť minút. Háčik je však v tom, že takéto vysokovýkonné nabíjanie zatiaľ nedokáže naplno využiť žiadne auto.

Investícia do wallboxu šetrí peniaze

Vývojári z oblasti elektromobility majú na otázku výhodného  nabíjania vozidiel jednoznačnú odpoveď. Najvýhodnejším riešením tak z časového, ako aj z ekonomického hľadiska, je zriadenie domácej nabíjacej stanice.

„Pri nabíjaní z vlastných zásuviek a nabíjačiek vychádza cena elektriny približne na 150 eur za megawatthodinu,“ približuje Marek Choleva, spolumajiteľ spoločnosti Gardeon. Upozorňuje však, že pri snahe vybudovať si domácu nabíjaciu stanicu, nazývanú wallbox, je rozhodujúca zásuvka, na ktorú sa napojí. Väčšina výrobcov ponúka wallbox s výkonom 22 kW. Tento výkon sa dá nastaviť, pričom je dôležité, aby bol prispôsobený konkrétnym možnostiam a podmienkam siete.

Pri štandardnej 220 V zásuvke sa treba pripraviť na podstatne dlhší čas nabíjania, no tu ide skôr o núdzové riešenie. „Je nevyhnutné, aby na mieste nabíjania bola osadená zásuvka s výkonom 6 až 6,5 kW. Vtedy znesie zaťaženie desiatimi a viac ampérmi a zároveň bude mechanicky odolnejšia,“ dodáva Choleva.

„Väčšina elektromobilov predávaných v Európe má zásuvku typu 2, a preto je na wallboxe možné nabíjať autá rozličných značiek. Automobiloví výrobcovia obyčajne odporúčajú svoj vlastný wallbox kvôli lepšej konektivite. Napríklad wallbox od BMW môže využívať vďaka RFID zariadeniam viacero používateľov s konkrétnym prehľadom spotreby,“ dopĺňa kolegu Dipl. Ing. Daniel Šišan, KBB-konštruktér. Podľa neho môže aplikácia od výrobcov spojená s wallboxom ukazovať navyše detaily, ako je rýchlosť nabitia, prepočítavať cenu, zobrazovať aktuálny stav a veľa iných parametrov, ktoré sú vďaka telefónu ihneď k dispozícii.

Prečítajte si aj:


Nabíjanie elektromobilu za päť minút? O tomto probléme však nikto nehovorí!

Peter Lacena


Nabíjanie doma nie je pre každého

Za azda jedinú nevýhodu možno pri domácej nabíjačke považovať vstupnú investíciu, no tá sa časom vráti a do budúcna dokáže ušetriť značné množstvo financií.

Plusom nabíjania pomocou domácej stanice je bezpečnosť pre používateľov, elektromobil a aj vnútornú infraštruktúru, ktorá je zaistená vďaka komunikácii stanice a elektromobilu. Jej inštalácia sa dá riešiť jednoducho, a to do prístreška alebo garáže. „Pri inštalácii nabíjačky v domácich podmienkach treba uvažovať aj o technickom vybavení domu, ako je napríklad bazén či tepelné čerpadlo, ale aj o veku domu a vyhotovení elektroinštalácie,“ pokračuje Marek Choleva z Gardeon, podľa ktorého bývajú majitelia domov niekedy prekvapení, ak po inštalácii nabíjacej stanice na 11 kW nie sú schopní v dome zapnúť sušičku, práčku alebo čo i len varnú kanvicu.

Takéto nabíjanie predstavuje rýchlosť 50 km/h, a teda, aj keď nie je najrýchlejšie, postačuje, ak je naň automobil napojený cez noc.

Pred samotnou inštaláciou wallboxu je vhodné poradiť sa s elektrikármi, aby sa prípadne v domácnosti posilnili elektrické siete. Ak totiž chcete dosiahnuť dvojnásobný výkon, musíte si najskôr zabezpečiť trojfázovú 32 A, 400 V zásuvku.

„Fakt je, že nie každý majiteľ elektromobilu má doma vybudovaný priestor, kde môže auto zaparkovať a pohodlne ho rovno i nabíjať. Zamerali sme sa preto na vývoj praktických záhradných prístreškov, ktorých automatickou súčasťou je nabíjací wallbox. Kapacitu elektriny ktorá nepresahuje pár hodín z dňa, riešime už pri výstavbe prístreška. Navyše, klient si môže vybrať ľubovoľný rozmer i umiestnenie prístreška z masívnej oceľovej konštrukcie, ktorý si nevyžaduje žiadnu údržbu a jeho životnosť sa ráta na desiatky rokov,“ uzatvára Choleva.

Prečítajte si aj:


Veľký test: Týždeň s Kia e-Soul Platinum 64 kWh (spotreba, výbava, batožinový priestor, ceny a poznatky z jázd)

ERIK STRÍŽ


Toyota RAV4 Plug-in Hybrid je na Slovensku: spotreba je 1 l/100 km a nabíjací wallbox dostanete zadarmo!

ERIK STRÍŽ