Nabíjanie elektromobilu za päť minút? O tomto probléme však nikto nehovorí!

Správ o revolučných batériách pre elektromobily tu máme neúrekom. Aktuálne sa nimi chváli izraelská spoločnosť Storedot. Na rozdiel od konkurentov ich už vraj dokáže vyrábať sériovo.
Vydané  Text: 
Prvým hmatateľným výsledkom sa spoločnosť Storedot pochválila už v roku 2019, kedy predstavila ultra rýchle nabíjanie batérie elektrického skútra. O tom, že by sa mohlo jednať o skutočne prelomové riešenie svedčí skutočnosť, že na plné nabitie batérie skútra s dojazdom 70 kilometrov stačilo päť minút. Po dvoch rokoch sa firma dostala ďalej. Dnes hovorí, že už pracuje na batérii pre elektromobil, ktorá autu zabezpečí dojazd približne 480 kilometrov, pričom na nabíjačke strávi tiež iba päť minút. Vážnosť týmto vyhlásenia dodáva fakt, že medzi podporovateľov izraelskej firmy patria okrem iných aj spoločnosti BP a Daimler. Dodajme, že firma nezverejnila kapacitu akumulátora ani potrebný výkon nabíjačky. A práve tu treba hľadať problém. #### Zásadná zmena je už na spadnutie Technológia batérií zjavne napreduje raketovým tempom. Veľmi skoro sa preto dostaneme do bodu, kedy automobilky a ich dodávatelia splnia svoju „domácu úlohu“ a na trh budú schopné vo veľkých sériách dodávať elektromobily, ktoré z pohľadu reálneho využitia a komfortu používania dokážu konkurovať automobilom so spaľovacími motormi. #### Ľudovo povedané, loptička sa už vo veľmi blízkej budúcnosti dostane na druhú stranu ihriska. V mnohých krajinách napríklad reálne hrozí, že bude množstvo prevádzkovaných elektromobilov presahovať možnosti tamojšej elektrickej siete. Problémom začne byť ani nie tak celkový počet nabíjacích staníc, ako skôr ich maximálny výkon. Na nabitie batérie elektromobilu za päť minút totiž budú potrebné ultra výkonné nabíjačky. Zbytočné bude majiteľovi vlastniť elektromobil, ktorého batéria zvládne ultra rýchle nabíjanie, keď k takejto nabíjačke nebude mať prístup. Reálne sa teda dostaneme do situácie, kedy budeme mať k dispozícii technológiu, ktorú budeme vedieť využívať buď iba výnimočne, alebo za veľký vysoký poplatok. Problémom bude samozrejme aj to, či budeme mať dostatok bezemisne získanej elektrickej energie. Lebo jazdiť na elektromobiloch, ktoré budú používať elektriku z fosílnych elektrární v pláne ekológov celkom určite nebolo.