Sedadlá v aute nie sú len na sedenie. Je za nimi hotová alchýmia

Problémom vraj nie je spojiť komfort s bezpečnosťou, ale komfort so vzhľadom.
Vydané  Text: 
Sedadlá patria medzi súčasti auta, nad ktorými veľa ľudí uvažuje len pri kúpe. Zväčša sa však uvažovanie týka toho, či budú **látkové alebo kožené**, respektíve **športové alebo komfortné**. Pritom samotné sedadlo predstavuje časť auta, ktorá podlieha rozsiahlemu výskumu. Musí totiž splniť veľmi veľa požiadaviek na bezpečnosť, ergonómiu či dizajn. Sedadlá v aute sa za posledných niekoľko desiatok rokov extrémne zmenili. Od ich prapôvodnej verzie, ktorá bola zväčša dreveného typu, prešli až do súčasnej podoby, kedy už nehovoríme len o sedadle, ale **o dôležitom bezpečnostnom prvku**. Nie je to tak dávno, čo boli sedadlá v autách len akousi zmenšenou pohovkou, ktorá mala rám, výplň a nejakú povrchovú úpravu. Ak by sme sa na to pozreli laickým pohľadom, takmer nič sa nezmenilo, avšak v skutočnosti je všetko inak.
Sedadlá v starších modeloch tiež museli plniť vtedajšie bezpečnostné nároky, avšak konštrukcia bola oveľa jednoduchšia ako dnes (ŠKODA MBX, 1969)
Súčasné sedadlá sú už ďaleko za svojou pôvodnou podobou. Len pre zaujímavosť, sedadlo v novej Škode Octavia váži až **22 kilogramov**. A pritom nejde o vrchol súčasného automobilového priemyslu. Sedadlá v prémiovej kategórii **vážia podstatne viac**. Poďme sa ale pozrieť na to, čo sa v bežnom sedadle nachádza. Azda najdôležitejšou úlohou z pohľadu zákazníka, ktorú musia sedadlá spĺňať je ich **vzhľad**. Dôraz na ich povrchovú úpravu a samotný dizajn je rok o roku výraznejší. Aktuálny zákazník si do svojho auta, ktoré v priemere kupuje na päť až osem rokov, kúpi sedadlá, ktoré spĺňajú viaceré náročné požiadavky. Či už ide o ich farbu, prevedenie či povrchovú úpravu. Okrem toho si čoraz viac ľudí do svojich sedadiel v aute necháva inštalovať aj **vyhrievanie, odvetrávanie, pneumatické opierky** či dokonca **masážne funkcie**.
Podľa slov **Miroslava Hradila**, koordinátora konštrukcie sedadiel v ŠKODA AUTO, nie je takým problémom skĺbiť komfort s bezpečnosťou. **Oveľa ťažšou úlohou je spojiť vzhľad a komfort**. Napríklad pri športových sedadlách by mohlo výrazné bočné vedenie vadiť v prípade bežného používania. Inžinieri teda už pri prvých kresbách sedadiel musia brať ohľad na široké spektrum používania. Pre všetky modely, ktoré automobilky ponúkajú, sú vždy dostupné viaceré verzie sedadiel. Vo svojom princípe však všetky zdieľajú rovnaký základ. Dôvodom použitia rovnakého základu, či už pre kožené sedadlá alebo pre športové sedadlá, je **zníženie ich celkovej výrobnej ceny**. Okrem toho ale umožňuje rovnaká konštrukcia udržať rovnakú bezpečnosť pri náraze či iných situáciách. Na obrázku nižšie môžete vidieť všetky dôležité komponenty, ktoré sa v klasickom sedadle nachádzajú:
Každý z komponentov, ktorý je použitý v sedadle, prechádza dôkladným testovaním. Automobilky si totiž nemôžu dovoliť, aby akékoľvek časť sedadla spôsobili v prípade nárazu zranenie. Všetky testy, ktoré prebiehajú sú prísne skúmané a vyhodnocované. Testuje sa v rôznych situáciách, či už v extrémnych mrazoch, alebo extrémnych horúčavách. Keďže sedadlá v aute sú zväčša presne daného tvaru, musia byť navrhnuté tak, aby boli **pohodlné a bezpečné pre akýkoľvek typ postavy**. **Miroslav Hradil** ďalej uvádza: „*Skôr ako sedadlo poputuje do výroby, je potreba ho dôkladne otestovať. Testov sa zúčastnia všetci kolegovia z vývoja a práve vďaka tomu vieme zabezpečiť dostatočný komfort pre všetky typy postáv*.“ Okrem testov pohodlia sa, samozrejme, testuje aj **funkčnosť airbagov**. Tento dôležitých bezpečnostný prvok býva umiestnený pod čalúnením sedadla a preto je potrebné otestovať jeho možnú priechodnosť v prípade vystrelenia. ### VIDEO: Sedadlá v Mercedes-Benze Triedy S  Okrem testov komfortu a bezpečnosti prechádzajú sedadlá aj **testami výdrže a kvality**. Napríklad ich povrchová úprava je skúmaná z dlhodobého hľadiska kvôli farebnej stálosti či mechanickému poškodeniu vplyvom používania. **Vývoj samotného sedadla vraj trvá rovnako dlho ako vývoj auta ako takého**. Vďaka použitiu moderných technológií je dnes možné pri vývoji použiť napríklad **3D tlač**, ktorá výrobu jednotlivých komponentov výrazne urýchľuje. Ako už bolo vyššie spomenuté, moderné sedadlo nie je len spojenie troch komponentov. Ide o zložitý výskum s cieľom ochrániť posádku a dopriať je zvýšený komfort. Pri komforte ešte chvíľu zostaneme. Niektoré prémiové automobilky totiž už teraz ponúkajú rôzne príplatkové časti, ktoré majú zo sedadla urobiť kancelárske kreslo. Nie je teda žiadnym prekvapením, že okrem základných komponentov nájdeme v sedadlách aj **množstvo elektromotorov**, ktoré slúžia na ich polohovanie. Cena takýchto luxusných sedadiel sa v mnohých prípadoch môže vyšplhať až na úroveň ceny lacnejšieho malého auta.

Sedadlá v autách sa výrazne zlepšia, zmení sa snáď všetko

Moderné sedadlá sa budú otáčať, prispôsobovať a budú mať vlastnú bezpečnostnú výbavu.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!