STOP pre naftu: Európska únia spustí masívne zdražovanie dieselov už v roku 2026. Bude jazdenka luxus?

Európa prechádza na elektrinu a nafta za to zaplatí. Zdražovanie dieselov začne v roku 2026. Daňová politika spraví diesel nerentabilným.

Naftové automobily, dlho ospevované pre ich robustnú úspornosť a dlhý dojazd, sa ocitli v epicentre regulačnej búrky, ktorá zmení ich cenovú štruktúru už v najbližších rokoch. Éra dieselového motora, dlho považovaného za technologický vrchol spaľovacích motorov, sa blíži k nečakanému a rýchlemu koncu. Predaj nových naftových modelov už dramaticky poklesol, no skutočný finančný šok, ktorý ovplyvní státisíce motoristov, má len prísť. Rok 2026 sa stane nevyhnutným zlomovým bodom, kedy sa spustí masívne zdražovanie dieselov, ovplyvňujúce rovnako primárny aj mimoriadne citlivý sekundárny trh, kde je nafta v krajinách strednej a východnej Európy stále mimoriadne žiadaná.

Táto cenová revolúcia nie je len krátkodobým výkyvom, ale výsledkom priamej kombinácie legislatívnych, ekonomických a výrobných faktorov. Kým úspornosť nafty bola historicky jej najväčšou devízou, nové normy Európskej únie ju zmenia na ekonomické bremeno. Ak plánujete kúpu naftového automobilu v dlhodobom horizonte, je dôležité pochopiť, že zdražovanie dieselov sa stane nevyhnutnou trhovou realitou.

Európa prechádza na elektrinu a nafta za to zaplatí. Zdražovanie dieselov začne v roku 2026. Daňová politika spraví diesel nerentabilným.

Euro 7 ako nákladové tsunami

Hlavným vinníkom tohto cenového prevratu je príchod novej, radikálne prísnejšej emisnej normy Euro 7. Norma neprináša len prísnejšie limity na emisie z výfuku, ale zavádza aj meranie emisií pevných častíc, ktoré vznikajú trením bŕzd a pneumatík. Pre výrobcov automobilov to znamená obrovskú výzvu a predovšetkým miliardové investície do modernizácie už existujúcich naftových motorov. Je nutné vyvinúť a implementovať nové, zložitejšie a drahšie systémy dodatočnej úpravy spalín a monitorovania emisií v reálnych jazdných podmienkach (RDE).

Analytici z ACEA (Európske združenie výrobcov automobilov) potvrdzujú, že požiadavky normy Euro 7 v skutočnosti znamenajú, že výroba naftových motorov sa stane ekonomicky nerentabilnou. Automobilky stoja pred otázkou, či sa im oplatí investovať obrovské sumy do motora, ktorý o pár rokov v rámci stratégie prechodu na elektrické vozidlá aj tak ukončí svoju kariéru. Táto investičná neochota automaticky povedie k prudkému nárastu výrobných nákladov, a teda aj k nevyhnutnému zdražovaniu dieselov na primárnom trhu. ACEA predpovedá, že po roku 2025 dôjde k výraznému zníženiu počtu dostupných naftových modelov.

Radikálnosť tohto kroku potvrdzujú aj výrobcovia. Spoločnosti ako Renault, Peugeot, Ford, Volvo, Mercedes-Benz a Volkswagen už oznámili alebo implementovali plány na postupné vyraďovanie naftových motorov zo svojich modelových radov. Tento drastický úbytok ponuky je prvým krokom, ktorý ovplyvní cenu. Pretože akonáhle sa nafta stane vzácnou a špecializovanou komoditou, jej cena pôjde nevyhnutne hore.

Európa prechádza na elektrinu a nafta za to zaplatí. Zdražovanie dieselov začne v roku 2026. Daňová politika spraví diesel nerentabilným.

Dvojitý tlak na sekundárny trh

Okrem regulačného tlaku prichádza aj priamy finančný úder v podobe daňovej politiky a mestských zákazov. Mnohé kľúčové európske krajiny, v snahe splniť environmentálne ciele, zaviedli alebo plánujú zaviesť dodatočné dane na naftové autá. Daňové stimuly, ktoré kedysi zvýhodňovali naftu v krajinách ako Nemecko a Francúzsko, boli zrušené, a tým sa zvýšila celková cena nielen prevádzky, ale aj kúpy naftového vozidla.

Ešte silnejší tlak prichádza zo strany mestských obmedzení. Väčšina veľkých metropol Európskej Únie (od Paríža a Berlína po Brusel a Miláno) už zaviedla alebo aktívne plánuje zaviesť zákazy vjazdu pre staršie dieselové modely. Tieto environmentálne zóny a poplatky majú prinútiť majiteľov k rýchlejšiemu predaju svojich naftových vozidiel, ktoré v mestskom prostredí strácajú hodnotu a funkčnosť. Hoci to spočiatku zvýši ponuku starších dieselov na sekundárnom trhu, dlhodobý efekt bude iný. Keď sa masovo zníži produkcia nových naftových modelov, trh sa prepadne. To znamená, že aj ojazdené naftové autá sa stanú vzácnymi, a ich cena, hoci by sa dalo očakávať znižovanie, pôjde hore. Zdražovanie dieselov sa tak prejaví aj na cenách jazdeniek, čím sa z nich stane drahý dovoz.

Európa prechádza na elektrinu a nafta za to zaplatí. Zdražovanie dieselov začne v roku 2026. Daňová politika spraví diesel nerentabilným.

Posledná šanca za „rozumnú“ cenu

Podľa správy analytikov ACEA a AutoScout24 je situácia jasná. Podiel naftových automobilov na primárnom trhu EÚ sa v rokoch 2025 – 2026 zníži o ďalších 20 – 30 %. Odborníci preto varujú, že rok 2025 môže byť poslednou šancou na kúpu nového naftového auta za „rozumnú“ cenu, ktorá by ho ekonomicky odlišovala od hybridu alebo elektromobilu.

V dlhodobom horizonte sa naftový motor nestratí úplne, ale zmení sa jeho postavenie. Z masového a dostupného paliva sa stane špecifický produkt určený pre úzke segmenty, ako sú ťažká nákladná doprava alebo vybrané špeciálne vozidlá. Pre bežného spotrebiteľa, ktorý hľadá úsporné rodinné auto, však zdražovanie dieselov znamená, že bude musieť prehodnotiť svoje priority. Prechod na elektromobilitu je nezvratný a legislatíva robí všetko preto, aby naftový motor vytlačila. Preto ak je nafta vašou jedinou voľbou, nečakajte na rok 2026. Vtedy už bude zdražovanie dieselov realitou, a vaša jazdenka sa môže stať nečakane drahým luxusom.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!