Magazín

Ako prihlásiť auto na dopravnom inšpektoráte? Pozrite si všetky dôležité informácie, ktoré by ste mali vedieť!

Jazdené auto, podvodníci, legislatíva, peniaze

Prihlasovanie auta do evidencie je síce administratívny úkon, ktorý treba pretrpieť a niekedy zaňho aj zaplatiť nemalé peniaze, ale predsalen je to väčšinou začiatok niečoho pekného. Auto sa predsa kupuje aj srdcom. Prinášame vám pár užitočných rád, aby to celé prebehlo hladko.

Aktuálne informácie

Keďže niektoré predpisy sa môžu s nástupom novej vlády rýchlo zmeniť, odporúčame vám podrobne sa informovať na stránke Ministerstva vnútra SR – www.minv.sk.

Vaše doklady

Zoberte si so sebou váš platný doklad totožnosti a ak kupujete auto na firmu, tak aj originál výpisu z obchodného registra alebo živnostenský list.

Doklady od vozidla

Základom je „veľký techničák“, alebo osvedčenie o evidencii časť II. V prípade dovezeného auta musí byť preložené. Výnimkou je, ak je v českom jazyku. Toto platí pre všetky cudzojazyčné dokumenty. Ďalej si nezabudnite doklad o nadobudnutí vozidla. To môže byť kúpna zmluva, faktúra alebo lízingová zmluva. Ak máte k autu COC doklad, vezmite pre istotu aj ten.

Ak prihlasujete auto po tom, čo už predchádzajúci majiteľ vykonal odhlásenie vozidla na vaše meno (nižšie je podrobnejšie info), už nemusíte predkladať doklad o nadobudnutí vozidla, ako kúpno-predajnú zmluvu. Pre istotu si ho však vezmite so sebou aj tak.

Poistenie

Pre úspešné prihlásenie auta musíte predložiť doklad o uzatvorenom PZP, teda o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. Pozor na splnomocnenia! Ak kupujete auto na lízing, potrebujete úradne overené splnomocnenie lízingovej spoločnosti. To isté platí, ak prihlasujete auto inému držiteľovi alebo vlastníkovi. Ak prihlasujete auto na firmu, bez splnomocnenia ho môže prihlásiť iba samotný živnostník alebo konateľ danej spoločnosti.

Iné

Ak vám bol na kúpu vozidla poskytnutý príspevok ako kompenzácia z dôvodu zdravotného postihnutia, vyžaduje sa aj doklad o poskytnutí tohto príspevku. Na záver sa psychicky pripravte na to, že budete platiť tzv. registračný poplatok, ktorý závisí od výkonu a veku auta.

Prihlásenie vozidla

JAZDENÉ A DOVEZENÉ AUTÁ

Ak ste si z členského štátu EÚ doviezli nové vozidlo s typovým schválením ES (t.j. max. 6 mesiacov staré, s nájazdom menej ako 6 000 km), musíte doniesť COC. Je potrebné priniesť aj potvrdenie vydané daňovým úradom o zaplatení dane z pridanej hodnoty v tuzemsku. Toto potvrdenie sa nevyžaduje, ak vlastník vozidla predloží osvedčenie o registrácii pre daň z pridanej hodnoty a potvrdenie daňového úradu o tom, že informoval daňový úrad o nadobudnutí nového dopravného prostriedku z iného členského štátu Európskej únie.

Pri ojazdenom aute budete popri štandardných dokladoch potrebovať aj doklad o platnej technickej a emisnej kontrole. Autá dovezené zo zahraničia musia mať doklady preložené, výnimkou býva čeština. Spravidla odporúčame absolvovať novú technickú a emisnú kontrolu. Preklad dokladu o EK a TK totiž môže byť drahý a takto aspoň máte s TK a EK rovno na dva roky pokoj.

Ak prihlasujete vozidlo z iného okresu SR, zoberte si so sebou tabuľky s EČV, pretože ich musíte odovzdať.

Pozor! Odhlásenie už len so splnomocnením!

Kedysi sa dalo auto odhlásiť na nového majiteľa bez jeho splnomocnenia. Keďže ľudia tento systém zneužívali, dnes to nie je možné a vozidlo odhlásite na nového majiteľa buď v jeho prítomnosti, alebo s úradne overeným písomným splnomocnením. Výnimkou je len odhlásenie na osobu blízku držiteľovi vozidla, alebo ak budúci držiteľ vozidla zaslal orgánu Policajného zboru plnomocenstvo prostredníctvom elektronickej služby zavedenej na tento účel.

VIDEÁ AMŠ NA YOUTUBE

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.