Magazín

Výroba SUV môže čoskoro skončiť! Európska únia sa automobilkám vyhráža pokutami za nedodržanie emisných limitov.

Stop SUV, koniec SUV, Hyundai

Automobily kategórie SUV sú medzi vodičmi stále populárnejšie. Z dlhodobého hľadiska však tento trend vytvára automobilkám nemalý problém, ktorým sú emisie. Podľa najnovších noriem by vozidlo v priemere nemalo vypúšťať viac ako 95 gramov CO2/km, v opačnom prípade hrozí výrobcom vysoká sankcia za každý nadlimitný gram CO2 vo výške 95 €. V súčasnosti však tento prísny limit nezvláda dodržiavať ani jedna z popredných automobiliek a podľa prepočtov AP Consulting hrozí 30 najväčším automobilovým značkám v roku 2021 astronomická pokuta 14,65 miliardy eur.

Keďže finančné sankcie častokrát presahujú čistý zisk, môže dôjsť ku krachu niektorých automobiliek. Ako príklad môžeme uviesť koncern Jaguar Land Rover, ktorému do roku 2021 hrozí pokuta až 93 miliónov eur, čo je suma predstavujúca 400 % zisku automobilky z roku 2018. V súčasnosti však zástupcovia výrobcov lobujú za zmiernenie sankcií, no vyzerá to tak, že postihom sa v blízkej budúcnosti úplne nevyhnú.

Na nové emisné normy je najlepšie pripravená Toyota, ktorá produkuje na jeden kilometer 95,1 gramu CO2. Kórejské automobilky Hyundai a Kia priemerne vyprodukujú 101,1 gramu, Volkswagen 109,3 gramu a Jaguar Land Rover až 135 gramov.

K zníženiu priemeru vypúšťaných emisií môže prispieť obmedzenie výroby niektorých modelov, pričom k najviac ohrozeným patrí práve kategória SUV. Vyššie a ťažšie autá produkujú viac emisií než kompaktné ekvivalenty. Práve rastúca popularita veľkých vozidiel má vplyv na zvyšujúce sa hodnoty CO2 v Európe. Za posledné štyri roky priemerné emisie vzrástli o 2,4 gramu a v roku 2018 dosiahli hodnotu 120,5 gramu na kilometer. Napriek tomu, že si výrobcovia zatiaľ veria pri plnení nových limitov vďaka uvedeniu nových ekologických modelov do portfólia, nevylúčili obmedzenie výroby či navýšenie cien väčších áut v budúcnosti. „Poviem to otvorene, nikto nechce platiť obrovské pokuty v desiatkach miliónov eur. Niektorí zákazníci preto môžu byť v budúcnosti nepríjemne prekvapení dlhými dodacími lehotami SUV vozidiel,“ povedal Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!