Výroba SUV môže čoskoro skončiť! Európska únia sa automobilkám vyhráža pokutami za nedodržanie emisných limitov.

Automobily kategórie SUV sú medzi vodičmi stále populárnejšie. Z dlhodobého hľadiska však tento trend vytvára automobilkám nemalý problém, ktorým sú emisie. **Podľa najnovších noriem by vozidlo v priemere nemalo vypúšťať viac ako 95 gramov CO2/km, v opačnom prípade hrozí výrobcom vysoká sankcia za každý nadlimitný gram CO2 vo výške 95 €.** V súčasnosti však tento prísny… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Automobily kategórie SUV sú medzi vodičmi stále populárnejšie. Z dlhodobého hľadiska však tento trend vytvára automobilkám nemalý problém, ktorým sú emisie. **Podľa najnovších noriem by vozidlo v priemere nemalo vypúšťať viac ako 95 gramov CO2/km, v opačnom prípade hrozí výrobcom vysoká sankcia za každý nadlimitný gram CO2 vo výške 95 €.** V súčasnosti však tento prísny limit nezvláda dodržiavať ani jedna z popredných automobiliek a podľa prepočtov AP Consulting hrozí 30 najväčším automobilovým značkám v roku 2021 astronomická pokuta 14,65 miliardy eur. **Keďže finančné sankcie častokrát presahujú čistý zisk, môže dôjsť ku krachu niektorých automobiliek.** Ako príklad môžeme uviesť koncern Jaguar Land Rover, ktorému do roku 2021 hrozí pokuta až 93 miliónov eur, čo je suma predstavujúca 400 % zisku automobilky z roku 2018. V súčasnosti však zástupcovia výrobcov lobujú za zmiernenie sankcií, no vyzerá to tak, že postihom sa v blízkej budúcnosti úplne nevyhnú. Na nové emisné normy **je najlepšie pripravená Toyota, ktorá produkuje na jeden kilometer 95,1 gramu CO2.** Kórejské automobilky Hyundai a Kia priemerne vyprodukujú 101,1 gramu, Volkswagen 109,3 gramu a Jaguar Land Rover až 135 gramov. K zníženiu priemeru vypúšťaných emisií môže prispieť obmedzenie výroby niektorých modelov, pričom k najviac ohrozeným patrí práve kategória SUV. Vyššie a ťažšie autá produkujú viac emisií než kompaktné ekvivalenty. Práve rastúca popularita veľkých vozidiel má vplyv na zvyšujúce sa hodnoty CO2 v Európe. Za posledné štyri roky priemerné emisie vzrástli o 2,4 gramu a v roku 2018 dosiahli hodnotu 120,5 gramu na kilometer. Napriek tomu, že si výrobcovia zatiaľ veria pri plnení nových limitov vďaka uvedeniu nových ekologických modelov do portfólia, **nevylúčili obmedzenie výroby či navýšenie cien väčších áut v budúcnosti.** „Poviem to otvorene, nikto nechce platiť obrovské pokuty v desiatkach miliónov eur. Niektorí zákazníci preto môžu byť v budúcnosti nepríjemne prekvapení dlhými dodacími lehotami SUV vozidiel,“ povedal Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.