Pravidlá parkovania má presne stanovené pravidlá. Pripomeňme si tie najdôležitejšie. Zákon č. 8/2009 Z. z. Zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov hovorí:
**§ 25 – Vodič nesmie zastaviť a stáť – TOP 10**
1. Na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi.
2. Na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru „T“ na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty.
3. Na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb a priľahlom nástupišti v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre vyznačený priestor a priľahlé nástupište.
4. Na mieste, kde by vozidlo zakrývalo zvislú dopravnú značku, vodorovnú dopravnú značku vyznačujúcu spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku alebo vyjadrujúcu, doplňujúci údaj nápisom alebo svetelné signály.
5. Na chodníku okrem prípadu podľa § 52 ods. 2:
… ak ide o zastavenie alebo státie vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím. Pri zastavení alebo státí podľa prvej vety možno vchádzať na chodník a vychádzať z neho len v mieste zastavenia alebo státia vozidla a nemožno pritom prekonávať zábrany chrániace chodník pred zastavením alebo státím vozidiel. V zóne s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a v zóne s plateným alebo regulovaným státím je však na chodníku povolené zastavenie alebo státie bicykla a motocykla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.
6. Na cestičke pre cyklistov.
7. Na pripájacom alebo na odbočovacom pruhu.
8. Na mieste, kde by medzi vozidlom a najbližšou električkovou koľajnicou nezostal voľný jazdný pruh široký najmenej 3,5 m.
9. Na kruhovom objazde.
10. V neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti.
**§ 25 – Vodič nesmie zastaviť a stáť – ostatné obmedzenia**
1. Pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním, na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred nimi a 15 m za nimi.
2. Vnútornom jazdnom pruhu.
3. Na vyhradenom jazdnom pruhu okrem vozidla, pre ktoré je vyhradený jazdný pruh určený, a ak nejde o vnútorný jazdný pruh.
4. Vo vzdialenosti kratšej ako 5 m od začiatku a 5 m od konca pozdĺžnej súvislej čiary alebo nástupného ostrovčeka tam, kde by medzi touto čiarou alebo nástupným ostrovčekom a vozidlom nezostal voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m.
5. Na moste.
6. Pred vjazdom na cestu alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené.
7. Na platenom parkovisku, ak vozidlo nemá zaplatený poplatok za parkovanie.
8. Na električkovom koľajovom páse.
9. Na cestnej zeleni a verejnej zeleni, na ostrovčekoch a deliacich pásoch, ak to nie je dovolené dopravnou značkou.
10. Na iných miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel; osobitne na miestach vjazdov alebo výjazdov z pozemkov, vjazdov a výjazdov z objektov určených na zásobovanie alebo parkovacích miest.
**A ešte jedna špecialita, o ktorej možno neviete!**
(2) Na cestách I. triedy a za zníženej viditeľnosti aj na ostatných cestách s výnimkou účelových komunikácií je mimo obce zakázané zastavenie a státie na inom mieste než na mieste označenom ako parkovisko s výnimkou núdzového státia.
Na prvý pohľad si poviete, že pravidiel a predpisov o parkovaní je dosť a všetko si to zapamätať dokáže málokto. To je pravda, tak potom sa riaďte základným „nepísaným“ pravidlom, ktorým je slušnosť a ohľaduplnosť. Zvlášť v miestach s hustou premávkou a výskytom chodcov. Myslite na to vždy, no špeciálne pri školách, zdravotníckych zariadeniach a veľkých nákupných centrách.
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.