Spasia elektromobily planétu Zem? Určite nie!

Boj proti automobilom s klasickými spaľovacími motormi sa vymkol spod kontroly odborníkov. Je však prechod na elektromobilitu liekom na celosvetové klimatické problémy?
Vydané  Text: 

**Automobilky to už zjavne vzdali**. V podstate všetci veľkí hráči ohlasujú výrazný nástup elektromobilov. Tento postoj mi pripomína debatu rodiča a pubertou lomcovaného dieťaťa. Rodič sa dlho snaží logicky argumentovať, no nakoniec rezignuje. Už skrátka nemá silu hľadať nové a nové argumenty. Tak teda dobre. Chceš si natĺcť nos, tak si ho teda natlč. Zlá skúsenosť sa ti v živote môže hodiť. Prečo tento úvod? Európou sa valí **vlna ukričaného populizmu**. Politického, ekonomického aj ekologického. Úroveň ochoty počúvať argumenty a premýšľať v súvislostiach sa blíži k nule. ### Áno, ale… Aby ale neprišlo k omylu. Elektromobilita ako taká je fajn. Elektromobily sú tichšie, menej nákladné na údržbu a počas jazdy skutočne nezaťažujú životné prostredie emisiami. Otázne je ale nielen to, kde zoberieme toľko elektrickej energie, ale aj to, či bude emisne neutrálna. V Európe totiž bojujeme proti tepelným elektrárňam, veľká vlna odporu sa dlhodobo zdvíha proti jadru. Aké možnosti nám zostávajú? Vodné elektrárne zasahujú do ekosystémov, ničia krajinu a uberajú životný priestor živočíchom. Takže asi tiež nie. Ak teda vyhovieme všetkým ekologickým aktivistom, lebo ich argumenty sú nepopierateľne správne, zostane nám v podstate iba slnko a vietor. Dokážeme však týmito spôsobmi získať **dostatočné a stabilné množstvo elektrickej energie na celom území EÚ**? Dokážeme potom tú energiu ekologicky distribuovať na miesta, kde ju bude treba? Alebo to budeme riešiť, až keď nastane problém? Zachytili ste niekde informáciu, koľko to všetko bude stáť? Ja nie. ### Uhol záberu Druhou zásadnou otázkou je, či sa zaoberáme emisiami na území EÚ alebo všeobecne. Ak platí druhá možnosť, mali by sme sa logicky pýtať aj na to, ako sa ťažia suroviny potrebné na výrobu akumulátorov a tiež odkiaľ a ako sa jednotlivé súčiastky dostanú do výrobných závodov. A teda, koľko emisií sa pri týchto vyvolaných činnostiach vyprodukuje. Až potom budeme vedieť, nakoľko sú elektromobily ekologické. Ešte stále sa bavíme iba o elektromobilite. Pozoruhodné je ale to, že osobná automobilová doprava sa na produkcii emisií podieľa menej než by ste čakali.
### Kult obžerstva Áno, ten titulok je brutálny. Ja viem. Ale žiaľ, vystihuje dobu, v ktorej žijeme. Bohatá Európa ako špongia nasáva tovar z celého sveta. Aj ten, ktorý by vari ani nemusela. Slobodný obchod a právo výberu sú predsa **základnými kameňmi demokracie**. A tak sa do Európy na kontajnerových lodiach cez pol sveta vozí záplava nielen potravín, ale tiež zbytočných blbostí diskutabilnej kvality. Vadí to niekomu? Nie. Napadlo vás napríklad v obchode pozrieť sa odkiaľ tovar, ktorý si práve chcete kúpiť, pochádza? Sme ochotní dať prednosť podobnému tovaru od domáceho výrobcu? Väčšinou, žiaľ, nie. ### Kult zážitku Pred časom som narazil na zaujímavú štatistiku. V roku 2019 bude na vodu spustených 24 nových výletných lodí s plánovanou celkovou kapacitou približne 42 500 osôb. Na rok 2020 je ich naplánovaných 24 tiež. Celková plánová kapacita je takmer 43 000 osôb. Trend sa nezastaví ani v roku 2021 – 22 lodí pre približne 40 000 pasažierov. Za tri roky teda pribudne 70 nových výletných lodí s kapacitou približne 125 000 cestujúcich. Čo myslíte? Akú emisnú normu spĺňa luxusná výletná loď pre 5 448 pasažierov? Vadí to niekomu? Protestuje niekto? Nevšimol som si. ### Dostaneme rozum? Takže áno, **elektromobily dokážu výrazne zvýšiť kvalitu životného prostredia** v mieste ich používania. Z globálneho pohľadu ale **všeliekom určite nie sú** a nebudú. Oveľa viac pre ochranu životného prostredia môžu Európania spravia bez toho, aby im to nalinkovali politici. Otázne je, že ak sa ich to bude bytostne dotýkať, či budú ochotní. Zatiaľ to tak nevyzerá.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.