Európskej únii sa nepáčia SUV, chceli by obmedziť predaje týchto vozidiel! Prečo však úradníkom prekážajú?

Napriek neustále prísnejším emisným normám sa zdá, že autá medziročne produkujú čoraz viac emisií. Nie, nejde o vtip. **Celkový priemer emisií sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšil o viac ako 1,6 % na 120,4 gramu CO2 na kilometer.** Môžu za to najmä SUV a ich neustále rastúca popularita medzi vodičmi. A kde je dopyt, tam rastie aj ponuka. Automobilky… Prečítať celé
Vydané  Text: 

Napriek neustále prísnejším emisným normám sa zdá, že autá medziročne produkujú čoraz viac emisií. Nie, nejde o vtip. **Celkový priemer emisií sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšil o viac ako 1,6 % na 120,4 gramu CO2 na kilometer.** Môžu za to najmä SUV a ich neustále rastúca popularita medzi vodičmi. A kde je dopyt, tam rastie aj ponuka. Automobilky tak prichádzajú každý rok s novými SUV modelmi, ktorými zaplavujú trh a papierovo zvyšujú priemerné emisie. **V porovnaní s obyčajnými autami (sedan, hatchback atď.) totiž SUV vyprodukujú v priemere až o 14 % viac CO2 na kilometer.**
To sa nepáči Európskej únii tlačiacej na každoročné sprísňovanie noriem. Tá zároveň varuje automobilky, že masívna podpora predaja SUV ich onedlho môže stáť veľa peňazí. **Od roku 2021 totiž začne platiť nová legislatíva, ktorá prinúti automobilky stlačiť svoje hodnoty vypúšťaných CO2 pod 95 g/km.** Najväčším strašiakom sú pritom pokuty, ktoré výrobcom hrozia za prekročenie tohto limitu. Podľa návrhu si môže EÚ účtovať až 95 eur za každý gram CO2 navyše pri všetkých predaných vozidlách. Ak zoberieme do úvahy, že dnes **priemerné SUV s benzínovým motorom vypustí do ovzdušia každý kilometer zhruba 130 gramov CO2, tak je nám okamžite jasné, ako vážne v súčasnosti výrobcovia prekračujú pripravované limity.** Každé takéto prihlásené vozidlo môže čoskoro automobilky stáť na pokutách až tritisíc eur!
Podľa Európskej únie si však za vzniknutú situáciu môžu automobilky sami. **Automobilky sa totiž nesnažia predávať ekologické alternatívy a bezhlavo vypúšťajú do sveta nové SUV, ktoré sú pre EÚ neekologické.** Riešení tohto problému je v súčasnosti hneď niekoľko. Tým najmenej pravdepodobným je odstránenie SUV modelov z ponuky. Potom tu máme zníženie flotilového priemeru emisií zo súčasných 120 gramov na akceptovateľnú úroveň skrz nové elektromobily, ktoré prichádzajú na trh. Napriek tomu sa však pokutám výrobcovia úplne nevyhnú, dosiahnuť požadované emisné normy totiž nie je pre väčšinu hráčov v súčasnosti reálne. Automobilky si tak s najväčšou pravdepodobnosťou zarátajú pokutu do ceny nového vozidla, ktoré zaplatí zákazník.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.