Európskej únii sa nepáčia SUV, chceli by obmedziť predaje týchto vozidiel! Prečo však úradníkom prekážajú?

Napriek neustále prísnejším emisným normám sa zdá, že autá medziročne produkujú čoraz viac emisií. Nie, nejde o vtip. **Celkový priemer emisií sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšil o viac ako 1,6 % na 120,4 gramu CO2 na kilometer.** Môžu za to najmä SUV a ich neustále rastúca popularita medzi vodičmi. A kde je dopyt, tam rastie aj ponuka. Automobilky… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Napriek neustále prísnejším emisným normám sa zdá, že autá medziročne produkujú čoraz viac emisií. Nie, nejde o vtip. **Celkový priemer emisií sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšil o viac ako 1,6 % na 120,4 gramu CO2 na kilometer.** Môžu za to najmä SUV a ich neustále rastúca popularita medzi vodičmi. A kde je dopyt, tam rastie aj ponuka. Automobilky tak prichádzajú každý rok s novými SUV modelmi, ktorými zaplavujú trh a papierovo zvyšujú priemerné emisie. **V porovnaní s obyčajnými autami (sedan, hatchback atď.) totiž SUV vyprodukujú v priemere až o 14 % viac CO2 na kilometer.**
To sa nepáči Európskej únii tlačiacej na každoročné sprísňovanie noriem. Tá zároveň varuje automobilky, že masívna podpora predaja SUV ich onedlho môže stáť veľa peňazí. **Od roku 2021 totiž začne platiť nová legislatíva, ktorá prinúti automobilky stlačiť svoje hodnoty vypúšťaných CO2 pod 95 g/km.** Najväčším strašiakom sú pritom pokuty, ktoré výrobcom hrozia za prekročenie tohto limitu. Podľa návrhu si môže EÚ účtovať až 95 eur za každý gram CO2 navyše pri všetkých predaných vozidlách. Ak zoberieme do úvahy, že dnes **priemerné SUV s benzínovým motorom vypustí do ovzdušia každý kilometer zhruba 130 gramov CO2, tak je nám okamžite jasné, ako vážne v súčasnosti výrobcovia prekračujú pripravované limity.** Každé takéto prihlásené vozidlo môže čoskoro automobilky stáť na pokutách až tritisíc eur!
Podľa Európskej únie si však za vzniknutú situáciu môžu automobilky sami. **Automobilky sa totiž nesnažia predávať ekologické alternatívy a bezhlavo vypúšťajú do sveta nové SUV, ktoré sú pre EÚ neekologické.** Riešení tohto problému je v súčasnosti hneď niekoľko. Tým najmenej pravdepodobným je odstránenie SUV modelov z ponuky. Potom tu máme zníženie flotilového priemeru emisií zo súčasných 120 gramov na akceptovateľnú úroveň skrz nové elektromobily, ktoré prichádzajú na trh. Napriek tomu sa však pokutám výrobcovia úplne nevyhnú, dosiahnuť požadované emisné normy totiž nie je pre väčšinu hráčov v súčasnosti reálne. Automobilky si tak s najväčšou pravdepodobnosťou zarátajú pokutu do ceny nového vozidla, ktoré zaplatí zákazník.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.