Magazín

Jazdíte v nízkych otáčkach? Šetrnou jazdou si ničíte motor!

TSI, turbo

Aj keď klasické spaľovacie motory stále pracujú na nezmenenom princípe, kvôli rozsiahlym technickým úpravám a modifikáciám sa k moderným agregátom už nemôžeme správať rovnako ako v kedysi. Kým väčšina motoristov si pod slovom „šetrná jazda“ predstaví nízke otáčky a pomalú rýchlosť, dnes môže podobné zaobchádzanie z dlhodobého hľadiska nielen zvýšiť spotrebu ale dokonca zničiť motor. Šetrná jazda sa tak môže veľmi rýchlo premeniť na nočnú moru každého motoristu.

Ako je to možné? Problémom je priame vstrekovanie paliva do valca, ktoré montujú výrobcovia do nových pohonných jednotiek s turbodúchadlom. Práve pri týchto pohonných jednotkách vznikajú pri jazde v nízkych otáčkach uhlíkové usadeniny na ventiloch. Nečistoty potom obmedzujú správne fungovanie ventilov, a to môže následne spôsobiť ich vynechávanie pri jednotlivých valcoch. Ak nánosy uhlíka okolo ventilov dosiahnu určitú úroveň, môže dochádzať aj k nezapáleniu zmesi, k problémom s turbom, ale aj k poškodeniu katalyzátora.

V takom prípade je nutná drahá oprava, ktorá sa vykonáva formou mechanického čistenia. V horšom prípade je potrebná kompletná výmena hlavy valcov. Nejde o lacnú záležitosť a servis vás môže vyjsť až na niekoľko tisíc eur.

Čo spôsobuje tento problém? Samotná konštrukcia priameho vstrekovania! Pri jazde totiž dýza nevstrekuje palivo na zadnú stenu sacieho ventilu, a tým pádom nedochádza k jeho prečisťovaniu ako pri motoroch s nepriamym vstrekovaním. Nadbytočné množstvo paliva vo valci v minulosti pomáhalo s čistením ventilov. Pri motoroch s priamym vstrekovaním k tomu nedochádza a „samočistiaci“ mechanizmus ventilov tu neexistuje.

Ak teda vlastníte nové auto s motorom, ktorý disponuje priamym vstrekovaním, je dobré auto raz za čas trošičku prevetrať a využiť celé pole dostupných otáčok. Ide však len o prevenciu a v prípade už zaneseného motora musíte rátať so spomínanou opravou.

Foto: VW

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!