Jazdíte v nízkych otáčkach? Šetrnou jazdou si ničíte motor!

Aj keď klasické spaľovacie motory stále pracujú na nezmenenom princípe, **kvôli rozsiahlym technickým úpravám a modifikáciám sa k moderným agregátom už nemôžeme správať rovnako ako v kedysi.** Kým väčšina motoristov si pod slovom „šetrná jazda“ predstaví nízke otáčky a pomalú rýchlosť, dnes môže podobné zaobchádzanie z dlhodobého hľadiska nielen zvýšiť spotrebu ale dokonca zničiť motor. Šetrná jazda sa… Prečítať celé
Vydané  Text: 

Aj keď klasické spaľovacie motory stále pracujú na nezmenenom princípe, **kvôli rozsiahlym technickým úpravám a modifikáciám sa k moderným agregátom už nemôžeme správať rovnako ako v kedysi.** Kým väčšina motoristov si pod slovom „šetrná jazda“ predstaví nízke otáčky a pomalú rýchlosť, dnes môže podobné zaobchádzanie z dlhodobého hľadiska nielen zvýšiť spotrebu ale dokonca zničiť motor. Šetrná jazda sa tak môže veľmi rýchlo premeniť na nočnú moru každého motoristu. Ako je to možné? **Problémom je priame vstrekovanie paliva do valca, ktoré montujú výrobcovia do nových pohonných jednotiek s turbodúchadlom.** Práve pri týchto pohonných jednotkách vznikajú pri jazde v nízkych otáčkach uhlíkové usadeniny na ventiloch. Nečistoty potom obmedzujú správne fungovanie ventilov, a to môže následne spôsobiť ich vynechávanie pri jednotlivých valcoch. Ak nánosy uhlíka okolo ventilov dosiahnu určitú úroveň, môže dochádzať aj k nezapáleniu zmesi, k problémom s turbom, ale aj k poškodeniu katalyzátora. V takom prípade je nutná drahá oprava, ktorá sa vykonáva formou mechanického čistenia. V horšom prípade je potrebná kompletná výmena hlavy valcov. **Nejde o lacnú záležitosť a servis vás môže vyjsť až na niekoľko tisíc eur.** Čo spôsobuje tento problém? Samotná konštrukcia priameho vstrekovania! **Pri jazde totiž dýza nevstrekuje palivo na zadnú stenu sacieho ventilu, a tým pádom nedochádza k jeho prečisťovaniu ako pri motoroch s nepriamym vstrekovaním.** Nadbytočné množstvo paliva vo valci v minulosti pomáhalo s čistením ventilov. Pri motoroch s priamym vstrekovaním k tomu nedochádza a „samočistiaci“ mechanizmus ventilov tu neexistuje. **Ak teda vlastníte nové auto s motorom, ktorý disponuje priamym vstrekovaním, je dobré auto raz za čas trošičku prevetrať a využiť celé pole dostupných otáčok.** Ide však len o prevenciu a v prípade už zaneseného motora musíte rátať so spomínanou opravou. Foto: VW




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.