Magazín

Za zápchy si vodiči môžu sami! Kvôli tomuto stojíme v kolóne:

zápcha, doprava, Bratislava

Zápcha je každodenným chlebíkom priemerného vodiča vo väčších mestách. Problémy má nielen Bratislava, ale aj Košice, Prešov či Žilina. Jej tvorbu ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov. Tým hlavným je, samozrejme, hustota premávky. Ak sa k nej pridajú práce na ceste či nebodaj nehoda, tak si môžete rovno sklopiť sedadlo a na chvíľku zdriemnuť. Ide však o objektívne dôvody, ktoré bežný vodič nemôže zásadne ovplyvniť.

Určite ste sa však stretli s nečakane hustou zápchou, ktorá po necelom kilometri zrazu skončila. Autá len tak spomalili či priam zastavili bez toho, aby pred nimi došlo k nehode či inej výnimočnej situácii. Tento druh zápchy spôsobujú väčšinou nedisciplinovaní a uponáhľaní vodiči, ktorí prechádzajú z jedného jazdného pruhu do druhého. V prípade menších odstupov totiž musí z bezpečnostných dôvodov auto, ktoré uponáhľaného vodiča púšťa, jemne zabrzdiť, aby si udržal dostatočný odstup od vozidla. Tým pádom však musia z rovnakého dôvodu spomaliť aj ďalšie autá idúce za púšťajúcim vozidlom a vzniká spomaľovacia vlna, ktorá môže v určitých prípadoch zastaviť premávku úplne. Vo veľkých mestách sa s týmto javom môžete stretnúť pravidelne.

Väčšinou sa totiž k „myšičkovaniu“ odhodlá viac vodičov, čím sa tento efekt znásobuje. K spomaleniu dochádza aj v prípade predčasného zaradenia sa z pripájacieho pruhu. Mnohí totiž nechcú zachádzať až na koniec pruhu, kde by mali využiť možnosť striedavého radenia, a zaradia sa čo najskôr do prvej schopnej medzery.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!