Kde sa dá šoférovať aj bez dokladov? Uvádzame výhody aj negatíva možnosti jazdy bez dokladov

Žijeme v modernej dobe, kde sa dá mnoho informácií získať a overiť elektronicky. Prečo by sme teda mali so sebou nosiť množstvo papierových dokladov, ktoré sa tak môžu kedykoľvek zničiť? Existuje krajina, v ktorej to už nie je potrebné.
Vydané  Text: 

Ako šofér ste na Slovensku povinný preukázať sa pri kontrole vodičským a občianskym preukazom, platným povinným zmluvným poistením (dokladom o jeho zaplatení), dokladom o STK, EK a osvedčením o evidencii. Väčšina ľudí má doklady od auta trvalo umiestnené v priehradke auta, takže pri jeho odcudzení alebo požiari o ne príde. Ako by to teda mohlo fungovať bez dokladov? V susednom Poľsku je jazda bez dokladov bežnou praxou už od 1. októbra 2018. Znamená to, že **vodič nie je povinný mať pri sebe osvedčenie o evidencii** a potvrdenie o poistení zodpovednosti za škodu. Týka sa to vodičov vozidiel, ktoré sú registrované v Poľsku a jazdia po poľských cestách. V iných krajinách, kde takýto zákon schválený nie je, musia mať doklady pri sebe. Ďalšou eventuálnou inováciou je aj zrušenie povinnosti nosiť pri sebe vodičský preukaz. Po schválení návrhu políciou to vyzerá tak, že Poliaci budú čoskoro jazdiť už iba s občianskym vo vrecku. Pokuta za jazdu bez vodičského preukazu je v súčasnosti v Poľsku v prepočte 12 eur. Na Slovensku ak jazdíte bez potrebných dokladov v aute, zaplatíte pokutu vo výške 10 až 30 eur: **§ 4 Povinnosti vodiča**
(1) Vodič je povinný b) mať pri sebe platné doklady predpísané týmto zákonom alebo osobitným predpisom, **§ 66 Povinnosti účastníka dopravnej nehody a škodovej udalosti** (4) Účastník dopravnej nehody je povinný poskytnúť orgánu Policajného zboru potrebnú súčinnosť pri objasňovaní dopravnej nehody vrátane predloženia dokladov, ktoré s tým súvisia. Otázka, na čo je vodičský preukaz vôbec potrebný, keď k preukázaniu totožnosti slúži občiansky preukaz a policajti si už potrebné informácie zistia cez terminál v aute, je oprávnená.
### Negatívne stránky jazdy bez fyzických dokladov **Jazda bez dokladov však má aj svoje úskalia**. V prípade kontroly vozidla policajtom si policajt dokáže v systéme vyhľadať potrebné doklady o vozidle, avšak ako sa rieši situácia napríklad pri obyčajnej škodovej udalosti, kedy nie je potrebné volať políciu? Ako vodič totiž máte povinnosť preukázať druhému vodičovi platnosť vašej poistky, prípadne iné údaje k vozidlu. Verejne dostupné zdroje informácii majú zväčša iba informatívny charakter a nemusia byť vždy správne a aktuálne, tým pádom sa ani nemusia zhodovať so záznamom v štátnej evidencii. Vyzerá to tak, že téma jazdy bez dokladov bude čoraz aktuálnejšia a prinesie nové témy, ktoré bude potrebné najprv doriešiť a nastaviť to tak, aby boli všetky pravidlá jazdy bez dokladov zrozumiteľné a jednoznačné. Okrem toho si takáto inovácia vyžaduje aj nákup novej techniky na overovanie dokladov, čo by znamenalo nemalé finančné prostriedky, ktoré by mohli byť radšej investované inde. Napríklad do opravy ciest. **Uvítali by ste takúto zmenu aj vy alebo to považujete za zbytočnosť?**

Za čo vám môže policajt zadržať doklady od auta a EČV? Dôvodom sú praskliny na skle i chýbajúci AdBlue

Policajt vám môže zobrať doklady od auta aj priamo na diaľnici, ak ste nezaplatili diaľničnú známku. Čo robiť po zadržaní dokladov alebo EČV?



Hlasujte za Miss Drive 2019 a vyhrajte Hyundai i30 Fastback








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.