Ako sa na svet pozerajú autonómne autá? Pozrite si unikátne fotografie:
Vývoj autonómne jazdiacich áut postupuje tak rýchlo dopredu aj vďaka vysokej kvalite senzorov, proti ktorým ľudské oko nemá šancu. No ešte ani zďaleka nie sú všetky problémy vyriešené.
Vydané Text: Redakcia
AUTONÓMNA TAXISLUŽBA
Mercedes a Bosch majú na to iný názor. Obidvaja nemeckí výrobcovia spúšťajú v druhej polovici roka 2019 v kalifornskom meste San José taxislužbu s autonómne jazdiacimi limuzínami triedy S, **pomocou radarových senzorov a laserového skenera vytvárajúcimi obraz svojho okolia v okruhu 360 stupňov, ktorý sa vyhodnocuje paralelne k informáciám kamier.** Aké prednosti má táto náročná senzorika, je zrejmé pri pohľade na jej fungovanie: radarové senzory vysielajú rádiové vlny, ktoré sa odrážajú od pevných objektov a vracajú sa ako ozvena k senzorom. Z odrazených vĺn a z času ich letu, resp. zmenenej frekvencie, sa dá stanoviť poloha, odstup a rýchlosť iných účastníkov premávky. Čím dlhšie signál letí vzduchom, tým je objekt ďalej, zmenená frekvencia po odraze indikuje rýchlosť objektu. Laserový skener zasa vysiela svetelný signál v neviditeľnej časti spektra, ktorého odrazený obraz sa tiež analyzuje. V obidvoch prípadoch ide o aktívne senzory, ktoré sa vyskytujú aj v prírode. Napríklad netopiere vydávajú ultrazvuk, aby sa počas letu v tme vyhli prekážkam. Kamera naproti tomu vyhodnocuje obraz okolia pasívne. Neporovnáva nijaký vyslaný signál s jeho odrazom, teda „nevie“, čo ju očakáva a musí sa spoliehať na zhodu. **A to práve pri automobiloch Tesla už viackrát nefungovalo: napríklad v máji 2016 v štáte Ohio vošla do histórie prvá autonómna nehoda s následkom smrti, keď si kamery pomýlili križujúci nákladný automobil s dopravnými tabuľami nad cestou a neaktivovali brzdenie.** Že vtedy šlo o čisto asistenčný systém, ktorému vodič príliš veril, vo vnímaní verejnosti nehralo veľkú rolku. Imidžová škoda pre autonómnu scénu bola obrovská. No aj z iných príčin mnohí vývojoví pracovníci stavajú na kombináciu troch druhov senzorov. Doteraz sa vychádzalo z toho, že radarové dáta sa hodia iba na meranie odstupu a rýchlosti iných účastníkov premávky, kým úlohou kamier je rozlišovať od seba rozoznané objekty. Pre autonómne jazdiace auto je extrémne dôležité vedieť, či objekt na kraji cesty je strom alebo človek, ktorý môže kedykoľvek vstúpiť do jazdnej dráhy. Pomocou metód umelej inteligencie a Deep Learning sú počítače medzičasom tak dobre trénované, že sú schopné v reálnom čase odlišovať od seba tucty objektov: chodcov od cyklistov, autá od motocyklov alebo dopravné značky od semaforov.LEPŠIE AKO ČLOVEK
Vyhodnocovanie obrazu je medzičasom také dobré, že dokonca aj pri chýbajúcom vodorovnom značení na ceste je schopné rozlíšiť chodník od cesty – len na základe toho, že asfalt sa pri rozdielne intenzívnom používaní trocha inak leskne. **Pretože rozoznávanie videoobrazov funguje pôsobivo dobre, vývojoví pracovníci prišli na myšlienku vyhodnotiť aj radarové informácie pomocou Deep Learning.** A pritom prekvapujúco zistili, že hoci radarový odraz vytvára iba hrubý mrak pixlov, počítač aj z neho dokáže rozoznať iných účastníkov premávky. A to má práve pri radare ešte ďalšiu veľkú výhodu: pretože jeho rádiové vlny sa odrážajú aj z priestoru medzi podlahou vozidla a cestou, sú kvázi schopné nazrieť popod auto idúce vpredu a rozoznať, či je pred ním cyklista, alebo väčšie, štvorkolesové vozidlo. Tento röntgenový pohľad pozdvihuje rozoznávanie okolia na novú úroveň. Aj laserový skener bol spočiatku podceňovaný. Kým sa inžinieri kedysi domnievali, že sa dá použiť hlavne na vytvorenie trojrozmerného obrazu okolia, medzičasom už bol tiež zapojený do klasifi kácie objektov. **Redundancia technicky rozličných zmyslových orgánov dodáva autonómnemu autu výrazne vyššiu presnosť ako iba obrazy kamier.** Ale aj obrazové dáta sa dnes vyhodnocujú inak ako ešte pred pár rokmi: pretože videokamery majú dnes rozlíšenie niekoľko miliónov pixlov a zachytávajú 20 obrazov za sekundu, boli na vyhodnocovanie potrebné veľké počítače s veľkou spotrebou energie, aby bolo možné obrazy analyzovať v reálnom čase. Preto vývojoví pracovníci združujú mnoho pixlov do osobitných celkov, čo umožňuje redukciu dát o faktor 1 000 a viac.CIEĽ JE JASNÝ
Elonom Muskom deklarované nebezpečenstvo, že tradiční výrobcovia používajú príliš veľa senzorov, s ktorých softvérovým zvládnutím si nevedia rady, teda neexistuje. Klasickí výrobcovia a dodávatelia ako Mercedes, BMW, Audi alebo Bosch pri nových produktoch technického vývoja postupujú najprv čo najviac zoširoka, aby neskôr pri sériovej aplikácii rozhodli, kde sa dá znížiť komplexnosť a ušetriť náklady. Je zaujímavé, že aj Google ako jeden z gigantov zo Silicon Valley to robí rovnako. Aj výskumné vozidlá dcérskej spoločnosti Waymo využívajú tri druhy senzorov. Pri laserovom skenere Waymo dokonca spočiatku použilo vojenský exemplár, ktorý stojí toľko ako luxusná limuzína. Aj aktuálne testovacie vozidlá Waymo na báze vanu Chrysler Pacifica sú vybavené vyspelým 360-stupňovým laserom na streche. Už o niekoľko týždňov chce spoločnosť Waymo spustiť vo Phoenixe službu robotických taxíkov, čím predbehla Mercedes a Bosch, ktoré potrebujú na testovaciu premávku v San José čas ešte do druhého polroka 2019. **Nemeckí výrobcovia si napriek tomu nemyslia, že má Google nedostihnuteľný náskok. Jednak sa ich tímy poznajú navzájom, stretávajú sa na odborných konferenciách a približne vedia, ako je na tom konkurencia.** Okrem toho si Google vybral Phoenix ako najjednoduchšie zvládnuteľné mesto v USA, v ktorom je väčšinou dobré počasie a má zvlášť široké cesty. Expertných názorov šéfa fi rmy Tesla sa nikto nebojí, a ak áno, tak z iného dôvodu: zo strachu, že nevyzretou technikou opäť prinesie škodu autonómnej scéne.Pokračujte na ďalší príspevok »
Vieme prví
Audi práve odhalilo prelomové SUV Q6 e-tron s bankovým nabíjaním a platformou PPE. Zverejňujeme podrobnosti aj ceny
Nové AUDI Q6 e-tron ukazuje úplne nový dizajnový jazyk značky a je jej historicky prvým vozidlom na novej platforme PPE.
Vorsprung durch Technik platí aj v roku 2024: Q6 e-tron má ponúknuť celkom nový digitálny zážitok.PREDSTAVENIE
Predstavujeme nové MG4 XPower: SILA PREKVAPENIA!
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 4 sekundy? Zadržte dych, bude to riadna jazda plná adrenalínu a prekvapení.
Jedným z nich bude nepochybne fakt, že sedíte v elektrickom MG4, aj keď s provokatívnym prívlastkom: XPower.Elektromobilita so ZSE Drive
SHOP & CHARGE! Preťažená nabíjacia sieť v nákupných centrách? Pomôže load balancing!
Nabíjanie auta popri nakupovaní je veľmi praktické. Vybavíte dve veci jednou ranou. Ako je to s budúcnosťou nabíjania v nákupných centrách?
Malý lacný elektromobil
VW bude konkurovať Dacii a Citroënu. Jeho najlacnejšie nové auto bude stáť pár eur mesačne
Malé lacné elektromobily predsa len majú zmysel. Automobilky Dacia, Renault, Citroën a Škoda už predstavili nové lacné modely, VW ich však môže pomyslene položiť na lopatky.
Dáva si však na čas, otvorene hovorí o príchode až o tri roky.Servis
Prečo pneuservis nerešpektuje červené a žlté značky od výrobcu pneumatík? Má zmysel sa sťažovať?
Farebné značky od výrobcu pneumatiky sú dôležité, hoci sa zdá, že pri prezúvaní kolies sa na ne až tak nedbá.
Farebné značky od výrobcu pneumatiky sú dôležité, hoci sa zdá, že pri prezúvaní kolies sa na ne až tak nedbá. Pneuservisy na to majú svoje dôvody, ktoré nemožno bagatelizovať.auto motor a šport č. 4/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024
PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé
auto motor a šport č. 4/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024
PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé
Spravodajstvo
Európsky parlament schválil návrh normy EURO 7: Zavádza enviropas auta, brzdy aj povinné zvýšenie životnosti batérie!
Nová emisná norma napokon nebude tak prísna, ako sa pôvodne navrhovalo.
Euro 7 prinesie dôležité novinky, ako reguláciu emisní brzdových častíc, environmentálny pas vozidla či garancie životnosti batérií.Spustenie predaja
Máme slovenské ceny nových Volkswagenov: Passat Variant, nový Tiguan a vylepšený T-Cross
Kto sa rozhodne rýchlo, ten dostane nové modely s výraznejšou zľavu a vo výbave Limited s obohateným sériovým vybavením.
Passat Variant začína na cene už od 33 990 €, Tiguan od 29 990 €. Malé SUV T-Cross je po modernizácii ešte krajšie a dá sa kúpiť už od 19 390 €.Malá senzácia
Toto bude váš prvý elektromobil! Nová lacná Škoda Epiq: Cena, dostupnosť, fotky a všetky informácie o novinke
V predaji bude už budúci rok a očakáva sa, že základná cena bude iba 25-tisíc eur. Ide pritom o batériou poháňaná elektromobil veľkosti Škody Kamiq.
Kompaktné SUV bude silným hráčom na trhu, keďže veľkosťou prekoná aj Citroen e-C3 a Renault 5.