BLOG: Má nafta po kariére?

Nafta skončila a onedlho tu budú iba elektromobily. To je zbožné želanie mnohých politikov, ktorí sa pri rozhodovaní riadia predovšetkým emóciami a možno ešte aj pokynmi svojich sponzorov, lebo pastiersky rozum v ich rozhodnutiach nefiguruje takmer nikdy.
Vydané  Text: 

Stačila jedna kauza Dieselgate a všetci šalejú. Verejnosť pre podvod, ekológovia pre emisie, politici sa ponáhľajú vyzbierať si sympatie verejnosti rôznymi vyhláseniami. Hľadá sa nielen vinník, ale aj rýchle riešenie. Riešenie je naoko iba jedno – sú to elektromobily! Hurá, svet našiel pilulku na svoje problémy a ak všetci prezbrojíme svoj automobilový priemysel na elektropohon, naše problémy sa pominú! Tento ošiaľ dokonalo ilustruje moderný svet. Bolí vás chrbát? V reklame vám ukážu šťastnú babičku, ktorá si natrela chrbát a ihneď je schopná hrať so svojím vnukom pingpong. Mamičku bolí hlava? Šup tabletka do úst a nádherná grafika ukáže, ako môže bez problémov lyžovať, nakupovať, prípadne stráviť za stolom pracovného počítača ešte zopár hodín navyše. Skúste sa opýtať lekára na príčiny bolesti chrbta. Odpovie vám celý zoznam príčin, naordinuje cvičenie pod dohľadom fyzioterapeuta a postaví vás zo stoličky a nakáže vám pohyb a aj zmenu životosprávy. Jednoducho nerieši problém tabletkou, lebo vie, že problém má viacero rovín a skutočná príčina bolesti chrbta nemusí byť zrejmá na prvý pohľad. Presne tak je to aj s globálnym otepľovaním. Príčin je veľmi veľa, automobily produkujú v celosvetovom meradle iba zlomok emisií.
Vráťme sa k automobilovému priemyslu a k emisiám, ktoré momentálne tak silno rezonujú svetom. Spomeniem iba jeden fakt. Doprava ako taká spotrebuje ročne 20 percent z celkového množstva vyťaženej ropy, automobilový priemysel si vypýta 7 percent. Takže ani odstavenie všetkých automobilov sveta problém emisií a globálneho otepľovania nevyrieši. A prestavenie automobilového priemyslu na elektromobily problém emisií iba odsunie niekam inam. Azda najväčšiu podporu majú elektromobily v severských krajinách Európy a v štáte Kalifornia. Kým Nórsko hlási problémy s infraštruktúrou dobíjania a ani vysoký počet nabíjacích staníc, vyše 1 300, nestačí na uspokojenie každého záujemcu o nabitie auta a už dnes odporúčajú záujemcom kúpu elektromobilu iba v prípade, že majú možnosť dobíjať elektromobil u seba doma. Poviete si, malá daň za ekológiu, veď nabíjačku vám už ponúkne ktorýkoľvek výrobca elektromobilov. Na druhej strane, ak chcete rýchlonabíjačku na elektromobil doma na Slovensku, musíte sa pripraviť na montáž silnejších ističov, ktoré vás v konečnom dôsledku budú stáť mesačne desiatky eur len na poplatkoch elektrárňam. Mimochodom, je to následok ističového zákona, ktorý odsúhlasili politici. Teda tí istí ľudia, čo si momentálne želajú rýchlejší nástup elektromobility. Otázkou ostáva, či pre ekológiu, alebo ekonomiku energetických firiem.
P. S.: Na Kaliforniu som nezabudol. Otvoril som Wikipédiu a narátal vyše 39 elektrární spaľujúcich zemný plyn, ktoré sa starajú o dodávku absolútnej väčšiny elektrického prúdu v štáte. Takže výsledný efekt jazdy elektromobilom je z hľadiska celkových emisií prakticky nulový.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.