BLOG: Má nafta po kariére?

Nafta skončila a onedlho tu budú iba elektromobily. To je zbožné želanie mnohých politikov, ktorí sa pri rozhodovaní riadia predovšetkým emóciami a možno ešte aj pokynmi svojich sponzorov, lebo pastiersky rozum v ich rozhodnutiach nefiguruje takmer nikdy.
Vydané  Text: 

Stačila jedna kauza Dieselgate a všetci šalejú. Verejnosť pre podvod, ekológovia pre emisie, politici sa ponáhľajú vyzbierať si sympatie verejnosti rôznymi vyhláseniami. Hľadá sa nielen vinník, ale aj rýchle riešenie. Riešenie je naoko iba jedno – sú to elektromobily! Hurá, svet našiel pilulku na svoje problémy a ak všetci prezbrojíme svoj automobilový priemysel na elektropohon, naše problémy sa pominú! Tento ošiaľ dokonalo ilustruje moderný svet. Bolí vás chrbát? V reklame vám ukážu šťastnú babičku, ktorá si natrela chrbát a ihneď je schopná hrať so svojím vnukom pingpong. Mamičku bolí hlava? Šup tabletka do úst a nádherná grafika ukáže, ako môže bez problémov lyžovať, nakupovať, prípadne stráviť za stolom pracovného počítača ešte zopár hodín navyše. Skúste sa opýtať lekára na príčiny bolesti chrbta. Odpovie vám celý zoznam príčin, naordinuje cvičenie pod dohľadom fyzioterapeuta a postaví vás zo stoličky a nakáže vám pohyb a aj zmenu životosprávy. Jednoducho nerieši problém tabletkou, lebo vie, že problém má viacero rovín a skutočná príčina bolesti chrbta nemusí byť zrejmá na prvý pohľad. Presne tak je to aj s globálnym otepľovaním. Príčin je veľmi veľa, automobily produkujú v celosvetovom meradle iba zlomok emisií.
Vráťme sa k automobilovému priemyslu a k emisiám, ktoré momentálne tak silno rezonujú svetom. Spomeniem iba jeden fakt. Doprava ako taká spotrebuje ročne 20 percent z celkového množstva vyťaženej ropy, automobilový priemysel si vypýta 7 percent. Takže ani odstavenie všetkých automobilov sveta problém emisií a globálneho otepľovania nevyrieši. A prestavenie automobilového priemyslu na elektromobily problém emisií iba odsunie niekam inam. Azda najväčšiu podporu majú elektromobily v severských krajinách Európy a v štáte Kalifornia. Kým Nórsko hlási problémy s infraštruktúrou dobíjania a ani vysoký počet nabíjacích staníc, vyše 1 300, nestačí na uspokojenie každého záujemcu o nabitie auta a už dnes odporúčajú záujemcom kúpu elektromobilu iba v prípade, že majú možnosť dobíjať elektromobil u seba doma. Poviete si, malá daň za ekológiu, veď nabíjačku vám už ponúkne ktorýkoľvek výrobca elektromobilov. Na druhej strane, ak chcete rýchlonabíjačku na elektromobil doma na Slovensku, musíte sa pripraviť na montáž silnejších ističov, ktoré vás v konečnom dôsledku budú stáť mesačne desiatky eur len na poplatkoch elektrárňam. Mimochodom, je to následok ističového zákona, ktorý odsúhlasili politici. Teda tí istí ľudia, čo si momentálne želajú rýchlejší nástup elektromobility. Otázkou ostáva, či pre ekológiu, alebo ekonomiku energetických firiem.
P. S.: Na Kaliforniu som nezabudol. Otvoril som Wikipédiu a narátal vyše 39 elektrární spaľujúcich zemný plyn, ktoré sa starajú o dodávku absolútnej väčšiny elektrického prúdu v štáte. Takže výsledný efekt jazdy elektromobilom je z hľadiska celkových emisií prakticky nulový.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS

Komfort vďaka odhlučneniu auta: Pozrite sa, ako vyzerá proces dodatočného odhlučnenia Škody Kodiaq

  • Nepríjemné zvuky počas jazdy? Takto si odhlučníte auto aj po rokoch!

     Dodatočné odhlučnenie auta výrazne zníži hluk, zvýši komfort pri cestovaní a chráni interiér aj pred tepelnými stratami. Koľko to stojí a ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?
  • ROZHOVOR

    Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.