Rusko chce do 10 rokov prejsť na autá domácej výroby. Je to čistá utopia?
Ruské Ministerstvo priemyslu a obchodu očakáva, že do 10 rokov na ruskom trhu zostane maximálne 20 % nových dovážaných automobilov. Podobné ciele boli stanovené v koncepcii rozvoja ruského automobilového priemyslu do roku 2020, v rámci ktorej zahraničné spoločnosti vykonávali montáž automobilov v Rusku, pričom štát používal preferenčné zaobchádzanie, no v roku 2022 náhle ukončili svoju činnosť. Domyslite si prečo…
Do roku 2035 by mali 80 % ruského automobilového trhu zásobovať domáce automobilky. Túto prognózu uviedol Albert Karimov, námestník ministra priemyslu a obchodu Ruska, v rozhovore pre kazaňský časopis Business Online .
„Podľa plánu budeme do roku 2035 zásobovať približne 80 percent trhu domácimi produktmi na základe celkového objemu predaja. Je to úplne dosiahnuteľný cieľ,“ povedal Karimov. Zdôraznil, že tento cieľ je načrtnutý v súčasnej stratégii rozvoja automobilového priemyslu, ktorú schválila ruská vláda .
„Ak budeme mať viacero hráčov s ročným objemom výroby 300 000 až 500 000 vozidiel, umožní to takýmto spoločnostiam, vývojom nových technológií v partnerstve s kolegami zo spriatelených krajín, udržať si potrebnú úroveň konkurencie a vytvoriť si vlastné technologické značky,“ vyjadril nádej námestník ministra priemyslu a obchodu.
Gazeta.Ru poslala tlačovej službe Ministerstva priemyslu a obchodu otázky týkajúce sa toho, či sa automobily vyrobené v Bielorusku , s ktorým je Rusko zväzovým štátom, a v Kazachstane , ktorý je súčasťou colného priestoru Eurázijskej hospodárskej únie , budú považovať za domáce výrobky . Uviedli, že v automobilovom priemysle je jedným z kľúčových kritérií pre klasifikáciu výrobku ako domáceho jeho výroba v Ruskej federácii na základe špeciálnej investičnej zmluvy (SPIC).
„Práca v rámci SPIC okrem preferenčných podmienok znamená aj jasné záväzky výrobcu prehĺbiť lokalizáciu. Ruské ministerstvo priemyslu a obchodu zase monitoruje plnenie týchto záväzkov v rámci uzavretých investičných zmlúv v súlade s platným regulačným rámcom a požiadavky na lokalizáciu sa neustále sprísňujú,“ uviedla tlačová služba ministerstva priemyslu a obchodu.
Rusko – Od bežnej montáže až do roku 2022
Rusko sa už najmenej dve desaťročia snaží povzbudiť automobilky k zakladaniu výrobných závodov v krajine. Preto bol v apríli 2005 podpísaný vládny dekrét, ktorým sa zavádza systém priemyselnej montáže vozidiel v Rusku.
Automobilovým spoločnostiam boli udelené preferenčné colné sadzby (0 – 5 %) na dovoz automobilových komponentov na sedem rokov pri zavádzaní výroby od základov a na šesť rokov pre existujúce výrobné zariadenia výmenou za povinnosť vytvoriť výrobné zariadenia na zváranie, lakovanie a montáž najmenej 25 000 vozidiel ročne.
V tom istom roku, 2005, podpísali dohody v rámci nového režimu spoločnosti IzhAvto, ktorá založila montážnu halu Kia, a Severstal-Avto (dnes Sollers) na výrobu vozidiel SsangYong. V roku 2006 začali veľké svetové automobilky predkladať žiadosti o účasť na priemyselnej montáži – nemecký Volkswagen, japonské Toyota a Nissan a francúzske PSA Peugeot-Citroen a Renault.
Závod Ford vo Vsevoložsku, ktorý montoval Ford Focus od roku 2002, tiež prešiel na režim priemyselnej montáže.
Pokračovanie na ďalšej strane
Zdroje: gazeta.ru
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.


















