Rusko chce do 10 rokov prejsť na autá domácej výroby. Je to čistá utopia?

Rusko podporilo viac ako 50 projektov výroby automobilových komponentov v celkovej hodnote 11 miliárd rubľov a ďalšie 2 miliardy rubľov boli pridelené výrobcom komponentov
archív

V roku 2011 Rusko zaviedlo nový režim priemyselnej montáže, ktorý výrazne sprísnil podmienky účasti. Aby sa zachovali výhody a preferencie, zahraničné spoločnosti boli požiadané , aby do štyroch rokov od dátumu nadobudnutia účinnosti dodatkovej dohody rozšírili výrobu na 300 000 – 350 000 vozidiel ročne, vybudovali výskumné a vývojové centrá, inštalovali ruské motory do 30 % svojich vozidiel a zvýšili lokalizáciu komponentov na 55 – 60 %.

V marci 2011 šesť významných svetových výrobcov automobilov podpísalo s  Ministerstvom hospodárskeho rozvoja dohodu o zámere organizovať výrobu automobilov v Rusku v rámci nového režimu priemyselnej montáže; ich počet sa neskôr zvýšil. Vtedajšia stratégia rozvoja automobilového priemyslu do roku 2020 predpokladala rovnaký cieľový ukazovateľ, aký je teraz stanovený na rok 2035: 80 % trhu s novými autami by malo byť vyrobených v domácom prostredí.

Potom sa podmienky pre zahraničných výrobcov automobilov pôsobiť v Rusku opäť zmenili: aby vláda naďalej dostávala preferenčné zaobchádzanie, navrhla, aby výrobcovia automobilov uzatvárali špeciálne investičné zmluvy (SPIC), ktorých podmienky boli individualizované pre každého výrobcu automobilov a neboli zverejnené.

Globálni giganti automobilového priemyslu trvali na predĺžení režimu priemyselnej montáže a bránili sa prechodu na SPIC s varovaním, že by to viedlo k vyšším cenám automobilov, no nakoniec nové pravidlá akceptovali. Mechanizmus SPIC bol v Rusku zavedený v roku 2015 a do roku 2019 ho podpísalo 14 hlavných hráčov pôsobiacich na ruskom trhu.

V rámci SPIC  otvorila nemecká spoločnosť Volkswagen  závod na výrobu motorov v Kaluge , Ford závod v Tatarstane a na jeseň 2021 zriadila podobný závod aj kórejská spoločnosť Hyundai . Po februári 2022, keď sa zastavili dodávky zahraničných komponentov, však boli závody postavené svetovými automobilkami zatvorené, čo znemožnilo pokračovať vo výrobe.

Rusko chce do 10 rokov prejsť na autá domácej výroby

Za akých podmienok teraz pracujú cudzie firmy?

S cieľom optimalizovať uvedenie nových modelov automobilov pre Rusko  na miestach, ktoré predtým opustili zahraniční partneri z  „nepriateľských krajín“, ruské ministerstvo priemyslu a obchodu v spolupráci s priemyselnou komunitou vyvinulo nové parametre investičného režimu na rok 2025. Rezort objasnil, že tradiční výrobcovia aj noví investori pravidelne uvádzajú na trh nové modely, pričom sa zameriavajú na trhový a spotrebiteľský dopyt a postupne zapĺňajú voľné miesta.

Poznamenali, že od roku 2022 Rusko podporilo viac ako 50 projektov výroby automobilových komponentov v celkovej hodnote 11 miliárd rubľov a ďalšie 2 miliardy rubľov boli pridelené výrobcom komponentov prostredníctvom programu dotácií na reverzné inžinierstvo. Prostredníctvom Fondu priemyselného rozvoja Rusko podporilo viac ako 90 projektov v celkovej hodnote viac ako 111 miliárd rubľov. Celková výška vládnej podpory pre toto odvetvie presiahla 140 miliárd rubľov.

Toto je posledná strana článku
Strana 2 / 2

Čítajte ďalej

Zdroje:  gazeta.ru





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.