Rusko chce do 10 rokov prejsť na autá domácej výroby. Je to čistá utopia?
V roku 2011 Rusko zaviedlo nový režim priemyselnej montáže, ktorý výrazne sprísnil podmienky účasti. Aby sa zachovali výhody a preferencie, zahraničné spoločnosti boli požiadané , aby do štyroch rokov od dátumu nadobudnutia účinnosti dodatkovej dohody rozšírili výrobu na 300 000 – 350 000 vozidiel ročne, vybudovali výskumné a vývojové centrá, inštalovali ruské motory do 30 % svojich vozidiel a zvýšili lokalizáciu komponentov na 55 – 60 %.
V marci 2011 šesť významných svetových výrobcov automobilov podpísalo s Ministerstvom hospodárskeho rozvoja dohodu o zámere organizovať výrobu automobilov v Rusku v rámci nového režimu priemyselnej montáže; ich počet sa neskôr zvýšil. Vtedajšia stratégia rozvoja automobilového priemyslu do roku 2020 predpokladala rovnaký cieľový ukazovateľ, aký je teraz stanovený na rok 2035: 80 % trhu s novými autami by malo byť vyrobených v domácom prostredí.
Potom sa podmienky pre zahraničných výrobcov automobilov pôsobiť v Rusku opäť zmenili: aby vláda naďalej dostávala preferenčné zaobchádzanie, navrhla, aby výrobcovia automobilov uzatvárali špeciálne investičné zmluvy (SPIC), ktorých podmienky boli individualizované pre každého výrobcu automobilov a neboli zverejnené.
Globálni giganti automobilového priemyslu trvali na predĺžení režimu priemyselnej montáže a bránili sa prechodu na SPIC s varovaním, že by to viedlo k vyšším cenám automobilov, no nakoniec nové pravidlá akceptovali. Mechanizmus SPIC bol v Rusku zavedený v roku 2015 a do roku 2019 ho podpísalo 14 hlavných hráčov pôsobiacich na ruskom trhu.
V rámci SPIC otvorila nemecká spoločnosť Volkswagen závod na výrobu motorov v Kaluge , Ford závod v Tatarstane a na jeseň 2021 zriadila podobný závod aj kórejská spoločnosť Hyundai . Po februári 2022, keď sa zastavili dodávky zahraničných komponentov, však boli závody postavené svetovými automobilkami zatvorené, čo znemožnilo pokračovať vo výrobe.
Za akých podmienok teraz pracujú cudzie firmy?
S cieľom optimalizovať uvedenie nových modelov automobilov pre Rusko na miestach, ktoré predtým opustili zahraniční partneri z „nepriateľských krajín“, ruské ministerstvo priemyslu a obchodu v spolupráci s priemyselnou komunitou vyvinulo nové parametre investičného režimu na rok 2025. Rezort objasnil, že tradiční výrobcovia aj noví investori pravidelne uvádzajú na trh nové modely, pričom sa zameriavajú na trhový a spotrebiteľský dopyt a postupne zapĺňajú voľné miesta.
Poznamenali, že od roku 2022 Rusko podporilo viac ako 50 projektov výroby automobilových komponentov v celkovej hodnote 11 miliárd rubľov a ďalšie 2 miliardy rubľov boli pridelené výrobcom komponentov prostredníctvom programu dotácií na reverzné inžinierstvo. Prostredníctvom Fondu priemyselného rozvoja Rusko podporilo viac ako 90 projektov v celkovej hodnote viac ako 111 miliárd rubľov. Celková výška vládnej podpory pre toto odvetvie presiahla 140 miliárd rubľov.
Čítajte ďalej
Zdroje: gazeta.ru
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.


















