Čo vás čaká, ak kúpite auto s nájazdom nad 200-tisíc km? Treba si pripraviť peniaze navyše?
Auto s nájazdom nad 200 000 km môže byť dobrý obchod, ale vyžaduje rozvahu. Tu sú poruchy, ktoré vás po prekročení tejto hranice pravdepodobne čakajú.
Vydané Text: Marek Lehmann
Kúpa ojazdeného auta s viac ako 200 000 kilometrami na tachometri nie je automaticky zlý nápad. Ak bolo vozidlo dobre udržiavané, môže ďalšie desaťtisíce kilometrov poslúžiť bez väčších problémov. Napriek tomu by ste mali počítať s tým, že mnohé komponenty sa v tomto veku a pri tomto nájazde jednoducho blížia ku koncu svojej životnosti. Na čo sa teda pripraviť?
Turbodúchadlo
Piskot pri zrýchľovaní, strata výkonu a modrastý dym z výfuku – to všetko naznačuje opotrebenie turbodúchadla. Ignorovanie týchto príznakov môže viesť k vážnemu poškodeniu motora. Regenerácia turba nie je lacná, no nový diel stojí ešte viac. Problémy zvyšuje mestská prevádzka, krátke jazdy a nedostatočné chladenie po dynamickejšej jazde.
Spojka a dvojhmotový zotrvačník
Spojka môže fungovať ešte tisíce kilometrov alebo vypovie službu zo dňa na deň. Prvými príznakmi sú spálený zápach, prešmykovanie a neprimerane vysoké otáčky pri zaradení rýchlostného stupňa. Cena sady spojky nie je extrémne vysoká, no ak je potrebné meniť aj dvojhmotový zotrvačník, náklady rapídne stúpajú.
Odpruženie
Po 200 000 km si odpruženie často žiada väčší servis. Nejde len o pohodlie, ale aj o stabilitu vozidla. Klepotajúce čapy, vymlátené silentbloky či nefunkčné tlmiče vám rýchlo pripomenú, že jazdný komfort nie je samozrejmosťou. Cena závisí od typu vozidla – pri SUV a prémiových modeloch treba počítať s väčšími sumami.
Rozvody
Rozvodový remeň sa má meniť v intervale 60-120 tisíc km alebo raz za pár rokov. Ak neviete, kedy bol naposledy menený, výmena je viac než odporúčaná. Reťaz síce teoreticky vydrží dlhšie, no ani ona nie je nesmrteľná. Prvými varovaniami sú zvláštne zvuky, problémové štarty alebo nepravidelný chod motora.
Elektronika
Po 200 000 km sa začne s veľkou pravdepodobnosťou hlásiť aj elektronika. Zlyhávajú lambda sondy, snímače ABS… Náročné je hlavne hľadanie chyby – a bohužiaľ, bez diagnostiky sa dnes ďaleko nedostanete. Problémy sa prejavujú stratou výkonu, trhaním či nárastom spotreby.
DPF filter a EGR ventil
Vozidlá s dieselovým motorom a vysokým nájazdom často trápia upchaté DPF filtre alebo zanesené EGR ventily. Najviac trpia pri krátkych jazdách v mestskej prevádzke. Profesionálne čistenie pomôže len na čas a výmena je drahá. Odstránenie DPF-ka je však ilegálne a môže spôsobiť problémy pri STK.
Ak viete, do čoho idete, auto s nájazdom nad 200 000 km vás nemusí zruinovať. Dôležitá je servisná história, reálny stav vozidla a vaša ochota investovať do nevyhnutnej údržby. Nech je cena akákoľvek priaznivá, rátajte s rezervou na opravy. Niektoré sú nevyhnutné, iné len čakajú na svoju „príležitosť“.
5-ročné auto, ktoré nesklame? Toto sú najspoľahlivejšie autá z pohľadu kontrol STK