Túto funkciu nepoužívajte viac ako 20 minút. Štúdia odhalila skrytú hrozbu v kabíne každého auta
Recirkulácia vzduchu v aute môže byť pri nesprávnom použití nebezpečná. Prečo by nemala byť zapnutá viac než 20 minút?
Vydané Text: Marek Lehmann
Väčšina moderných automobilov ponúka komfortné funkcie, ktoré nám uľahčujú každodenné jazdenie. Jednou z nich je aj tlačidlo na recirkuláciu vzduchu, ktoré nájdete na paneli klimatizácie. Pomáha rýchlejšie ochladiť kabínu v horúcich letných dňoch a zabraňuje prenikaniu výfukových plynov či nepríjemných pachov z okolia. No hoci pôsobí ako neškodná a užitočná funkcia, ak ju necháte zapnutú príliš dlho, môže sa zmeniť na nebezpečnú pascu – najmä ak je vo vozidle viac osôb.
Recirkulácia nie je určená na dlhodobé používanie
Recirkulačný režim funguje tak, že uzavrie prívod čerstvého vzduchu z vonkajšieho prostredia a namiesto toho cirkuluje vzduch už prítomný v kabíne. To je praktické napríklad pri jazde v hustej premávke alebo v tuneli. No ak takto jazdíte príliš dlho, auto sa zmení na uzavretý priestor s klesajúcou hladinou kyslíka a rastúcou koncentráciou oxidu uhličitého (CO₂), ktorý vydychujú všetci cestujúci.
Podľa vedeckej štúdie publikovanej v časopise Environmental Science and Pollution Research by recirkulácia vzduchu nemala byť aktívna viac než 20 minút, obzvlášť ak v aute sedí viacero osôb. Inak môže dôjsť k hromadeniu CO₂, čo vedie k únave, ospalosti, spomaleniu reakcií a zníženej schopnosti sústrediť sa – faktory, ktoré sú za volantom mimoriadne nebezpečné.
Nejde len o teóriu, ale aj o reálne prípady
Na riziká spojené s dlhotrvajúcou recirkuláciou vzduchu upozorňuje aj známa britská lekárka Christabel Akinola, ktorá v príspevku na Instagrame opísala šokujúci incident. 5-členná rodina si pripravovala auto na výlet a v čase balenia batožiny jedno z detí nevedomky aktivovalo režim recirkulácie. Po niekoľkých desiatkach kilometrov začali všetci okrem vodiča podliehať silnej únave a zaspávať. Krátko nato aj šofér stratil vedomie – auto zišlo z cesty a skončilo v priekope. Našťastie sa nikomu nič vážne nestalo, no išlo o vážnu pripomienku toho, že nesprávne používanie funkcie recirkulácie môže viesť k tragédii.
Ako spoznať problém a čo robiť
Hoci mnohé novšie vozidlá už disponujú automatickou reguláciou kvality vzduchu, vodič by sa na ňu nemal úplne spoliehať. Ak sa v aute bez zjavného dôvodu cítite unavení, máte ťažšiu hlavu alebo sa vám zahmlievajú okná, skontrolujte, či nie je aktivovaná recirkulácia vzduchu. Stačí pohľad na príslušné tlačidlo – zvyčajne je označené symbolom auta s obiehajúcou šípkou. Funkciu recirkulácie používajte rozumne: krátkodobo pri potrebe rýchleho ochladenia kabíny alebo v znečistenom prostredí, no vždy len na obmedzený čas. Po 10–15 minútach sa odporúča opäť prepnúť systém späť na prívod čerstvého vzduchu zvonka.
Automobilky čoraz častejšie varujú pred nesprávnym používaním technológií, ktoré boli pôvodne navrhnuté ako komfortné vylepšenia. Recirkulácia vzduchu je jednou z nich. Nie je dôvod sa jej báť – treba ju len používať so zdravým rozumom. V uzavretom priestore auta sa totiž podmienky zhoršujú rýchlejšie, než by ste čakali. A keď ide o bezpečnosť celej posádky, aj jedno nenápadné tlačidlo môže rozhodovať o tom, či dôjdete do cieľa v poriadku.
Chcete spoľahlivú jazdenku s automatom? Týchto 5 prevodoviek je stávkou na istotu