Novinka

Najlacnejší elektromobil BYD prichádza na trh. Bude to elektro bestseller?

Čínsky gigant BYD, najväčší výrobca elektromobilov, predstavil Európe svoj v poradí 8. model, ktorý prináša na tunajšie trhy.

Vydané  Text: 

Čínsky gigant BYD, najväčší výrobca elektromobilov, predstavil Európe svoj v poradí 8. model, ktorý prináša na tunajšie trhy. Ide o model BYD Doplfin Surf. V podstate je to už dávnejšie avizovaný elektromobil Seagull. Európsky model sa však od toho „domáceho“ líši rozmermi, výkonom, dojazdom, mierne upraveným dizajnom a aj cenou.

Dlhú dobu automobilka BYD sľubovala, že prinesie na európske trhy najmenší a najlacnejší elektromobil. Svoj sľub aj splnila. Informoval o tom portál Electrive na základe oficiálnej tlačovej správy. Prvou krajinou v Európe, kde sa tento model začína predávať, je Nemecko, pre ktoré sú známe aj ceny. Nový model bude nateraz schádzať z výrobných liniek v Číne. Neskôr, pravdepodobne ku koncu tohto roka, sa bude vyrábať aj v továrni BYD v susednom Maďarsku.

Technické špecifikácie

Prvý rozdiel do čínskeho modelu je zmena mena. Pôvodná „čajka“ sa pretransformovala na „delfína“. Druhým podstatnejším rozdielom sú rozmery. Európsky model oproti domácemu narástol na 3 990 x 1 720 x 1 590 mm (dĺžka x šírka x výška). Domáci model meria 3 780 x 1 715 x 1 540 mm. Aj napriek nárastu rozmerov sa rázvor nezmenil a ostáva na hodnote 2 500 mm. Batožinový priestor sa zväčšil na 308 litrov, po sklopení zadného radu sedadiel sa objem zväčší na 1 037 litrov.

Hoci rozmery nového modelu ho zaraďujú do jadra segmentu malých automobilov s dĺžkou 4 m, BYD je však presvedčený, že Dolphin Surf je „ideálny pre úzke uličky v meste s ich malými úzkymi parkovacími miestami“ práve vďaka užšej (a mierne vyššej) karosérii. Vzhľadom na rozmery chce „delfín“ konkurovať Dacii Spring, Renaultu 5 či Hyudaiu Inster. Tretí rozdiel súvisí s nárastom dĺžky. 21 cm navyše je výsledkom prepracovaného predného a zadného nárazníka, ktoré prispôsobili svoj dizajn európskym preferenciám a bezpečnostným normám.

Tri úrovne výbavy

Malý elektromobil prichádza na európske trhy v troch úrovniach výbavy s dvoma rôznymi výkonmi a dvoma kapacitami batérii. Všetky verzie majú pohon predných kolies a maximálnu rýchlosť 150 km/h. 

Active

  • Výkon:                                          65 kW (88 koní)
  • Krútiaci moment:                      175 Nm
  • Zrýchlenie 0 na 100 km/h:      11,1 s 
  • WLTP dojazd:                            220 km
  • Kapacita batérie:                       30 kWh
  • Rýchlosť nabíjania:                   65 kW
  • Čas nabíjania 10 – 80 %:         30 min

Boost

  • Výkon:                                          65 kW (88 koní)
  • Krútiaci moment:                      175 Nm
  • Zrýchlenie 0 na 100 km/h:      12,1 s 
  • WLTP dojazd:                             322 km
  • Kapacita batérie:                        43,2 kWh
  • Rýchlosť nabíjania:                    85 kW
  • Čas nabíjania 10 – 80 %:          30 min

Comfort

  • Výkon:                                          115 kW (156 koní)
  • Krútiaci moment:                      220 Nm
  • Zrýchlenie 0 na 100 km/h:      9,1 s
  • WLTP dojazd:                             310 km
  • Kapacita batérie:                        43,2 kWh
  • Rýchlosť nabíjania:                    85 kW
  • Čas nabíjania 10 – 80 %:          30 min

Interiér a výbava

Aj keď ide o automobil vyrábaný v Číne, európska legislatíva jednoducho nepustí. To znamená, že musí byť vybavený základnými bezpečnostnými systémami, ktoré v čínskej verzii poväčšine chýbajú. Viac ako dve tretiny karosérie sú vyrobené z vysokopevnostnej ocele. Štandardne v ňom nájdete asistenčne systémy ako adaptívny tempomat, systém varovania pred opustením jazdného pruhu, systém automatického núdzového brzdenia a inteligentné ovládanie diaľkových svetiel. Zaujímavosťou je ovládanie Hi BYD a otváranie smartfónom/smarthodinkami prostredníctvom aplikácie alebo cez NFC.

Súčasťou štandardnej výbavy je tiež parkovacia kamera, senzory, 6 airbagov či systém kontroly tlaku v pneumatikách. V závislosti od stupňa výbavy budú v interiéri pribúdať ďalšie prvky ako elektricky nastaviteľné sedadlá, dažďový senzor, LED svetlomety, 360-stupňová kamera alebo bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Všetky verzie majú tri body ISOFIX pre detské sedačky, vďaka ktorým je Dolphin Surf obzvlášť vhodný pre rodinu.

Všetky verzie výbav ponúkajú palubné AC nabíjanie s výkonom 11 kW. Z delfína si viete „spraviť“ elektrickú zásuvku vďaka podpore V2L. Zaujímavosťou je určite interiér s otočným 10,1″ dotykovým displejom s podporou Apple CarPlay a Android Auto. To znamená, že podľa potreby sa dá displej otočiť na „výšku“. Volič automatickej prevodovky je umiestnení netradične – vedľa klasických tlačidiel klimatizácie.

Cena

Na záver to najlepšie a zároveň 4. rozdiel oproti čínskej verzii. Na domácom trhu začína BYD Seagul v prepočte na sume 9 000 €. Na európskych trhoch je cena niekoľko násobne vyššia. Dolphin Surf je už možné objednať v Nemecku, pričom samotný BYD očakáva prvé dodávky od júna 2025. Pri uvedení na jednotlivé trhy sa bude BYD Dolphin Surf ponúkať za „uvádzacie“ ceny. 

Podľa tlačovej správy sa do 30. júna 2025 bude verzia Active predávať za 19 990 €. Po tomto dátume bude cena začínať na 22 990 eur.  Výbava Boost je dostupná od 22 490 €, neskôr od 26 990 eur. Najvyššia výbava Comfort má cenovku 24 990 €. Od júla sa bude predávať za 30 990 eur.