Prečo americké kamióny vyzerajú inak než tie naše? Oni sú vraj o 20 rokov pozadu

Prečo majú americké kamióny kapoty ako z westernu a tie európske nie? Zákony, komfort aj realita šoférov zohrávajú hlavnú rolu.

Vydané  Text: 

Americké kamióny sú ikonou samy o sebe. Na pohľad pôsobia ako z iného sveta. S chrómovanými nárazníkmi, výfukmi vystrčenými rovno do neba a kapotou, na ktorej by ste mohli servírovať nedeľný obed. Keď sa náhodou objavia na európskych cestách, okamžite priťahujú pozornosť – mobily vyťahujú aj tí, ktorí sa bežne za volantom neotočia ani za Ferrari. Ale za touto excentrickou vizážou sa skrýva oveľa viac než len dizajn.

Prečo majú americké kamióny kapoty ako z westernu a tie európske nie? Zákony, komfort aj realita šoférov zohrávajú hlavnú rolu.

Prečo sú teda americké a európske kamióny také rozdielne?

Odpoveď je možno menej romantická, než by ste čakali. Nejde totiž o pohodlie, tradíciu či estetiku – aspoň nie primárne. Hlavný dôvod je legislatívny. Všetko sa to začalo pred desiatkami

rokov, keď Spojené štáty upravili pravidlá, ktoré umožnili výrobcom vytvárať ťahače s predĺženou prednou časťou (kapotou). Kým v Európe sa maximálna dĺžka nákladného auta stále počíta ako celok (kombinácia ťahača a návesu), v USA sa od istého bodu zohľadňuje len dĺžka návesu. To otvorilo dvere tomu, aby si americké kamióny natiahli predok bez obmedzení.

Prečo majú americké kamióny kapoty ako z westernu a tie európske nie? Zákony, komfort aj realita šoférov zohrávajú hlavnú rolu.

Do roku 1976 sa v USA ešte dalo hovoriť o kabínach nad motorom – tzv. „cab-over“ modeloch, ktoré pripomínali dnešné európske ťahače. Lenže zmena zákonov v roku 1982 priniesla zásadný obrat. Zavedením tzv. zákona STAA (Surface Transportation Assistance Act) sa odstránili limity na celkovú dĺžku súpravy a stanovila sa len minimálna dĺžka návesu. Výsledok? Výrobcovia mohli dizajnovať kabíny bez toho, aby sa obmedzovali, a tak začala éra dlhých kapôt, pohodlných spální a výfukov, ktoré sú viditeľné aj z dronu.

Z praktického hľadiska to znamenalo, že americkí vodiči už nemuseli spať v malých kójach nad motorom, ku ktorým sa dostávali doslova plazením. Oproti tomu, čo dnes ponúkajú európske modely ako Scania či Volvo, to však pôsobí ako predpotopné riešenie. V modernej európskej Scanii sa vodič postaví, prejde sa, má viacero odkladacích priestorov a sedadlá s masážou. Komfort v amerických truckoch síce narástol, ale v mnohých ohľadoch zaostáva.

V komforte nemajú navrch

A hoci v USA sa dizajn „nosatej“ kabíny stal ikonickým, do veľkej miery ide aj o vec marketingu a zvyku. Dlhokánska kapota dodáva autu istý charakter, a tak sa medzi vodičmi stala symbolom prestíže. Európa išla inou cestou – kabína nad motorom, kratší rázvor, maximálna využiteľnosť každého centimetra dĺžky. Naše cesty sú iné, naše predpisy prísnejšie a každý meter sa ráta.

Prečo majú americké kamióny kapoty ako z westernu a tie európske nie? Zákony, komfort aj realita šoférov zohrávajú hlavnú rolu.Prečo majú americké kamióny kapoty ako z westernu a tie európske nie? Zákony, komfort aj realita šoférov zohrávajú hlavnú rolu.

Zaujímavé však je, že dnes už tieto rozdiely strácajú zmysel. Moderné európske nákladiaky majú porovnateľný, ak nie vyšší komfort ako tie americké. Vzduchové odpruženie, akustická izolácia, asistenti jazdy či infotainment ako v osobných autách – to všetko robí z európskych ťahačov mobilné kancelárie aj spálne. Navyše, pri lepšom rozložení hmotnosti a menšom polomere otáčania sú na úzkych európskych cestách praktickejšie.

Na opačnej strane Atlantiku si to uvedomili aj samotní šoféri. Keď americký YouTuber Bruce Wilson dostal možnosť testovať Scaniu, reakcie boli prekvapivo jednohlasné – nadšenie. V diskusiách sa objavili komentáre typu: „americké kamióny zaostávajú o dvadsať rokov“, alebo dokonca „Scania je Lexus medzi truckmi“. A to nie je málo, ak to povedia chlapi, ktorí trávia na ceste viac času než doma.

Na konci dňa teda nejde len o predpisy, ale aj o to, kam sa vývoj posunul. A hoci romantika dlhých kapôt má stále svoje čaro, z pohľadu efektivity, komfortu a bezpečnosti si európsky prístup razí cestu aj za veľkú mláku. Nie je preto vylúčené, že raz sa aj po amerických diaľniciach budú preháňať ťahače bez kapoty – len s veľkou kabínou, poriadnou posteľou a šálkou kávy na dosah ruky.