TEST Mercedes-AMG E53 Edition One: Predsudky preč, ako jazdí nový hybrid od AMG?

Mercedes-AMG E53 vo verzii kombi kombinuje drsný dizajn a športový výkon s praktickým hybridným pohonom. Nový štýl, zvuk V8 a realita každodenného jazdenia prekvapia.

Vydané  Text: 

Priznám sa, vždy som patril do tímu bielomodrých, keďže bavorská konkurencia mi vedela ponúknuť nefalšovanú radosť z jazdy. No s novým dizajnovým jazykom sa absolútne neviem stotožniť a niekedy mi príde, že ani samo BMW vlastne nevie, aký dizajnový jazyk chce prezentovať. To sa ale nedá povedať o Mercedese novej triedy E vo verzii AMG.

Mercedes-AMG E53 vo verzii kombi kombinuje drsný dizajn a športový výkon s praktickým hybridným pohonom. Nový štýl, zvuk V8 a realita každodenného jazdenia prekvapia.

Musím povedať, že keď som auto zbadal prvýkrát na parkovisku, povedal som si, že predo mnou stojí pravý nemecký “muscle car”. V dnešnej dobe sme svedkami generických dizajnov a nepekných oblých tvarov, ktoré sú síce aerodynamicky efektívne, ale absolútne bezpohlavné, tak toto auto je oproti tomu ako jazdiaci testosterón. Široký postoj a dizajnovo absolútne dokonalé viaclúčové disky, ukrývajúce mohutné brzdové strmene, dodávajú autu nádych motoršportu, zatiaľ čo karoséria kombi naopak pripomína rodinné DNA tohto alfasamca. Obzvlášť sa mi páči nová podsvietená široká predná maska, ktorá zabezpečuje dostatočný priestor na chladenie pohonnej jednotky pod kapotou.

Inzercia

Mercedes-AMG E53 vo verzii kombi kombinuje drsný dizajn a športový výkon s praktickým hybridným pohonom. Nový štýl, zvuk V8 a realita každodenného jazdenia prekvapia.

Aj Satan sa musí raz polepšíť

Pre skalných fanúšikov mám však zlé správy. Nielen, že vám zobrali motor V8, ale ešte vám k nápisu turbo pridali aj nie veľmi ľubostivé slovo hybrid. Ak nám doteraz komunita hluchonemých mohla závidieť studený štart osemvalcového motora z továrne AMG, ktorý znel tak, akoby sme prebudili samotné peklo, tak pri novom modeli sme všetci na jednej lodi. Lebo po stlačení tlačidla START sa udeje čo? Nič. Teda nič, čo by sme počuli. Až mám pocit, ako keby si toto pohonné ústrojenstvo z továrne Affalterbach muselo odpykať nepodmienečný trest mlčania za svojich predchodcov.

Mercedes-AMG E53 vo verzii kombi kombinuje drsný dizajn a športový výkon s praktickým hybridným pohonom. Nový štýl, zvuk V8 a realita každodenného jazdenia prekvapia.

Čiže aj keď zo zadného nárazníka trčí štvorica kanónov, na zvuk bublotania motoru V8 môžete rovno zabudnúť. Či? Prepnem do režimu ŠPORT + a zrazu sa zozadu ozve zvuk, nápadne pripomínajúci motor s ôsmimi valcami. Prišliapnem trochu plyn a tóny, ktoré nasávajú moje ušné bubienky znejú tak lahodne a prirodzene, že som naozaj uveril, že to, čo počujem, je motor V8. Ale počkať, verzia E53 AMG má mať pod kapotou radový šesťvalec s objemom “iba” 3 litre a dvojité prepĺňanie. Niečo tu nesedí. Keďže som vlastníkom jedného radového šesťvalca s nie najtichším výfukom, tak viem, že takto radový šesťvalec ani omylom neznie. Nedalo mi to až tak veľmi, že som si musel ľahnúť pod auto, aby som zistil, že za zadným nárazníkom sa nachádza malý generátor zvuku. Tento šikovný trik od chlapcov z AMG vo mne vyvolal na jednej strane sklamanie, na strane druhej však dominoval obdiv, že som práve počul najhodnovernejší “fake” zvuk vo svojom živote.

Mercedes-AMG E53 vo verzii kombi kombinuje drsný dizajn a športový výkon s praktickým hybridným pohonom. Nový štýl, zvuk V8 a realita každodenného jazdenia prekvapia.

Realita je však taká, že v momente, ako sa auto od vás vzdiali na viac ako 15 metrov, počujete už len zvuk turba, fučiaceho do štvorice výfukov. A teda dvojica turbodúchadiel sa pod kapotou rozhodne nefláka, keďže trojlitrový motor generuje slušných 330 kW (449 koní) a 560 Nm. Myslím si, že ani s týmto výkonom by sa “éčko” na ceste nestratilo, no aby bolo auto viac “schnell”, na pomoc je k dispozícii aj výkonný elektromotor. Verzia AMG s označením Hybrid mala premiéru v modeli AMG GT 63 S E PERFORMANCE, kde sa však jednalo skôr o vysokovýkonný športový hybrid. Elektromotor bol umiestnený priamo na zadnej náprave a s miniatúrnym akumulátorom sa ani nedalo poriadne hovoriť o jazde na čistú elektrinu. Avšak, nové E53 AMG ide nato tradičnejšie, kde je elektromotor priamo umiestnený v 9-stupňovej automatickej prevodovke AMG SPEEDSHIFT a s poriadnym 25,4 kWh akumulátorom sľubuje aj poriadny dojazd cez 100 km v čisto elektrickom režime.

Mercedes-AMG E53 vo verzii kombi kombinuje drsný dizajn a športový výkon s praktickým hybridným pohonom. Nový štýl, zvuk V8 a realita každodenného jazdenia prekvapia.

Každodenný život s hybridom

Áno musím uznať, že pri prvoplánovom pohľade na vyššie uvedené je to ako keby pred vami stál Andrew Tate, no čerstvo po vasektómii. No popravde, nový hybrid je azda tá najlepšia vec na tomto aute. Povedzme si to otvorene, Éčko od AMG nikdy nebolo tá najostrejšia ceruzka v peračníku, na to má Mercedes v zálohe predsa modely AMG GT. No malo ísť o veľmi dobré, priestranné a výkonné auto na každodenné jazdenie a preto tu dáva hybridný systém absolútny zmysel. S autom som nemal problém prejsť v čisto elektrickom režime 90 kilometrov a vďaka podpore DC rýchlonabíjania (nab. výkon 60 kW) nabiť aj počas krátkeho nakupovania na 100%. Ako bonus sa presúvam po meste v tichosti, bez toho aby som zbytočne míňal tekuté zlato v nádrži. Súčasne nemusím mať výčitky svedomia z toho, že ničím spaľovací motor na krátke trasy, keďže dokedy neopustíte mesto, nie je žiadny dôvod nato, aby sa prebudil k životu.

Čo mi však v meste nevyhovovalo, je naladenie podvozku. Ak ste si mysleli, že keď máte na aute vzduchový podvozok tak to automaticky znamená, že je auto komfortné, nie je to pravda. Musím povedať, že pruženie je vcelku nekompromisné a najmä zadná náprava je pocitovo pripevnená úplne na pevno, bez žiadnych silentblokov, ktoré by tlmili nárazy priečnych nerovností. Je mi jasné, že sa inžinieri snažili, aby auto bolo nekompromisné pri jazdne na limite. No myslím si, že práve pri premiére hybridného pohonu mohli z nového AMG spraviť ultimátne auto na bežné vozenie, ku ktorému istá hladina komfortu bezpochyby patrí. A keďže som sa presvedčil, že rýchlosť a chladnokrvnosť, akou vie toto auto prechádzať cez zákruty, je na takej úrovni, že keby inžinieri ubrali 10% ba aj 20% z týchto jazdných vlastností, tak by si to bežní zákazníci ani len nevšimli. Čo by si však všimli je práve to, že im netrieska niekto kladivom zospodu kufra na priečnych nerovnostiach.

Rovnako nekompromisné sú aj sedadlá z balíku AMG Performance, ktoré však musím uznať, vyzerajú božsky! Obzvlášť v tejto limitovanej edícii Edition 1, kde je celý interiér “oblečený” do čiernej nappa kože so žltým prešívaním. Žlté sú aj samotné pásy a celkovo za farebnú kombináciu interiéru nemožno udeliť nič viac len veľkú pochvalu. Sedadlá samozrejme ponúkajú vyhrievanie a pamäťové nastavenia, no hlavne dokonalé bočné vedenie. Pri sadnutí do sedadiel mám pocit, ako keby boli odliate podľa môjho tela. To znamená, že aj pri šialených rýchlostiach v zákrutách držia moje telo absolútne dokonale a tak sa viem plne sústrediť na samotnú jazdu. Čo mi však vyhovuje už menej, je moment, keď treba zo sedadiel vystúpiť. Keďže sa jedná o poctivé AMG, znamená to, že máme síce krásne karbónové, no riadne široké prahy, cez ktoré je celkom náročné vystúpiť. Ak k tomu prirátate masívny volant v ceste a nekompromisné sedadlá s masívnym bočným vedením, tak po pár zastávkach sa priznám, že som mal príplatkových sedadiel dosť. Tento stav však netrval dlho…

Trošku prikúrime pod kotlom

Keď už opustím hranice mesta, prepínam z čisto elektrického režimu do režimu Comfort a prebúdzam pod kapotou radovú “šestku”. Hybridné pohonné ústrojenstvo spolu disponuje výkonom 430, no nie konských síl, ale kilowattov. To je presne 585 koní a 750 Nm, ktoré čakajú na poriadne stlačenie plynového pedálu. Zatiaľ čo hybridný systém sa stará o instantnú odozvu na plyn a motor ponúka vcelku plochú krivku točivého momentu, čím máte pocit, že ťahá “do nekonečna”, je to práve prevodovka, ktorá ma oberá o športový zážitok. Prepínam do režimu SPORT +. Tým, že má k dispozícií až 9 stupňov, je sprevodovanie krátke, čo znamená, že motor je neustále v otáčkach, ale samotné preradenia nie sú hodné označenia AMG. Pri bežnom presúvaní si na “ležérnosť” tejto prevodovky bez problémov zvyknem. No pri momentoch, keď chcem od auta všetko, čo v ňom je, je rýchlosť preradenia pri radení pádlami, ale aj v automatickom režime, veľmi pomalá. Niekedy mám pocit, ako keby inžinieri zabudli prevodovku nakalibrovať na to, že ide do modelu AMG a nie do modelu s výbavou AMG-Line.

Každopádne, sila je to posledné, čo tomuto modelu chýba, je to skôr charakter motoru, ktorý nemá úplne oslnivý zvuk a tým, že krivka výkonu negraduje, vlastne ani nemáte nejakú motiváciu ho točiť až do červených otáčok. Aj keď vám hybridný systém v západnej Európe ušetrí ročne niekoľko stoviek až tisícok eur na daniach a poplatkoch, neušetrí na váhe samotného auta. Zákruty predo mnou a tak môžem konečne vyskúšať, ako Mercedes dokázal zamaskovať takmer 2,5 tony pohotovostnej hmotnosti. A musím povedať, že v tiahlych zákrutách má toto auto fenomenálny grip, že je až nepríjemné hľadať jeho hranicu.

No keď sa už dostanem na hranicu priľnavosti, zistím, že toto AMG s pohonom všetkých štyroch kolies, charakterom správania viac inklinuje k autám s pohonom zadných kolies. To všetko výrazne ovplyvňuje nastavenie AMG Dynamics, ktoré upravuje nastavenie šasi a pohonu všetkých kolies. Zatiaľ čo v základnom režime je auto viac neutrálnejšie, v ostrejších režimoch inklinuje viac k pretáčavosti. Aby ste však s pridaním plynu auto nemuseli nutne hnať do zákruty, veľmi cítiť, ako odozve riadenia pomáha natáčanie zadných kolies, ktoré aj s váhou na úrovni veľkých SUV robí neskutočné divy. Musím uznať, že prejazdové rýchlosti a možnosti tohto auta v zákrutách sú alarmujúco dobré a je vidieť, že niekto sa pri ladení jazdných vlastností poriadne vyhral.

Nie všetko sa dá zakryť

Inžinieri dokonale zakryli váhu auta v zákrutách, no vyzlečené donaha sú práve brzdy. V momente, ako sa snažím túto masu zastaviť, okamžite cítim, že mohutné brzdové strmene s gigantickými kotúčmi majú čo robiť. Zatiaľ čo pri prudkom brzdení mi naladenie bŕzd neprekážalo, pri jemnom pribrzďovaní mi mapovanie brzdového pedálu absolútne nevyhovovalo. Je to pocit, ako keby ste mali zavzdušnený brzdový systém, kde prvotné stlačenie brzdového pedálu nevyvolá žiadnu brzdnú silu. Potom nastane trošku moment prekvapenia, tak stlačím brzdový pedál silnejšie, kde zrazu auto zabrzdí o dosť prudšie, akoby som chcel. Dlho mi trvalo kým som si na odozvu brzdového pedálu zvykol a preto toto auto rozhodne nepatrí medzi tie, kde si sadnete a po pár minútach máte pocit, že to auto poznáte ako svoje topánky.

Záver

Nové Mercedes-AMG E53 kombi je ukážkovým príkladom toho, ako sa značka snaží prepojiť minulosť s budúcnosťou, surovú silu s udržateľnosťou, športového ducha s každodennou využiteľnosťou. Neviem, či sa podarilo inžinierom správne nastaviť hranicu kompromisu medzi týmito faktormi, ale neznamená to, že E53 AMG nedokáže zaujať. Áno, staromilci môžu ohrnúť nos nad stratou burácajúceho osemvalca a autentického zvuku výfuku, no pravda je taká, že E53 Hybrid posúva hranice toho, čo má byť moderné AMG. Nie je to auto, ktoré si zamilujete na prvý dotyk – chce čas, aby ste pochopili jeho zložitý charakter. A hoci už možno neprebudí pri rannom štarte celé sídlisko, stále vie ukázať, že mu v žilách koluje krv z Affalterbachu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Kombi
Motor Prepl. benzínový R6, 2999 cm3
Výkon 330 kW (449 k) pri 6 000 ot./min
Krútiaci moment 560 Nm pri 4 400 – 5 200 ot./min
Elektromotor     synchrónny s perm. magnetmi
Výkon 120 kW (163 k)
Krútiaci moment 480 Nm
Systémový výkon    

430 kW (585 k) pri 5 800 – 6 100/min

750 Nm pri 2 200 – 5 000 ot./min

Pohon a podvozok: 9- stupňová automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 265/35 R21 a 295/30 R21.
Batožinový priestor 460 / 1 675 dm³

Rozmery: 4 965 × 2 065 × 1 483 mm, rázvor 2 971 mm,

pohotovostná/celková hmotnosť 2 360/2 975 kg, objem nádrže 60 l.,

kapacita akumulátora 21,22 kWh

Najvyššia rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 4,1 s
Spotreba (WLTP) 0,9 – 1,1 l/100 km
Emisie CO₂ 21 – 24 g/km
Cena/testované auto 114 120 €/ 169 708€
Konkurenti: Škoda Kodiaq, Peugeot 5008
HODNOTENIE 4*
Pohon 9
Podvozok 9
Komfort 7
Interiér 8
Cena/výbava 7
Súčet bodov 40
PLUS: Dojazd na elektrinu, stabilita vo vysokých rýchlostiach, natáčanie zadných kolies
MÍNUS: tvrdosť podvozku v meste, pomalé radenie prevodovky

 





Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂