Autopriemysel

Citroën našiel recept na nové lacné autá. Ako vyrobiť auto za menej ako ako 15-tisíc a ako elektromobil pod 20-tisíc eur?

Vo verzii s elektrickým pohonom ide o najlacnejší elektromobil vyrábaný priamo v Európe a verzia so spaľovacím motorom má stáť menej ako 15-tisíc.

Na prvom mieste výrobca ušetril jednoduchou ponukou pre zákazníkov a tiež na batérii LFP.
Vydané  Text: 

Ako bojovať s čínskymi značkami?

Citroën sa pustil do nemilosrdného programu znižovania nákladov, aby novú generáciu svojho modelu C3 uviedol na trhy za menej ako 25 000 eur za plne elektrickú verziu a menej ako 15 000 eur za deriváty so spaľovacím motorom, povedal generálny riaditeľ značky Thierry Koskas.

Vystáva otázka, kde musel výrobca šetriť, aby dosiahol takéto dnes skoro nemožné ceny. Citroën podľa dostupných údajov dokázal znížiť výrobné náklady asi o 15 až 20 percent v porovnaní so súčasnou C3, ktorá je na trhu od roku 2016, povedal Koskas pre Automotive News Europe.

Napriek tomu, že výrobca pôvodne avizoval C3 vo viacerých farbách, zákazník bude mať napokon na výber iba jednu.

Inzercia

Inzercia

Významný podiel na optimalizácii nákladov zohráva lacná lítium-železofosfátová batéria LFP. „Keď sa pozrieme na to, ako znížiť výrobné náklady na elektromobil, prvá vec, na ktorú sa pozrieme, je batéria,“ povedal Koskas. Klasická dnes používaná batéria by stála asi o 20 percent viac. Pri aute, v ktorom batéria predstavuje aj 40 percent celkových nákladov, má úspora práve na batérii veľký vplyv na koncovú cenu.

e-C3 prvým elektromobilom do 25 000 eur vyrábaná v Európe. Do showroomov dorazí tento rok v septembri a má byť jedným z tých európskych modelov, ktoré budú lídrami v obchodnej vojne s lacnými čínskymi elektromobilmi. Automobilky očakávajú ich prílev, hoci situácia sa ešte môže medzičasom zmeniť. Predpokladá sa, že orgány Európskej komisie pre hospodársku súťaž zverejnia výsledky vyšetrovania čínskej vládnej podpory pre elektromobily predávané v Európe. Ak sa potvrdí, že Čína skutočne nekalo manipuluje európskym trhom, môžu prísť na raz sankcie v podobe vyšších ciel. A tie by čínske elektromobily pripravili o hlavnú výhodou, ktorou má byť ich nízka cena.

Citroen e-C3 (2024)

Citroen e-C3 (2024)

Inzercia

Inzercia

Nebudete si môcť vybrať farbu, ale bude tu head-up displej

Okrem batérie sa pri výrobe modelovej rodiny C3 šetrí aj na samotnej podvozkovej platforme. Model je postavený na platforme Smart Car od Stellantis.

Citroën tiež výrazne zjednodušil dostupnosť verzií modelu C3. Bude v predaji len s dvoma úrovňami výbavy a bez možnosti výberu farby exteriéru, povedal Koskas. „Výroba je veľmi jednoduchá,“ potvrdil.

Štandardná výbava bola nastavená tak, aby ponúkala „všetko, čo zákazník potrebuje, ale nič prehnané“, čo by možno nevyužil, povedal šéf značky. Jednou z nezvyčajných ponúk je head-up displej, ktorý sa nepremieta na čelné sklo, ale na malý panel. C3 totiž nemá klasický prístrojový panel.

Komu bude vlastne konkurovať?

Nový Citroën C3 bude súťažiť s niekoľkými lacnejšími malými autami, najmä Daciou Sandero. Tá je dnes lídrom v segmente a celkovo najpredávanejším autom v Európe do apríla.

Ďalšími súpermi sú nové MG3Suzuki Swift. Neskôr v tomto roku Renault uvedie na trh model Renault 5, malé elektrické vozidlo vyrobené vo Francúzsku, ktoré bude tiež začínať na cene nižšej menej ako 25 000 eur.

Na Slovensku zatiaľ ceny pre novú generáciu C3 nemáme. Vo Francúzsku základná verzia s 1,2-litrovým preplňovaným benzínovým motorom s výkonom 100 k  začína na 14 990 eurách; 48-voltový mild hybridný variant, ktorý bude k dispozícii začiatkom roka 2025, sa bude predávať „pod 20 000 eur“ a plne elektrická verzia s dojazdom 320 km začína na 23 300 eurách. Francúzski zákazníci budú mať na kúpu e-C3 nárok na vládny bonus 4 000 eur , čím sa cena dostala na 19 300 €, ten však na Slovensku uplatniteľný nebude.

Budúci rok príde do predaja aj elektrická verzia s dojazdom 200 km za necelých 19 900 €.

O nový Renault 5 je enormný záujem. Už teraz je čakačka pol roka. Kombinácia krásneho dizajnu a nízkej ceny funguje

Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou