ECOMOTO.SK

Pravda klame. Automobilkám nezakázali hovoriť o nulových emisiách elektromobilov pod hrozbou vysokých pokút

Elektromobily počas jazdy neprodukujú emisie škodlivých plynov, to je fakt. Austrália nebojuje proti nim, ale pomáha firmám prezentovať svoj eko-pozitívny prístup v správnej podobe.

Vydané  Text: 

Denník Pravda dnes v príspevku s názvom „Prvý kontinent zakázal automobilkám propagovať elektromobily ako autá s nulovými emisiami“ (odkaz) informoval, že austrálska komisia pre ochranu spotrebiteľov odporučila automobilkám, aby elektromobilom neprisudzovali nulové emisie s avízom na možný zásah najvyššie kontrolného úradu pre spotrebiteľov.

Názov tohto príspevku je zavádzajúci a klamlivý, pretože explicitne uvádza nepravdivú informáciu, že kontinent samotný zakázal automobilkám propagovať elektromobily ako autá s nulovými emisiami. Zámer je odhaliť elektromobilitu v negatívnom svetle a Austráliu ako niekoho rozumného, kto dal konečne stopku marketingu automobiliek. Paradoxné pritom je, že v tomto príspevku sa zobrazujú dve bannerové reklamy automobilky Mercedes-Benz propagujúce elektromobil EQE SUV (prvý slovenský test Mercedesu EQE SUV).

Autori v príspevku neuviedli zdroj informácie, ktorým je webstránka austrálskej komisie ACCC a jej príspevok s názvom „ACCC publishes draft guidance to improve businesses‘ environmental claims“. V doslovnom preklade to znamená „ACCC zverejňuje návrh usmernenia na zlepšenie environmentálnych tvrdení podnikov“. Príspevok a návrh ACCC vyšli 14. júla 2023.

Samotný návrh komisie ACCC je pritom zverejnený na vládnej webstránke accc.gov.au a má celkovo 38 strán, pričom dôležitý sumár sa nachádza na posledných dvoch stranách. Tento návrh usmernenia vysvetľuje povinnosti vyplývajúce z austrálskeho zákona o ochrane spotrebiteľa, ktoré musia podniky dodržiavať pri podávaní nárokov na ochranu životného prostredia a udržateľnosti. Ide však stále iba o návrh, ktorý je v súlade s legálnou ochranou spotrebiteľa v Austrálii.

Tento návrh má za cieľ „pomôcť podnikom poskytnúť spotrebiteľom jasné, presné a dôveryhodné informácie o environmentálnom výkone ich podnikania“, uvádza ACCC.

Inzercia


Kľúčovou informáciou je, že návrh a ani zverejnený príspevok od ACCC nie sú sústredené na elektromobily a ani neobsahujú samostatné časti zaoberajúce sa elektromobilmi či hybridmi ako hlavným predmetom problému s takzvaným greenwashingom.

Pojem vozidlo, respektíve elektrické vozidlo, návrh uvádza iba ako príklad a v odlišnom kontexte, než bol v slovenskom denníku prezentovaný. Návrh doslova uvádza:

Podnik začal navrhovať a vyrábať elektrické vozidlá a tvrdí, že „vytvára elektrické vozidlá s nulovými emisiami“. Toto tvrdenie zohľadňuje iba emisie vyrobené počas jazdy vozidla. Nezohľadňuje emisie generované napríklad počas výrobného procesu alebo pri nabíjaní vozidla. Aj keď je pravda, že vozidlo počas jazdy neprodukuje žiadne emisie, toto tvrdenie riskuje vytvára dojem, že vozidlo počas celého životného cyklu neprodukuje žiadne emisie a zavádzanie spotrebiteľov v rozpore s ACL. Podnik by namiesto toho mohol kvalifikovať tvrdenie, že jeho vozidlá produkujú „nulové výfukové emisie počas jazdy“.

Návrh od ACCC sa totiž zaoberá podnikmi a osobami, ktoré prezentujú svoje služby, produkty alebo stratégie ako ekologické, pričom zneužívajú pojmy ako uhlíková neutrálnosť, nulová uhlíková stopa a podobné.

Ako ďalšie príklady uvádza firmy vyrábajúce cement, výrobcov produktov používajúcich zelené obaly vodiace dojem, že sú ekologické, či tlačiarne tvrdiace, že používajú recyklovaný papier, hoci je v skutočnosti recyklovaný iba z 20 percent. Dokonca zmieňuje aj používanie tvrdení, že sa „obaly rozložia skôr ako listy vo vašej záhrade“, ak na tieto tvrdenia nie sú nezávislé štúdie.

Automobilky si uvedomujú dôležitosť korektného informovania zákazníka, a tak spravidla svoje elektrické a plug-in hybridné vozidlá jazdiace na elektrinu označujú ako „vozidlá s nulovými lokálnymi emisiami“, čo môže byť technicky správne.  Navyše, niektoré automobilky, napríklad BMW, už dnes vyrábajú elektromobily s celkovou neutrálnou uhlíkovou bilanciou.

Elektromobily sú terčom hoaxov a nesprávnych interpretácií

Na internete sa často objavujú správy, ktorých zámerom je zneistiť a zavádzať spotrebiteľa a ukázať mu elektrické pohony osobných automobilov v nepriaznivom svetle. V prípade elektromobility sa šíri množstvo hoaxov, dezinterpretácií, misinterpretácií a často sme svedkami vytrhávania z kontextu.

Niekedy dokonca čítame o tom, že elektrické autá sú pre životné prostredie ešte väčším problémom, než staré naftové automobily bez filtra pevných častíc. Často sa tiež zmieňuje nepripravenosť priemyslu čeliť technologickým výzvam pri recyklácií akumulátorov a otázky spojené s ťažbou kľúčových surovín.

Ide pritom o zavádzanie (pretože recyklácia batérií je možná a funguje), princíp prenášania zodpovednosti (detská práca a nebezpečné podmienky nie sú vinou automobiliek ani EÚ) a o takzvaný whataboutizmus (whataboutism alebo whataboutery), ktorý spravidla poznáme z politických diskusií ako jeden z nástrojov obrany pred argumentačným útokom pripraveného oponenta.

Na tomto mieste je potrebné uvedomiť si, že zatiaľ čo elektromobily počas svojej prevádzky skutočne neprodukujú emisie plynov, ako sú oxidy dusíka a uhlíka, možno im v absolútnom meradle pripísať spotrebu elektrickej energie, ktorá pri svojej tvorbe emisie produkuje. Elektromobil má byť čistý len vtedy, keď je elektrina získavaná z obnoviteľných zdrojov, no vtedy sa začína do úvahy brať aj ich emisná stopa.

Ak by sme chceli byť fér, museli by sme v takom prípade zohľadňovať aj emisie vytvorené pri výrobe a distribúcii fosílnych palív – každý rozumie, že takto by sme mohli pokračovať donekonečna.

Je správne, keď má zákazník dostatok pravdivých informácií, vrátane tých negatívnych, aby sa vedel rozhodnúť správne. Médiá by však mali zvažovať svoj vplyv na spoločnosť a spotrebiteľské správanie a nevyužívať misinterpretáciu ako súčasť svojej redakčnej práce.

 

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Aktualizované

Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.  
  • SERVIS

    Komfort vďaka odhlučneniu auta: Pozrite sa, ako vyzerá proces dodatočného odhlučnenia Škody Kodiaq

  • Nepríjemné zvuky počas jazdy? Takto si odhlučníte auto aj po rokoch!

     Dodatočné odhlučnenie auta výrazne zníži hluk, zvýši komfort pri cestovaní a chráni interiér aj pred tepelnými stratami. Koľko to stojí a ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?