Čínske autá

Prišla ďalšia automobilka. Čínske HiPhi má nádherné autá aj pre šiestich a kuriózne otváranie dverí so strechou, poznáme aj predajné ceny

Značka HiPhi zverejnila oficiálne ceny svojich automobilov. Nie sú nízke, pretože zodpovedajú technologickej vyspelosti modelov a mienia osloviť náročnejšiu klientelu.

Model X vyniká tým, že pri nastupovaní vám otvorí aj časť strechy.
Značka má čínsky kapitál, ale centrály má aj v Mníchove a Osle a vývoj prebieha v Japonsku.
Vydané Text: 

Do Európy prišla nová automobilka s názvom HiPhi. Vyniká pútavým vizuálom svojej korporátnej identity a imidžom luxusnej značky, čomu zodpovedajú aj vysoké ceny jej modelov. Tie boli prvýkrát odhalené pre Nemecko a Nórsko a mienia ich vyvážiť špičkovou technologickou vyspelosťou.

Je pravda, že na prvý pohľad modely pôsobia mimoriadne, a to po stránke dizajnu, tak aj nezvyčajných technologických riešení. Na modeli X sa dvere otvárajú protismerne a spolu s nimi aj časť strechy, zatiaľ čo v interiéri modelu Y je modulárny stredový displej. Klasický prístrojový panel automobily nepoužívajú vôbec, všetky jeho funkcie preberá head-up displej.

HiPhi X

Inzercia

 

HiPhi Z

HiPhi Bot – stredová obrazovka na pohyblivej konzole.

Inzercia


Advertisement

Prílev čínskych automobiliek do Európy

Automobilový priemysel prechádza významným obdobím, ktorý je náročný ako pre automobilky samotné, tak aj pre jej zákazníkov. Európa systematicky reguluje priemysel v záujme znižovania jeho nepriaznivého vplyvu na životné prostredie, čo sa v prípade automobilovej dopravy týka emisií oxidu uhličitého produkovaných počas prevádzky.

Postupné sprísňovanie emisných noriem a mnohých ďalších požiadaviek na automobilovú výrobu spôsobili, že automobilky pôsobiace v Európe preorientovali svoje strategické plány na rozvoj elektromobility, ktorá je lokálne bezemisná a zodpovedá strednodobým a dlhodobým cieľom Európskej únie.

Paradoxne sa však týmto otvárajú dvere pre prílev automobiliek, ktoré sme donedávna považovali za veľmi exotické – najmä tie čínske. Čínske automobilky totiž doteraz mali problém dosahovať emisné regulácie európskych vozidiel, lenže elektromobily spaľovacie pohony nemajú. Homologizácia modelov je tak jednoduchšia a Čína si už dnes cielene buduje základy pre budúcu expanziu.

Európske automobilky čelia prekážkam, ktoré čínske automobilky nemajú – sú spojené predovšetkým s vysokými cenami energií a vysokými mzdami zamestnancov a vôbec vysokými nárokmi na bezpečnosť práce. Aby sa čínske značky vyhli dovozným nákladom, je veľmi pravdepodobné, že v dohľadnej dobe začnú stavať svoje výrobné továrne aj v Európe, kedy by sa mohli konkurenčne vyrovnať európskym značkám, avšak je otázne, či vôbec dovtedy európske značky prežijú.

Značka áut HiPhi

Automobilka HiPhi bola založená v roku 2019 ako produkt spoločnosti Human Horizons, ktorá sa považuje za „new mobility research company“, teda niečo ako výskumnú spoločnosť novej mobility. Samotná spoločnosť Human Horizons pritom vznikla iba v roku 2017.

Portfólio značky HiPhi zahŕňa tri modely: X, Z a Y. Model Y je pritom novinkou, ktorá bude odhalená tento mesiac počas účasti značky na podujatí Goodwood Festival of Speed.

Inzercia

Zdá sa, že dizajny vozidiel sa vydarili, pretože už dnes sú nositeľmi vskutku hodnotných ocenení: model X získal ocenenia od IDA Design Awards Gold, Red Dot Award a MUSE Creative Design Platinum, model Z zasa MUSE Creative Design Platinum a China`s Top Ten Vehicle Chassis Designs.

Inzercia

HiPhi X je veľké SUV, ktoré je v Nemecku a Nórsku v predaji od 109-tisíc eur.

Model X je vybavený dvomi elektrickými motormi, akceleráciu z nuly na 100 km/h zvládne už za 3,9 sekundy. Napriek celkovému výkonu 590 koní a krútiacemu momentu do 410 Nm dokáže jazdiť dosť úsporne, aby plne nabitá batéria zabezpečila dojazd 460 km – to je už výsledok metodiky WLTP. Zaujímavosťou modelu je jeho konfigurovateľnosť ako 4- alebo 6-miestne vozidlo a otváranie dverí spoločne s časťou strechy. Malo by tak možné nastupovať a vystupovať bez toho, aby ste museli hlavou uhýbať stropu.

 

HiPhi Z je päťmiestny crossover, ktorý automobilka označuje ako GT. Model Z je menší ako X, začína na cene 105-tisíc eur.

Dosahuje dojazd 555 km, maximálny výkon 655 koní a silu 410 Nm, akceleruje za 3,8 sekundy. Zaujme výrazným moderným vzhľadom, ale aj minimalistickým interiérom, v ktorom sa nachádza modulárny stredový displej HiPhi Bot. Ide o akési viacprvkové robotické rameno, ktoré v ôsmich smeroch pohybuje displejom podľa aktuálnej potreby, pričom možné je nielen otočenie z horizontálnej do vertikálnej orientácie, ale aj naklonenie k vodičovi alebo k spolujazdcovi. Dobrý nápad, no nevieme odhadovať, ako funguje v praxi.

Verzie vozidiel s kapacitou batérie 120 kWh majú umožňovať dosahovať dojazd až 705 km. Batérie využívajú technológiu CTP, cell to pack, s avizovanou vysokou energetickou výdatnosťou. Silnou stránkou má byť tiež adaptívny podvozok so vzduchovým pružením CDC a tiež technológia HiPhi Dynamic Chassis Control, ktorá sa má starať o znamenitý jazdný zážitok.

HiPhi modely X, Y a Z

Najnovším modelom je HiPhi Y, ktorý mieni byť mainstreamovým. Zatiaľ však výrobca nezverejnil ceny. Očakávame, že bude ako jeho súrodenci nadštandardne výkonný, ale aj pomerne drahý.

Ak chcete vidieť automobily značky HiPhi naživo, môžete tak spraviť už dnes – značka otvorila expozíciu priamo na letisku v Mníchove a počas 13. až 16. júla sa zúčastní podujatia Goodwood The Hillclimb – automobilka takto odprezentuje svoj model Z.

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LEGISLATÍVA

Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.