DACIA A E-PALIVÁ

Prekvapila asi všetkých. Dacia verejne otestuje syntetické palivá na najťažších pretekoch sveta. Mieni sa vyhýbať elektromobilite čo najdlhšie

Presne toto je poslaním Dacie, hovorí šéf značky Dacia Denis Le Vot o nízkouhlíkovej mobilite a podpore tímu na Dakare.

Ak je záujmom zákazníkov nízka nadobúdacia cena, elektrický pohon nie je tou správnou cestou.
CEO koncernu Renault otvorene hovorí, že Dacia pôjde do elektromobility najneskôr, ako to len bude možné.
Vydané Text: 

Sú elektromobily skutočne eko?

Ak sa dnes zákazník rozhoduje pre kúpu nového automobilu, má možnosť výberu z nevšedne širokého portfólia rôznych pohonov. Stále sú v predaji automobily s naftovým, benzínovým, CNG a LPG pohonom, elektrický pohon sa pritom stáva čoraz silnejším a niektoré automobilky už ponúkajú svoje vozidlá iba s nejakou formou elektrifikácie pohonu, napríklad Mercedes-Benz.

Nemusí ísť pritom nutne o elektromobil alebo plug-in hybrid, za elektrifikáciu sa považuje aj pridanie malého elektromotora poháňaného skromnou batériou (hybrid), ale aj využitie štartér-generátora, kedy sa z konvenčného benzínového alebo naftového motora stáva mild-hybrid.

Otázkou pritom ostáva, či sú elektromobily a autá s elektrifikovanými pohonmi skutočne eko. Eko v tomto kontexte rozumejme ako ekologické a ekonomické.

Zatiaľ čo o ekológii sa môžu viesť nekonečné debaty, pri ktorých jedna aj druhá strana môže vždy pred svojou argumentačnou porážkou vytiahnuť nový zásadný fakt, ekonomický pohľad na tieto vozidlá možno vyhodnotiť celkom objektívne. Pravdou je, že ak cenový rozdiel medzi elektromobilom a jeho alternatívou s konvenčným pohonom presahuje aspoň teoretickú úsporu na prevádzkových nákladoch, v takom prípade ekonomický zmysel elektrické vozidlá strácajú.

Lenže aj v tomto prípade záleží na viacerých faktoroch, ako intenzita používania, miesto zvyčajného nabíjania, a podobne. Silným argumentom v prospech elektrických vozidiel tiež môže byť alternatívny spôsob ich financovania, kedy vlastne nemusia byť vôbec v osobnom vlastníctve.

Nie sú to len vízie, ale čoraz realistickejšie predpovede blízkej budúcnosti, o ktorej písal kolega v samostatnom príspevku – odporúčame vám prečítať si ho: Vo Francúzsku spustia experiment „sociálneho lízingu“ na podporu dostupnej elektrickej mobility.

Dacia sa do elektromobility nehrnie a má to svoj zmysel

V každom prípade sa odporcovia, zástancovia a aj neutrálne postavení zhodnú na tom, že elektromobily vyžadujú vyššie vstupné investície, než automobily s benzínovým a naftovým pohonom. To je dôvod, prečo budgetové automobilky, ako Dacia, nemajú v úmysle okamžite prechádzať transformáciou na elektro-značku.

Namiesto toho budú predávať relatívne lacné automobily s konvenčnými pohonmi a elektromobilite sa budú vyhýbať až do poslednej možnej chvíle. Možno je to zmysluplný krok, keďže otvorene sa v krajinách Európskej únie vedie boj za to, aby boli syntetické palivá považované za výnimku a bolo ich možné používať po roku 2035, čím by sa aj umožnil predaj ďalších automobilov so spaľovacími pohonmi.

Čo sú to e-palivá a ako je možné, že dnešné autá s nimi budú bez emisií CO2? Je to hra s číslami

E-palivá, ako je e-kerozín, e-metán alebo e-metanol, sa vyrábajú syntetizáciou zachytených emisií CO2 a vodíka vyrobeného pomocou obnoviteľnej elektriny alebo elektriny bez emisií CO2. Aj takéto palivo však pri spaľovaní v motore uvoľňuje CO2 do atmosféry.

Myšlienka je teda taká, že tieto emisie sa rovnajú množstvu CO2 odobratému z atmosféry na výrobu paliva, vďaka čomu je celkovo uhlíkovo neutrálne.

Je to teda hra s číslami a štatistikou, hoci koncepčne racionálna a zmysluplná.

 

Pretekárska Dacia na e-palivo?

Aby značka Dacia verejne demonštrovala svoj záujem o syntentické palivá, investovala práve do svojskej propagácie týchto palív:

Dacia bude sponzorovať továrenský tím, ktorý bude v roku 2025 pretekať na púštnej rely Dakar ako spôsob, ako predviesť uhlíkovo neutrálnu mobilitu s použitím syntetických palív, uviedol generálny riaditeľ značky Denis Le Vot. „Dakar sa stáva laboratóriom pre nízkouhlíkovú mobilitu,“ povedal Le Vot, „a presne toto je poslaním Dacie.“

Le Vot nepovedal, na akom aute bude Dacia pretekať, ale povedal, že technickým partnerom bude Prodrive, teda spoločnosť, ktorá už na Dakare spolupracovala so značkami ako Volkswagen, Peugeot, Citroen, Toyotu a ďalšími. Ďalšie podrobnosti budú podľa neho odhalené začiatkom budúceho roka.

Ďalej riaditeľ Dacie povedal, že tím bude mať testovacie preteky v roku 2024 s oficiálnou registráciou v roku 2025.

Syntetické palivá vyvinie a dodá spoločnosť Aramco, ktorá bude partnerom Renault Group a Geely v plánovanom projekte vývoja a výroby spaľovacích motorov s názvom Horse.

Generálny riaditeľ Renault Group Luca de Meo povedal, že syntetické e-palivá, ktoré sa dajú vyrábať pomocou obnoviteľnej energie, by boli dobrou voľbou pre Daciu, rozpočtovú značku, o ktorej povedal, že bude plne elektrická „čo najneskôr“, aby udržala nízke ceny.

Le Vot povedal, že preteky Dakar je tiež v súlade s nedávnym zameraním Dacie na outdoorový imidž, ktorého reprezentantom je koncepčná bugina Dacia Manifesto – na prekvapenie je však elektrická.

Elektrická bugina DACIA MANIFESTO

Dacia Manifesto má elektrické zásuvky 230 V priamo v prednej maske

 

Zdroje: Automotive News Europe




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.