Aktuality

Úchvatná Alfa Romeo 1900 a jej C SS Berlinetta Zagato (1955)

Alfa Romeo 1900 C SS Berlinetta s dizajnom od Zagato patrí k skvostom automobilovej histórie a hodnotu má o to väčšiu, že sa jej vyrobilo iba 39 kusov. Východzí model 1900 sa pritom vyrábal deväť rokov v Taliansku a Belgicku.

50. roky 20. storočia ešte priali krásnym automobilovým dizajnom a táto Alfa je jednou z tých, ktoré dodnes svedčia o schopnostiach vtedajších dizajnérov a inžinierov stavať špičkové a nadčasové stroje.

Úchvatná Alfa Romeo 1900 a jej C SS Berlinetta Zagato (1955)
Alfa Romeo 1900 C SS Berlinetta Zagato (1955) v RM Sotheby´s

Revolučný model pre taliansku značku

Model 1900 sa prvýkrát predviedol na autosalóne v Paríži v roku 1900 a už vtedy vedel zaujať. Pre automobilku tento model znamenal väčší krok vpred, pretože išlo o jej vôbec prvý automobil postavený výhradne na montážnej linke, prvýkrát nemal samostatný podvozok a historicky prvý raz sa dala Alfa Romeo šoférovať aj s volantom na pravej strane. Vyrábal sa v rokoch 1950 až 1959 v troch prevedeniach: 4-dverový sedan (Berlina), 2-dverové (Sprint) a 2-dverový kabriolet. 1900-vka nahradila 6C 2500, robustný old car vyrábaný v rokoch 1927–1954 a bola predchodcom slávnej 2000, označovanej tiež ako Tipo 102.

Úchvatná Alfa Romeo 1900 a jej C SS Berlinetta Zagato (1955)
Alfa Romeo 1900 vo verzii sedan (1950-1959)

Alfa Romeo 1900 vo verzii sedan bola najobľúbenejšia. Vyrobilo sa jej cez 17-tisíc kusov. (foto: Wikimedia Commons)

Dizajn navrhol Orazio Satta Puliga. Na dizajne iných verzií modelu 1900 však spolupracovali aj ďalšie významné pojmy automobilového priemyslu: Pinin Farina, Boneschi, Ghia, Stabilimenti Farina, Bertone či Vignale. Od nich prišli viaceré dizajny karosérií, pričom podvozok a motor ostávali zachované.

Motory dodávané pre 1900 boli 1.9 L tipo 1306 DOHC I4 a 2.0 L tipo 1308 DOHC I4, v najsilnejšej verzii 1900 Sport Spider dosahovali výkon 138 konských síl.

Úchvatná Alfa Romeo 1900 a jej C SS Berlinetta Zagato (1955)
Alfa Romeo 1900 C SS Berlinetta Zagato (1955) v RM Sotheby´s

Alfa Romeo 1900 C SS Berlinetta Zagato (1955) v ponuke aukčného domu RM Sotheby´s

Alfa Romeo 1900 C SS Berlinetta Zagato

Jedna z najkrajších tisícdeväťstoviek bola tá od Zagata: 1900 C SS Berlinetta. Elio Zagato bol vášnivý fanúšik motoristického športu a v roku 1952 založil spolu s niekoľkými priateľmi klub Sant Ambroeus. Jeho otec, slávny karosár z Milána, Eliovi už vtedy pomáhal svojou povesťou špecialistu. Mladý Zagato sa v rámci klubu spojil s istým Vladimirom Galluzzim, ktorý bol očividne zaťažený na novú platformu 1900C od Alfy a aj napriek apelovaniu od Zagata ju nakoniec nevymenil za inú. Táto tvrdohlavosť sa ukázala ako správna, pretože na podvozku 1900C bolo možné stavať ľahké aerodynamiké karosérie a maximalizovať potenciál motora.

Úchvatná Alfa Romeo 1900 a jej C SS Berlinetta Zagato (1955)
Alfa Romeo 1900 C SS Berlinetta Zagato (1955) v RM Sotheby´s

Alfa Romeo 1900 C SS Berlinetta Zagato (1955) v ponuke aukčného domu RM Sotheby´s

Vďaka predchádzajúcej skúsenosti Uga Zagata z výroby karosérií predvojnovej Alfa Romeo 6C Grand Sport Spyder vedel mladý Zagato pomerne dobre pracovať so základom 1900-vky. V septembri 1954 Zagato dokončil svoj prvý Super Sport s hliníkovou karosériou a oknami z plexiskla. Motor dokázal vyvinúť maximálny výkon 115 konských síl, zdvihový objem 1975 cm3 v štyroch valcoch tlačil silu na zadné kolesá prostredníctvom 5-stupňovej manuálnej prevodovky. Modely 1900 boli vybavené aj 4-stupňovým manuálom.

Úchvatná Alfa Romeo 1900 a jej C SS Berlinetta Zagato (1955)
Alfa Romeo 1900 C SS Berlinetta Zagato (1955) v RM Sotheby´s

Dnes je 1900 SS Zagato považovaný za jeden z najhodnotnejších Alfa Romeo všetkých čias, obľúbený je medzi náročnými zberateľmi, ktorí radi navštevujú Pebble Beach. Veterán z roku 1955 je súčasťou ponuky aukčného domu RM Sotheby’s, kde mu odhadujú cenu niekde medzi 1,4 až 1,8 miliónov amerických dolárov.

Alfa Romeo vyrobila v priebehu deviatich rokov 21 304 kusov modelu 1900, z toho až 17 390 bolo sedanov.

Zdroje: RM Sotheby's, Wikipedia

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie