Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu

Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.

Vydané Text: 

Musk ostáva v Tesle naďalej

V novembri riaditeľ Tesly James Murdoch na súde vypovedal, že Musk označil istú osobu za svojho nástupcu, čo vyvolalo špekulácie, že sa Elon Musk pripravuje na svoj odchod z americkej značky. Tieto špekulácie napokon vyvrátil on sám na utorkovej výročnej konferencii, kde na priamu otázku od investora odpovedal „Nie je to tak“.

Odchod Muska z pozície generálneho riaditeľa značky Tesla bol významnou témou, ktorá otriasala dôveryhodnosťou celej spoločnosti, ktorá sa údajne mala medzičasom dostať do úzadia pozornosti excentrického miliardára. Investori medzičasom vyjadrili frustráciu z toho, že predstavenstvo spoločnosti nedokázalo zabezpečiť, aby sa Musk sústredil na Teslu po tom, čo v októbri kúpil platformu sociálnych médií Twitter za 44 miliárd dolárov.

Twitter zamestnáva pozornosť miliardára

„Nastalo krátkodobé rozptýlenie, pretože som musel na Twitteri urobiť veľkú operáciu otvoreného srdca, aby som zabezpečil prežitie spoločnosti,“ povedal Musk v utorok.

Minulý týždeň oznámil, že bývalá reklamná šéfka NBCUniversal, Linda Yaccarino, nastúpi po ňom ako CEO Twitteru a že sa v spoločnosti zameria na produkty a technológie.

Táto špecialistka na reklamu, ktorá je v reklamnom biznise považovaná za akúsi ostrieľanú veteránku, je pravdepodobne dôvodom, prečo sa Musk napokon rozhodol prvýkrát investovať do konvenčnej inzercie.

CEO Tesly sa dlho tradičnej inzercii bránil, dokonca v roku 2019 na sociálnej sieti Twitter uviedol, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“.

Situáciu však mení údajný neúspech masívnej zlacňovacej kampane na elektrické automobily značky Tesla. Tesla nesplnila svoj cieľ marže v prvom štvrťroku po tom, čo agresívne znížila ceny vozidiel vzhľadom na spomaľujúcu sa ekonomiku a rastúcu konkurenciu.

Generálny riaditeľ automobilky teda mieni využiť tradičné formy reklamy najmä preto, že veľa ľudí nevedelo o cenovej dostupnosti áut Tesla a ich vlastnostiach a funkciách.

„Vyskúšame malú reklamu a uvidíme, ako to pôjde,“ povedal Musk.

 

Tesla sa spolieha na záujem verejnosti

Tesla je v kontexte propagácie veľmi špecifickou automobilkou. Elon Musk úspešne využíva kult svojej osobnosti na to, aby presvedčil zákazníkov o výhodnosti svojich produktov, ktoré dobrovoľne propagujú blogeri, videotvorcovia, infuenceri a majú všeobecne pozitívny imidž. Aj na stretnutí investorov, ktoré by bolo azda v každej inej spoločnosti skôr konzervatívnou záležitosťou, Elon Musk vystúpil na pódium so zdvihnutými rukami za sprievodu pokriku stoviek fotiacich zúčastnených a rukami všetkým poslal gesto lásky (na nižšie priloženom videu v čase 22:30).

Elon Musk na Tesla 2023 Annual Shareholders Meeting

Zdá sa, že automobilke výraznejšie neškodia ani občas sa vyskytujúce škandály týkajúce sa zlyhania systému autopilota, nízkej kvality vyrábaných automobilov či porušovania ochrany súkromia zákazníkov. Častokrát však ide o škandály, ktoré napokon majú svoje rozuzlenie v prospech Tesly.

Aj nové správy o plánovanom spustení tradičnej reklamnej kampane môžu kritici považovať za ďalší mediálny trik. Odkedy Musk v októbri získal Twitter, inzerenti opúšťajú platformu sociálnych médií, pretože sa obávajú, že ich reklamy sa môžu objaviť vedľa nevhodného obsahu po tom, čo spoločnosť stratila takmer 80 percent svojich zamestnancov. Na sociálnu sieť sa vrátili tvorcovia klamlivého obsahu, ktorí cielene ovplyvňujú verejnú mienku, spoločnosť Twitter preto stojí pred výzvou, ako prinútiť inzerentov vrátiť sa.

Cybertruck, Roadster a dva nové modely

Musk na veľmi netypickom stretnutí investorov uviedol, že Tesla by chcela vyrábať štvrť milióna vozidiel Cybertruckročne, avšak s dodaním, že v závislosti od dopytu. Ďalej povedal, že dúfa, že budúci rok spustí výrobu svojho dlho odkladaného elektrického športového automobilu Roadster novej generácie.

Stručne tiež spomenul dva nové modely pre masový trh, ktoré sa zatiaľ vyvíjajú, a povedal, že ich mieni vyrobiť viac ako 5 miliónov, ale bližšie informácie neuviedol.

Automobilka na výročnom stretnutí upozornila aj na novú pohonnú jednotku, ktorá bude použitá v automobiloch značky Tesla. Ide o elektrický motor, ktorého výroba zlacnela o tisíc amerických dolárov, pritom má o 50 percent nižšiu uhlíkovú stopu vo výrobe.

Údajná detská práca v bani na kobalt

Musk ďalej povedal, že vykoná audit tretej strany, aby sa uistil, že v kobaltových baniach, ktoré dodávajú suroviny používané pri výrobe batérií, nie je žiadna detská práca.

„Skutočne na baňu umiestnime webovú kameru a ak niekto uvidí nejaké deti, dajte nám vedieť,“ povedal a dodal, že väčšina batérií Tesly bola na báze železa a že Tesla používala len „malé množstvo“ kobaltu ako spojivo.

Akcionári spoločnosti Tesla v utorok rýchlo hlasovali s odporúčaniami predstavenstva o takmer všetkých návrhoch a aj za opätovné zvolenie Muska a predsedníčky Robyn Denholmovej za členov predstavenstva.

Video: Záznam Tesla 2023 Annual Shareholder Meeting z 16. mája 2023


Zdroje: Reuters/Automotive News Europe, Reuters/Automotive News Europe, Tesla 2023 Annual Shareholder Meeting

Zdroje: Tesla 2023 Annual Shareholders Meeting




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.