Nové autá majú príliš veľa zbytočných funkcií a doplnkov, súhlasíte? Zaujíma nás váš názor

Ceny nových áut rastú z viacerých dôvodov, jedným z nich je aj neustále sa rozširujúca základná výbava. Niekto by však ocenil nižšiu cenu výmenou za slabšiu výbavu. Zaujíma nás, čo je pre ľudí dôležitejšie: nižšia cena alebo lepšia základná výbava.
Vydané  Text: 
**Nárast cien nových áut a s tým spojené zvyšovanie cien tých jazdených**. To je aktuálny trend na európskych trhoch, ktorý vyhovuje azda len predajcom. ### Z vlastníctva auta sa postupne stane luxus **Rastúce ceny áut sa postupne podieľajú na zväčšovaní rozdielov medzi vyššou, strednou a nižšou vrstvou**, pretože z auta sa stáva nedostupný luxus. Vyzerá to dokonca tak, že obyvatelia väčších miest, vrátane tých finančne dobre zabezpečených, budú v nasledujúcich rokoch stále častejšie konfrontovaní s otázkami, či to auto vlastne naozaj potrebujú, či ho nemôžu vymeniť za alternatívne vozidlá, ideálne za bicykle alebo bezemisné skútre. Je pravda, že kto žije aj pracuje v rovnakom meste a denne autom absolvuje vzdialenosť iba niekoľkých kilometrov, sa teoreticky nemusí zaoberať nákupom vlastného auta – lenže to je len teória, obyčajne sú totiž ľudia aktívni, po práci netrávia čas doma, často navštevujú svoje rodiny mimo miest bez komfortnej dostupnosti verejnej dopravy, pomáhajú ostatným pomocou svojho auta, venujú sa charite, koníčkom alebo automobil vôbec nachádza ďalšie významné uplatnenia v ich životoch. **Prísť o auta by znamenalo znížiť si kvalitu života a obmedziť veľké množstvo aktivít**. Nehovoriac o ľuďoch žijúcich v satelitoch miest, ktorí sú častokrát na autá celkom odkázaní. V uplynulých rokoch sa aj na Slovensku udomácnil trend nákupu niekoľkých áut do jednej domácnosti a aj mnohí študenti stredných a vysokých škôl vo veľkom prešli z autobusov a vlakov práve do áut – síce starších a technicky zastaralých, ale poskytujúcich slobodu a enormné časové úspory. Namiesto čakania na zastávke a pri početných prestupoch je vodič vo veľkej miere pánom svojho času a dokonca rád strpí aj dopravné zápchy, pretože v nich nemusí byť v bezprostrednej fyzickej blízkosti cudzích ľudí. Zvyšovanie cien automobilov má teda celospoločenské dôsledky, a to práve také, ktoré nie sú žiadúce. Naopak, zvyšujúca sa cena ojazdených aj nových automobilov má v teoretickej rovine potenciál vyrovnať dlh na životnom prostredí, ktorí si ľudstvo v priebehu uplynulého storočia vytvorilo práve ich prevádzkou.

Dotykové displeje v autách? Bezpečnosť sme nahradili imidžom. Máme 7 urgentných požiadaviek na výrobcov

Dotykové ovládanie je moderné, ale nesúhlasíme s tým, že má byť všade. Podľa nášho názoru je niekedy použité na úkor ergonómie, teda aj bezpečnosti.

### Prečo sú nové autá čoraz drahšie? Za zvyšovanie cien nových áut môže hneď niekoľko vecí. Ide napríklad o infláciu, pretrvávajúci nedostatok niektorých komponentov a surovín, ako aj ich zvýšená cena (čipy, hliník, káblové zväzky), ďalej zvýšená chorobnosť zamestnancov vo výrobe, ktorých PN-ky majú nepriaznivý dopad na plánovanie pracovných zmien, svoju úlohu zohráva aj vysoký dopyt automobiloch, čo podľa zákonov voľného trhu ceny zvyšuje. [Automobilky vraj práve zažívajú svoje zlaté časy](https://www.unitedlife.sk/zlaty-vek-automobiloveho-priemyslu/). Významným faktorom ovplyvňujúcim cenu nových áut je aj ich **technologická vybavenosť v základnej výbave**. Regulácia autopriemyslu nielen zo strany Európskej únie prináša na trhy **nové generácie áut, ktoré sú bezpečnejšie ako kedykoľvek v histórii**, a to po stránke bezpečnosti posádky, tak bezpečnosti environmentálnej. **Zlepšila sa aj ponuka komfortu**, aj malé autá dnes majú v základnej výbave vyhrievanie predných sedadiel, klimatizáciu, kožený volant, funkcie pre upozornenia na vybočenie z jazdného pruhu, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, LED svetlá, rádio s Bluetooth a dotykovým displejom, prípadne podporu rozšírenej konektivty so smartfónmi cez Apple CarPlay alebo Android Auto a mnoho ďalšieho. Mnohí motoristi by však namiesto takto hodnotnej základnej výbavy ocenili tú jednoduchšiu výmenou za nižšiu cenu – aspoň taký je náš predpoklad. Radi by sme zistili a koncom roka publikovali výsledky prieskumu, ktorý sa venuje práve tejto téme. Prosíme, nájdite si čas na odpovede na nižšie uvedené tri otázky, zaberie to asi jednu minútu. Anketa je úplne anonymná, zverejníme iba súhrnné výsledky koncom tohto roka v aktualizácii tohto príspevku. Ďakujeme za váš čas.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.