Inovácia, ktorá má zmysel: Bipolárna batéria a turbo pomáhajú znížiť spotrebu paliva

Bipolárna batéria má menej článkov, je ľahšia a pritom má vyššiu energetickú výťažnosť. V spojení s preplňovaním benzínového motora umožňuje dosahovať lepšiu spotrebu aj v SUV.
Vydané Text: 
### Automobilky sa menia na výrobcov softvéru a batérií Automobilový priemysel sa pod tlakom zmeny orientácie vývoja a výroby zo spaľovacích pohonov na tie elektrické a všeobecne **lokálne bezemisné** teší z početných technologických inovácií. Automobilky za relatívne krátky čas niekoľkých uplynulých rokov našli recepty na **bezpečné, spoľahlivé a trvácne trakčné akumulátory**, podnietili výrazný **rozvoj vývoja elektrických motorov**, viac ako kedykoľvek predtým naučili svoje vozidlá pracovať s energiou efektívnejšie a zodpovednejšie. To, že sme schopní na jedno nabitie akumulátora prejsť aj 400 kilometrov, je z technologického hľadiska úžasný výsledok práce ako hardvérových, tak softvérových špecialistov. **Vývoj akumulátorov** má ale zmysel nielen pre elektromobily, ale aj pre automobily, ktoré elektrický pohon kombinujú s tým spaľovacím. Spravidla ide o plug-in hybridy a hybridy, ktoré obsahujú neveľkú batériu schopnú poháňať elektrický motor (alebo motory) automobilu počas nieľkokých kilometrov. Napríklad plug-in hybridy značky Mercedes-Benz sú dnes schopné prejsť len s elektrickými motormi viac ako 100 kilometrov, čo je hodnota, ktorú v reálnych podmienkach nie tak dávno dosahovali mestské elektromobily, napríklad Mercedes-Benz B250e. Za jednu z významnejších inovácií sa aktuálne považuje integrovanie bipolárnej nikel-metal hydridovej (NiMH) batérie v esúvečkach Lexus RX 350h a RX 500h:
Lexus RX 500 h F Sport Copper
Nová batéria bola navrhnutá tak, aby zabezpečila najlepšie jazdné vlastnosti pri zachovaní nízkej spotreby paliva. **Jednotlivé články boli nahradené bipolárnymi článkami**, pričom na jednej strane kovového kolektora prúdu bola umiestnená katóda a na druhej strane anóda. To znížilo počet dielcov a umožnilo dosiahnutie kompaktnejšej štruktúry. V porovnaní s batériou v súčasnom RX 450h má nová batéria **menší počet článkov** (216 namiesto 240), ale dosahuje podobné parametre. Články sú usporiadané v kompaktnejšom integrovanom celku, ktorý nahrádza predchádzajúce trojdielne usporiadanie. **Jednoduchšia konštrukcia a väčšia plocha toku elektrického prúdu znamená menší vnútorný odpor batérie**.
### Znižuje spotrebu paliva Výhodou novej bipolárnej nikel-metal batérie je vyššia hustota energie, a tým aj vyšší výkon oproti klasickým batériám, čo prispieva k lepšej dynamike auta. Vďaka jedinečnému dizajnu a menšiemu počtu dielcov má nižšiu hmotnosť a je menej vystavená teplotným zmenám. Táto batéria rýchlejšie dopĺňa energiu a umožňuje vozidlu jazdiť dlhší čas výlučne na elektrickú energiu, čím dosahuje veľmi nízku spotrebu paliva. **Batéria má účinný chladiaci systém** a je inštalovaná **pod zadnými sedadlami**, takže neobmedzuje priestor v kabíne ani v kufri.
### RX 350h a RX 500h s novou batériou V RX 350h je nikel-metal hydridová batéria súčasťou hybridného systému s 2,5-litrovým motorom. Má kombinovaný výkon 250 k a dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy, čo je porovnateľné so súčasným RX 450h, a to pri nižších emisiách CO₂. **Automobil spotrebuje v priemere 6,3 l/100 km paliva a vypúšťa od 142 g/km CO₂**.
**RX 500h je v histórii značky Lexus prvý hybrid preplňovaný turbodúchadlom**. Pohon variantu RX 500 zabezpečuje úplne nová hybridná architektúra ktorú tvorí 2,4-litrový preplňovaný zážihový motor so šesťstupňovou prevodovkou, integrovaný predný motor a jednotka riadenia výkonu, hybridný akumulátor a kompaktná zadná e-náprava s výkonom 80 kW. Lexus RX 500h má výkon až 371 k/273 kW a krútiaci moment 550 Nm a zrýchlenie z nuly na stovku trvá 6,2 sekundy. Priemerná spotreba paliva je od 8 l/100 km. Bipolárne nikel-metal hydridové batérie pre Lexus RX 350h a RX 500h vyrábajú v závodoch spoločnosti Ishihama a Kyowa.







Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie