MAZDA CX-60: Toto je vstupenka do lepšieho života. SUV, na aké sme čakali.

Nová Mazda CX-60 je natoľko zaujímavé auto, že je o škoda o ňom mlčať. Predstavujeme novinku, s ktorou sa budeme stretávať aj na slovenských cestách.
Vydané  Text: 
Spraviť veľké SUV vie dnes každý, ale sotva sa ostatní výrobcovia svojím prístupom vyrovnajú Mazde. Model CX-60 neostáva nič dlžný povesti japonskej značky, ktorá spravila auto s nádherne vyladeným podvozkom, ergonomickým a luxusným interiérom a celkovou sofistikovanosťou, ktorá prekonáva aj skvelú CX-5.
### Skvostný dizajn, ktorý lahodí zmyslom * **Dobre známy, pritom celkom nový.** Mazda CX-60 je najnovší a najväčší model japonskej značky. Jeho robustnosť je viditeľná už na prvý pohľad, s dĺžkou 4,74 metra je podstatne dlhší ako CX-5, zároveň širší a vyšší. Najmä kapota pôsobí pre svoje proporcie ako z luxusnej limuzíny. Ten vzhľad akoby sme už predtým videli viackrát, a predsa je nový, neopozeraný, trochu svojský. V čase, keď sa výrobcovia áut snažia o WOW efekt, **Mazda triezvo a s citom uplatnila všetky tie pekné prvky známe z ostatných modelov** a naškálovala ich pre potreby svojho najväčšieho auta. Vidieť to pri pohľade zo zadoboku, že celkový dizajn zdieľa s CX-5, zatiaľ čo predné svetlá majú tvar jedinečný. Napokon, **ide o novú vlajkovú loď značky a vrchol 100 rokov vývoja automobilov**.
### Príznačne japonský prístup * **Minimalizmus, ktorý dáva zmysel.** Technické inovácie, remeselné spracovanie a detaily. Japonská automobilka je iná ako ostatní a cítiť to v každom detaile. Nie, že by to auto malo výnimočné technologické riešenia otvárania dverí, uloženia motora alebo tlmičov, tu ide o prístup ako taký. Japonská organizácia výroby Monozukuri, modelárski majstri s hlinou Takumi, proces lakovania Takumi Nuri, to všetko Mazde pomáha odlíšiť už samotný proces vývoja a výroby. Potom sú tu ďalšie detaily: nový šesťvalcový motor je kompletne vyvinutý Mazdou, rovnako aj podvozková platforma, všetko je orientované na vodiča.
Stačí sa len pozrieť na interiér: **ergonómia povýšená nad trendovú estetiku**. Tá estetika totiž prichádza ruka v ruke s princípmi užitočnej jednoduchosti a optimalizácie pracovného priestoru vodiča. Ak sme si pri modeli CX-5 neboli istí, či to už je prémia alebo ešte nie, pri CX-60 je konštatovanie jednoznačné. Toto už prémiový interiér rozhodne je. Na výber je tu skutočné drevo, koža Nappa i remeselné textilné čalúnenie. Palubná doska, ovládacie prvky aj sedadlá sú spracované prvotriedne, pridanou hodnotou je sofistikovaný dojem z ovládacích prvkov. Lesklé čierne plasty ani zbytočne veľké obrazovky tu nenájdete, no a v tom je tá krása modelu CX-60. ### Lepší plug-in hybrid * **S ohľadom na aktuálne ceny palív a energie dáva čoraz diverzifikácia pohonu v jednom aute ešte väčší zmysel.** Mazda CX-60 prináša do produktového portfólia značky novátorský pohon pomocou benzínového aj elektrického motora. To, čo bežne poznáme ako plug-in hybrid, bolo v Mazde vypracované s ohľadom na vodiča, preto je prínanie medzi pohonmi kultivované, nenápadné a vplyv na dynamiku je minimálny a dojazd maximálny. Pod dlhou kapotou sa nachádza známy, no prepracovaný benzínový štvorvalec s objemom 2 488 cm3. Dosahuje výkon 141 kW / 191 k a maximálny krútiaci moment 261 Nm pri 4 000 ot./min. Jeho sparingpartnerom je elektromotor s výkonom 100 kW (136 k), štandardom je osemstupňový automat. Sila motora pôsobí priamo na vstupný hriadeľ a viackotúčová vstupná spojka nahrádza bežný hydraulický menič krútiaceho momentu.
Prvý plug-in hybrid od Mazdy je zároveň najvýkonnejším sériovým modelom, aký značka doteraz ponúkala. Systémový výkon je špecifikovaný ako 241 kW (327 k) a maximálny krútiaci moment dosahuje až 500 Newtonmetrov. Lítium-iónová batéria s kapacitou 17,8 kWh je umiestnená v podlahe vozidla medzi nápravami. Palubná nabíjačka v Mazde CX-60 umožňuje dvojfázové nabíjanie striedavým prúdom s maximálnym výkonom 7,2 kW, v ideálnom prípade je auto zaparkované pri nástennom boxe alebo nabíjacej stanici len niečo vyše dvoch hodín, kým batéria vykáže 100 %. A dojazd na elektrinu? Podľa metodiky WLTP skvelých 63 km. A nielen tento údaj je pôsobivý. Kombinovaná spotreba paliva v zmysle WLTP totiž dosahuje 1,5 l/100 km za predpokladu, že s autom na cesty vyrazíte s plne dobitou batériou.
**A potom sú tu tie očakávané šesťvalcové motory.** Stojac na novej podvozkovej platforme Large Architecture je Mazda CX-60 východiskovo spravená na zadný pohon, spočiatku s trvalým pohonom všetkých štyroch kolies. Radové šesťmotorové motory oznámené s novou platformou sú mild hybridy so 48-voltovým systémom. Ide o 3,3-litrový vznetový agregát v dvoch výkonových stupňoch, o niečo neskôr príde benzínový motor Skyactiv-X so zdvihovým objemom tri litre s kompresným zapaľovaním.
### Vyskladajte si tú svoju Mazdu CX-60 so šesťvalcovým motorom si bude možné kúpiť začiatkom roka 2023, dovtedy je v predaji vyššie spomenutý plug-in hybrid. **Mazda CX-60 E-Skyactiv PHEV 327k** sa na Slovensku predáva od 50 760 €, **[odporúčame vám pozrieť sa na značkový konfigurátor](https://www.mazda.sk/konfigurator/MAZDA%20CX-60/5WGN/)** a vyskladať si svoju Mazdu snov. Možno zistíte, že nebude tak nedostupná, ako odhadujete dnes.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.