Ďalšia z výhod elektromobilov v priamom prenose: Škode sa podarilo predĺžiť dojazd už predaných elektromobilov obyčajnou aktualizáciou

Nové softvér okrem toho ponúka množstvo vylepšení virtuálneho kokpitu, head-up displeja, infotainmentu aj online služieb.
Vydané  Text: 

### Dojazd elektromobilov nie je pevne daný Kúpili ste si elektromobil s určitým maximálnym dojazdom? Zo skúseností vieme, že elektromobily častokrát dosahujú väčší dojazd, ako uvádza výrobca, pretože ten sa musí riadiť metodikou merania WLTP. Ak pomocou metodiky merania WLTP vychádza kombinovaná spotreba energie taká, že umožňuje praktický elektrický dojazd 350 kilometrov, ide o výsledok jázd v zmiešaných podmienkach. Lenže **majitelia elektromobilov jazdia prevažne v mestách**, čo je aj dôvod, prečo sa rozhodli práve pre nákup elektrického automobilu. Preto niektoré automobilky v technických údajoch k vozidlám uvádzajú aj **hodnoty dojazdu v takzvanom mestskom cykle**, ktorý je obyčajne k dojazdu elektromobilu veľkorysejší. Objektívne môžeme potvrdiť, že keď elektromobilom jazdíte mestskými rýchlosťami, jeho dojazd je skutočne o desiatky kilometrov dlhší ako v prípade jazdy po okresných cestách a diaľniciach. Lenže ani to nie je všetko. **Dojazd elektromobilu môže narastať aj počas jeho vlastníctva a používania**, čo je nesporná výhoda v porovnaní s benzínovými či naftovými automobilmi. Aj tie sa síce spočiatku zabiehajú s perspektívou mierneho zníženia spotreby paliva, avšak bez signifikantného vplyvu na ekonomiku prevádzky. Naopak, pri elektromobile môže ísť o podstatnejšie hodnoty. Elektromobily sú v podstate elektrické spotrebiče, v ktorých kľúčovú úlohu zohráva účinnosť, efektivita. Ide o účinnosť pohonu ako takého, ale spoločne s hardvérom zohráva význammú úlohu softvér. A ten sa dá optimalizovať, čo umožňuje elektromobilom po aktualizácii softvéru dosahovať lepší dojazd.

TEST: Zobrali sme Škodu Enyaq Sportline iV 80x na dovolenku k moru. Týždeň nám ukázal, že ide o plnohodnotné auto a nie o brzdu ciest + dáta

Je leto, tak prečo si nevyraziť k moru a pritom nevyvrátiť všetky mýty odporcov elektromobility. Presne to sme sa rozhodli urobiť pri našom výlete Škodou Enyaq Sportline iV 80x do chorvátskeho mesta Pula.

Najnovšie sa práve takýmto benefitom aktualizácie pochválila mladoboleslavská automobilka ŠKODA AUTO. Avizuje, že už predané a používané elektromobily ENYAQ iV po aktualizácii softvéru dostávajú rad vylepšení, medzi inými aj predĺženie dojazdu a zvýšenie výkonu nabíjania. Mimochodom, týka sa to až 70-tisíc kusov týchto vozidiel, ktoré sa medzičasom na trhoch predali. Novo vyrobené vozidlá ENYAQ iV a ENYAQ COUPÉ iV sú už štandardne dodávané s novým softvérom. Automobilka novinku sumarizuje nasledovne: * V oblasti batérie a nabíjania ponúka nový softvér okrem iného **režim starostlivosti o batériu**. Po aktivácii tejto funkcie sa akumulátor pri ďalšom nabíjaní nabije maximálne na 80%. Toto opatrenie batériu chráni a predlžuje jej životnosť. V prípade potreby je však vždy k dispozícii plná kapacita akumulátora a maximálna rýchlosť nabíjania. * **Najvyšší nabíjací výkon** sa pri modeloch s 62 kWh batériou zvyšuje na 120 kW a pri vozidlách s 82 kWh batériou na 135 kW. * Vďaka **vylepšenému tepelnému manažmentu batérie** sa v zimnom období u rodiny ENYAQ iV **zvyšuje aj reálny dojazd**. * Grafika nabíjania a dojazdu v infotainmente teraz zahŕňa aj zobrazenie cieľa jazdy a potrebných zastávok pre nabíjanie. * Vylepšení sa dočkal aj virtuálny kokpit a head-up displej, ktorý teraz zobrazuje aj aktuálnu úroveň nabitia batérie. * Zadná parkovacia kamera ponúka zvýšený kontrast displeja, takže okolie vozidla je vidieť ešte lepšie. * Stlačením tlačidla na multifunkčnom volante môže šofér ľahko a rýchlo prepínať medzi adaptívnym tempomatom (ACC) a funkciou Travel Assist * Bola rozšírená ponuka funkcií online služieb ŠKODA Connect, ktoré možno teraz využívať ešte intuitívnejšie.
Interiér Škoda Enyaq Sportline iV 80x
### Jediná nevýhoda Majitelia vozidiel sú kontaktovaní autorizovaným partnerom ŠKODA AUTO, ktorý si s nimi dohodne termín bezplatnej návštevy servisu. Tam potom inštalácia nového softvéru trvá približne päť hodín. V praxi to znamená, že motorista bude musieť nechať auto v servise celý deň a nájsť si iný spôsob prepravy, eventuálne si priamo v servise zadovážiť náhradné vozidlo. Škoda pripomína, že v budúcnosti budú tieto aktualizácie riešené takzvane vzduchom, teda prostredníctvom OTA (over-the-air) bez nutnosti návštevy servisu – teda práve tak, ako sa zvykne aktualizovať váš mobilný telefón.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Spravodajstvo

Podvodníci a zlodeji si vydýchnu. HAKA oficiálne končí po 7 rokoch. Iniciatívu občanov štát prebrať nechcel, vraj kto by to robil

  • HAKA, občianska iniciatíva, ktorá pomáhala hľadať kradnuté vozidlá, končí. Štefan Farkas a Roman Grožaj projektu venovali niekedy aj 12 hodín denne a bez akéhokoľvek financovania.

     Zaujímali nás dôvody, prečo s projektom končia a čo bude nasledovať. Prikladáme archívny rozhovor so zakladateľom Štefanom Farkasom z mája 2019
  • Redakčný špeciál

    Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.