Brusel uvažuje nad zavedením celoeurópskej maximálnej rýchlosti! V meste by platil limit 30 km/h a na diaľnici 100 km/h

Európa diskutuje o nových cieľoch v doprave, ktoré chcú presadiť do roku 2030.
Vydané  Text: 
Európska rada pre bezpečnosť v doprave so sídlom v Bruseli (ETSC) vyzvala Európsku komisiu k zjednoteniu a úprave maximálnej povolenej rýchlosti pre osobné a nákladné vozidlá. ETSC a ďalšie organizácie **požadujú rýchlostný limit 100 km/h na diaľnici** pre osobné a dodávkové autá, s maximom 80 km/h pre nákladné autá. Na okresných cestách považujú za prijateľný maximálny limit 80 km/h. **K zníženiu povolenej rýchlosti by došlo aj v mestách, a to zo súčasných 50 km/h na 30 km/h.** Európska rada pre bezpečnosť v doprave považuje rýchlosť 30 km/h za nový štandard pre mestské oblasti, kde sa motorové vozidlá miešajú s chodcami a cyklistami. Európsky parlament vo svojej správe zo [6. októbra 2021](https://etsc.eu/meps-back-2030-eu-road-safety-plans/) tiež vyzval Európsku komisiu na zapracovanie zmien týkajúcich sa obmedzenia maximálnej rýchlosti na cestách. *„Pretože spotreba paliva, emisie znečisťujúce ovzdušie a riziko nehody sa výrazne zvyšuje pri vyšších rýchlostiach, obmedzenie rýchlosti považujeme za múdre riešenie,“* vysvetľuje organizácie ETSC v liste adresovanom európskym komisárom. Ako príklad uvádzajú Holandsko, ktoré úspešne znížilo povolenú rýchlosť na diaľniciach na 100 km/h počas dňa s ambíciou znížiť výfukové emisie. **Auto jazdiace rýchlosťou 100 km/h je podľa správy o 25 % efektívnejšie ako pri rýchlosti 130 km/h.**
Mestá ako Brusel a Paríž nedávno taktiež znižovali rýchlostný limit v mestách na 30 km/h a spomínaný limit bude novou normou v mestských oblastiach aj po celom Španielsku. **Analýza bruselského regiónu ukázala, že toxické emisie, hluk a nehody sa od zavedenia novej maximálnej rýchlosti znížili.** Modelovanie uskutočnené v Spojenom kráľovstve na limitoch 30 a 50 km/h ukázalo, že pri nižšej povolenej rýchlosti sa znižujú aj nároky potrebné na zastavenie/rozjazd v meste, čo redukuje emisie CO2 a spotrebu paliva až o štvrtinu. *„Tieto časy si vyžadujú mimoriadne opatrenia. EÚ a členské štáty by sa mali urýchlene zaviazať k zníženiu rýchlostných limitov na 100 km/h na diaľniciach (80 km/h pre nákladné autá), 80 km/h na vidieckych cestách a 30 km/h v mestských oblastiach. Tri limity, ktoré predstavujú trojité víťazstvo pri znižovaní závislosti od ruskej ropy, emisií a dopravných zranení,“* uviedla Európska rada pre bezpečnosť v doprave vo svojom vyhlásení.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.