SLOVNÍK ELEKTROMOBILISTU: Prečo nemôžeme porovnávať batériu elektromobilu s palivovou nádržou?

Akumulátor nie je len „nádržou“ elektrického vozidla. Má viacero úloh.
Vydané  Text: 
V princípe porovnanie s palivovou nádržou nie je celkom nesprávne – čím je akumulátorová batéria väčšia, teda čím viac energie môže akumulovať, tým má elektromobil dlhší dojazd. Benzínovému motoru s výkonom 74 kW (100 k) je jedno, či sa mu palivo privádza z nádrže s objemom 30 alebo 80 litrov. Vždy dosahuje svoj výkon 74 kW (100 k). Pri elektromobile je to inak. **Tu systémový výkon vzniká zo súhry elektromotora, výkonovej elektroniky a batérie.** A batéria je často tým kritickým prvkom, ktorý limituje výkonnosť elektromobilu. Tu platí, že **čím je väčšia batéria, tým väčší elektrický prúd dokáže dodávať.** Akumulátor dvojnásobnej veľkosti poskytuje aj dvojnásobný prúd. To vidno napríklad na elektromobiloch, ktoré dosahujú podľa kapacity batérie rozličné jazdné výkony, hoci majú rovnaký elektromotor. **Ďalším faktorom je aj to, že spaľovací motor je vlastne menič energie,** ktorý chemickú energiu obsiahnutú v benzíne alebo motorovej nafte spaľovaním najprv premieňa na tepelnú energiu. Vývoj tepla vedie k zväčšeniu objemu a tlaku vo valcoch, čím sa uvádzajú do pohybu piesty a kľukový hriadeľ. **Naproti tomu elektromotor dostáva svoju energiu z akumulátorovej batérie v priamo využiteľnej forme.** Skutočnosť, že nedochádza k ďalšej premene energie je dôvodom výrazne lepšej účinnosti elektromotora oproti spaľovaciemu motoru.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!